Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Råd o tips ang inköp av min första bock

Featured Replies

Publicerat

Hej alla,

Först och främst måste jag be om ursäkt om denna är inte rätt forum att fråga. I det fallet ber jag er om er förståelse :)

Kortfattad: Jag fick min jägarexamen klart ett tag sedan, och sen dess började jag skjuta på lerduvor (minst 2 gånger/vecka, tanken är att börja m. sporting så småningom).

Nu börjar jag inse att nästa steg blir att skaffa min egen bössa. Jag en sussning om vad jag vill ha (en bock m. 76 cm pipor, t.ex. Beretta 682 el 686 OnyxSporting el dyl i bra skick) men jag har v. begränsad erfarenhet av olika vapen och ännu mindre om vad en vapen är värd, vad skall man titta efter när man kollar skicket och (viktigast) säga på plats (dvs i affären) om den verkligen passar. Följaktligen är jag v. mån om att kunna låna den vapen o ta det till skjutbanan innan jag köper den.

Och nu kommer jag till min "catch 22" problem: Den vapenhandlare som jag tänkte besök kräver vapenlicens för att kunna låna bössan -- trots att jag är nu medlem i en skytteklubb och har klarat examen verkar dem oviliga att låna ut vapnet mha låneintyg (iaf efter en telefonsamtal -- dem finns lite längre bort från där jag bor och vill inte köra hela vägen i onödan).

Min -- nybörjare -- fråga är: Vad finns det för alternativ kring detta, lösningar ?

Tackar i förväg för alla råd o tips,

Florian

Publicerat

Kanske kan kolla om vapenhandlaren är villig att följa med dig till banan? Är de bara lite sugna på att sälja och har lite känsla för kundvård borde det ju inte vara omöjligt att få till.

Publicerat

Ett sett kan vara att begära öppet köp på vapnet om inget annat funkar, då har du ju rätt att lämna tillbaka det.

/Lasse

Publicerat

Du kanske kan be någon i klubben följa med dig, någon som har lite koll på hur kolven ska passa.

Då ser du ju iallafall hyffsat om kolven/bössan passar, personen kanske åxå har lite koll på priser/hur ma kollar vapen för övrigt.

Publicerat
  • Författare
Du kanske kan be någon i klubben följa med dig, någon som har lite koll på hur kolven ska passa.

Då ser du ju iallafall hyffsat om kolven/bössan passar, personen kanske åxå har lite koll på priser/hur ma kollar vapen för övrigt.

Först och främst, tack för ditt (och alla andras) input om detta.

Tyvärr den vapenhandlaren är 15 mil bort -- det blir lite svårt att be dem (eller nån därifrån) att följa till skujtbanan :rolleyes:

Att be nån från klubben att följa med har varit tanken hela tiden, och jag har redan frågat om det, flera gånger om. Tyvärr man kan bara "tjata" om det så mkt innan folk blir trötta på en, och (som nykomling där) vill man inte vara helt enkel jobbig.

Det bästa alternativet verkar vara "öppet köp" -- låter rimligt, och jag kan ta tid på mig m det vapnet om det _verkligen_ passar.

Återingen, tack och bock (sic!) för alla tips,

Florian