Publicerat Januari 25, 200917 yr Hej. Har lige köbt en kasse Nosler 50gr. Balistic Tip kugler og Normas laddemanual. Men den kugle er ikke representeret i manualen. Hvor finder jeg laddedata for denne kugle, med Normas 200 krudt ? ps. det kan jo ikke väre samme som Norma sp, da BC er forskelligt. Takker på forhånd robert
Publicerat Januari 25, 200917 yr Hej.Har lige köbt en kasse Nosler 50gr. Balistic Tip kugler og Normas laddemanual. Men den kugle er ikke representeret i manualen. Hvor finder jeg laddedata for denne kugle, med Normas 200 krudt ? ps. det kan jo ikke väre samme som Norma sp, da BC er forskelligt. Takker på forhånd robert Har du kikat i databasen på www.robsoft.nu ? =)
Publicerat Januari 25, 200917 yr Hej.Har lige köbt en kasse Nosler 50gr. Balistic Tip kugler og Normas laddemanual. Men den kugle er ikke representeret i manualen. Hvor finder jeg laddedata for denne kugle, med Normas 200 krudt ? ps. det kan jo ikke väre samme som Norma sp, da BC er forskelligt. Takker på forhånd robert 20gr Norma 200 och en 50gr-kula ger en mycket mysig och välbalanserad laddning. Hur lång friflykt du skall ha får du mäta dig till i ditt eget vapen.
Publicerat Januari 26, 200917 yr Författare Takker for svar Robbans database hadde ikke kombinationen 200 Norma krut og 50gr. Nostlar BT kugle. Men ellers en meget fin side Får kolle lidt til og seden se det ann. Måste jo väre nogen som har prövet den kombi Men et bud på 20gr. er jo en start, skulle gerne ha min-max, så jeg har et spille rum Takker for alle svar så langt. robert
Publicerat Januari 26, 200917 yr Hej, Tror nog att du kan gå på Norma 50gr SP dvs 19-20,4gr. Men vill du vara säker maila Norma och fråga.
Publicerat Januari 26, 200917 yr Författare Men i Nye Svensk jagt, står der at man ikke bare kan tage data fra en anden kugle, da Balistic Kof. og opbyggingen av blykernen spiller en rolle ! Og da jeg er helt fersk hjemmelader, vil jeg jo ikke tage chanser Får nok sende Norma en mail Takker
Publicerat Januari 26, 200917 yr Jag har slutat ladda något annat än 20gr Norma200 i min .222:a, det blir lysande resultat i allt från 50 till 62gr. Jag ser inga behov av att jiddra med detta, när jag jagar rådjur med 62gr blyspets får jag ett utgångshål som en 50-öring oavsett var jag träffar, om det slår igenom ben eller inte. Skjuter jag gäss med helmantel blir det ett snyggt hål rakt igenom även om det dock kan variera lite beroende på hur man träffar. Skjuter jag kråka med 55gr BallisticShit upphör de att existera efter träff, men samma laddning tar sig inte igenom en bäverskalle. Varför något annat än 20gr i en .222a? Lätt att komma ihåg och kulbanan kommer inte att skilja mer än ett par centimeter på 250 meter om jag lägger i 1,5gr till.
Publicerat Januari 26, 200917 yr Författare Jag har slutat ladda något annat än 20gr Norma200 i min .222:a, det blir lysande resultat i allt från 50 till 62gr. Jag ser inga behov av att jiddra med detta, när jag jagar rådjur med 62gr blyspets får jag ett utgångshål som en 50-öring oavsett var jag träffar, om det slår igenom ben eller inte. Skjuter jag gäss med helmantel blir det ett snyggt hål rakt igenom även om det dock kan variera lite beroende på hur man träffar. Skjuter jag kråka med 55gr BallisticShit upphör de att existera efter träff, men samma laddning tar sig inte igenom en bäverskalle. Varför något annat än 20gr i en .222a? Lätt att komma ihåg och kulbanan kommer inte att skilja mer än ett par centimeter på 250 meter om jag lägger i 1,5gr till. Takker og bukker Jeg skal teste din ladning först Fik også svar fra Norma, som anbefalte Min: 19,0 og max: 20,5 til NBT 50gr. kuglen. Herligt forum Robert
Publicerat Januari 30, 200917 yr En liten fråga från en som står precis i startgroparna om att börja ladda själv. Läste någonstans att man kunde använda 224 kulor till en 222:a. Stämmer det? Sökte nämligen lite på vapex och där finns det en kula i 222 medans det finns flera sidor kulor till 224.
Publicerat Januari 30, 200917 yr En liten fråga från en som står precis i startgroparna om att börja ladda själv. Läste någonstans att man kunde använda 224 kulor till en 222:a. Stämmer det? Sökte nämligen lite på vapex och där finns det en kula i 222 medans det finns flera sidor kulor till 224. Härligt Walle, jag ställde exakt samma fråga för ett halvår sedan när jag skulle ladda. Skönt att vi är flera som får problem med 222kulor Du har helt rätt, .224 kulor används till en .222a /Lasse
Publicerat Januari 30, 200917 yr Sedär, genast vart det mycket svårare att välja när man nu fick hundratals kulor att välja mellan Funderar på att prova varmint modellen Barnes Grenade, skall användas till räv samt någon enstaka fågel. Inte för att jag bryr mig om vad jag använder mig av för kultyp om det sitter en fågel på åteln, då är det kulans precisions egenskaper som mer spelar in enligt mig, sen om fågeln försvinner eller bara dör känns som mindre viktigt
Publicerat Januari 30, 200917 yr Tjena, jag laddar mina 50 gr BT med Vihtavuori N130 och det funkar alldeles utmärkt. Gjorde en laddstege och började med 20 grain därefter 20.5, 21, 21.5 och 22. Det visade sig att 20.5 var det som passade bäst för min bössa.
Publicerat Mars 13, 200917 yr Författare Nej, jeg ga op prosjektet, efter at ha fået svar fra Nosler om at deres 50Gr. boat tail IKKE kunne stabiliseres i 1-14 twist. Fik gå ned til Nosler BST 40Gr. i stedet og fik samling en fin samling med N120 krut. robert ps. Mine Norma 50Gr. blyspids sidder også kanon. ( med Norma 200 krut ).
Publicerat Mars 13, 200917 yr Trevligt att du har kommit igång med handladdningen efter din första skräckupplevelse. Jag visste att det skulle går bra