Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad hade hänt med älgen?

Featured Replies

Publicerat

Var med om ett eftersök på älg i höstas på en älg som betedde sig konstigt.

Vi hade fått nysnö dagen innan och på morgonen därpå hittade vi ett spår från en vuxen älg som släpade vänster bakben i snön men satte ner klöven försiktigt ibland. Vi lyckades ringa in älgen som vi trodde även om vi hade några andra älgar som rört sig i området också.

Vi satte ut förhålls skyttar och började spåra men allt eftersom vi fortsatte så "tillfrisknade" älgen och tillslut var det omöjligt att skillja spåren mot andra vuxna älgar och då hade vi inte kommit ikapp älgen utan den hade lungt gått och betat samt tagit lega på ett par ställen.. Tillslut så visade det sig att det var en av de älgar som lämnat ringen som gjort de konstiga spåren.

Min fråga är vad ni tror hade hänt med älgen?

Egen teori är att den fått is eller blötsnö mellan klövarna som frusit men som sedan tinade (ex. då den tog lega) eller på annat sätt försvann då den släpade klöven efter sig.

Publicerat

Det kan vara vanskligt att skjuta älg baserat på ett märkligt beteende, under vårjakten på bock hände det en gång en märklig sak för mig... Jag hade en gång en älg inne i ett hallonsnår av ett havs storlek, och den gick riktigt riktigt riktigt illa, det var en beklämmande syn... Jag lade hårkorset på min .222a i nacken på den och funderade allvarligt på att avsluta dess lidande, men avstod. Jag hade inte riktigt den beslutskraft som krävdes.

Jag tog sedan en sväng i dessa hallonsnåren och marken bestod av uppbrötad sten, så illa att inte ens en älg kunde gå där utan stora besvär. Jag hade närapå slagit ihjäl mig redan efter de första metrarna och hade jag inte backat från den terrängen så hade jag varit kvar där än.

Publicerat
  • Författare

Vi sköt som sagt aldrig älgen utan den förföll oskadd. Men vid första anblicken så trodde vi att den blivit påkörd av någon som sen smitit alt. någon som skadeskjutit men inte följt upp eftersöket ordentligt.

Förhållsskyttarna hade naturligtvis order om att inte skjuta utan att vara 100% säkra på att älgen var skadad. Särskilt som flera andra älgar också rörde sig i området.

I efterhand tror vi oss ha konstaterat vilket djur det handlade om och det ser ut att vara helt friskt därav teorin med is eller liknande i klövarna.

Publicerat

Har inget att säga om ärendet i sak men tänkte påminna om att även älgar slåss, stöter bort årskalvar, vrickar sig och faller.

De är inte utan att en del går åt varje år utan någon annan yttre omständighet än deras egen klumpighet.

/C

Publicerat

På vintern är det inte ovanligt att älgar fläker sig och på så sätt får mindre bristningar eller skador i ljumskarna. Dessutom, som föregående talare nämnde, så är det inte ovanligt med vrickningar och liknande. Satt själv på pass häromdagen och fick ko med dubbelkalv på mig - en av kalvarna halkade till på en isfläck, fläkte sig lite, och ville inte sätta ner höger bakben på några hundra meter. Klant.

/jonas

Publicerat
  • Författare
På vintern är det inte ovanligt att älgar fläker sig och på så sätt får mindre bristningar eller skador i ljumskarna. Dessutom, som föregående talare nämnde, så är det inte ovanligt med vrickningar och liknande. Satt själv på pass häromdagen och fick ko med dubbelkalv på mig - en av kalvarna halkade till på en isfläck, fläkte sig lite, och ville inte sätta ner höger bakben på några hundra meter. Klant.

/jonas

Var med om snudd på exakt samma sak när jag jagade rådjur i mellandagarna och det kom ko med dubbelkalv och den ena vred till sig så att han haltade riktigt ordentligt.

Har dessutom varit med och spårat en kviga för ett par år sen som halkat uppe på en bergknalle vid nysnö och landade så illa 4 meter längre ner att hon tvärdog. Hon hade iaf inte sparkat något efter att hon landade i nysnön och förmodligen bröt nacken. Hon blev bara 2 år vilket tänderna visade.

Så visst vet jag att älgar kan vara klumpiga

Publicerat

Det är ju inte bara vi som kan få en muskelstäckning lr så.

Jag och polarna var ute och jagade rådjur några dagar före jul. Hör vi på radion att grannlaget är oxå ute och jagar.

Då är det en av killarna som ser en älgkalv med som han tyckte ett kulhål i frambenet. Men älgjakten var ju slut några dagar tidigare... Killen stod tydligen med hagel, så han kunde ju inget göra. Då ropar jaktledaren till näste skytt och frågar om han hade drillingen med. Det hade han + 8st till!!! Sedan började eftersök istället för deras planerade rådjursjakt. Vet ej hur det slutade. Hur ofa är det att 8st jägare har drillingar i samma jaktlag??

I mina kretsar är det då inte många.

Publicerat
Det är ju inte bara vi som kan få en muskelstäckning lr så.

Jag och polarna var ute och jagade rådjur några dagar före jul. Hör vi på radion att grannlaget är oxå ute och jagar.

Då är det en av killarna som ser en älgkalv med som han tyckte ett kulhål i frambenet. Men älgjakten var ju slut några dagar tidigare... Killen stod tydligen med hagel, så han kunde ju inget göra. Då ropar jaktledaren till näste skytt och frågar om han hade drillingen med. Det hade han + 8st till!!! Sedan började eftersök istället för deras planerade rådjursjakt. Vet ej hur det slutade. Hur ofa är det att 8st jägare har drillingar i samma jaktlag??

I mina kretsar är det då inte många.

Man får dock i sammanhanget inte glömma att man vid avlivning av sjukt eller skadat vilt även får använda hagelvapen! Då är det inte jakt, nämligen. Men åtta drillingar har jag då aldrig hört talats om. Ingen lågkonjunktur där inte... :-)