Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur gör djur?

Featured Replies

Publicerat

Sist jag var upp till jaktmarken för toppjakt passerade jag väldigt mycket mårdspår. Tänkte dra på mig snöskorna och försöka göra en insats för viltvården och skjuta mig en och annan mård. Till min hjälp har jag vorsthen min som brukar gilla att jaga det mesta (spårar och står för ekorre av någon anledning, hoppas samma gäller för mård) Men hur gör man i praktiken och hur beter sig mården när man kommer i kapp den? Flyr de fortast möjligt eller gömmer de sig vanligtvis? Ska man försöka smyga sig fram?

Brukar det bli tal om snabba skott när mården hoppar mellan träden eller är det vanligare med skott på stillastående mård?

Vad brukar ni använda för ammunition? Tänkte mig 30-32 grams 6:or i halv trångborrning. Duger det?

Hoppas någon har några tips. Amatörmässiga frågor men när det gäller predatorjakt så är jag en riktig amatör. Endast någon räv samt mink och kråkfågel har jag hittills på mitt samvete. Jag såg dock mellan 7-10 mårdspår under en 4-timmars jakttur och det känns därmed som att det är dags för att utveckla min predatorjakt.

Publicerat

Det verkar som att du har väldigt gott om mård. Hör med Kokko här på forumet. Han är en mård dräpare av rang och känner vittringen av en mård på 3 mils avstånd. B)

Publicerat

Har du jaktmarkerna i närheten av Umeå?

Publicerat
  • Författare
Har du jaktmarkerna i närheten av Umeå?

Nära vet jag inte. Just denna aktuella mark ligger 12 mil inåt landet.

Visst, det verkar finnas mycket mård. Det kan ju dock vara så (t.o.m troligt) att några spår tillhör en och samma mård. Dessutom åkte jag rätt långt. Oavsett det så verkar det finnas mycket mård i området.

Publicerat

"bygger ut tråden lite"

Ni som fångar mycket mård.

Ser ni mycket spår efter dem ? Själv har jag nästan aldrig snö så jag får hålla span på mårdens revirmarkeringar (skithögar).

Ser ni mycket skitar efter mård ? :rolleyes: (konstig fråga :ph34r: )