Publicerat Januari 26, 200917 yr Lessnat på mina Genzo nu. Andra paret som tar in vatten efter 2 månaders användning. Blev erbjuden Le Chameau-kängor istället, givetvis får jag lägga till en mindre summa pengar på dessa då de är väsentligt dyrare. Men jag tror mig kunna gör en rätt okej affär. Testade kompisens Le Chameau och de kändes rätt bra. Han är inte byggd som alla andra så hans åsikter gills inte. Någon här med erfarenheter av dessa?
Publicerat Januari 26, 200917 yr Lessnat på mina Genzo nu. Andra paret som tar in vatten efter 2 månaders användning. Blev erbjuden Le Chameau-kängor istället, givetvis får jag lägga till en mindre summa pengar på dessa då de är väsentligt dyrare. Men jag tror mig kunna gör en rätt okej affär.Testade kompisens Le Chameau och de kändes rätt bra. Han är inte byggd som alla andra så hans åsikter gills inte. Någon här med erfarenheter av dessa? Jag har ett par som jag haft sedan 1988-89 typ och dom är VÄL använda! Nu börjar sulorna bli släta och tunna, ger mig fan på att dom kommer att börja läka underifrån först. Dom får hoppa en halvmeter upp i luften och försvinna i en rökpuff om dom vill, jag är fortfarande väldigt imponerad över kvaliteten. Man kan väl kanske inte hoppas på samma kvalle nu, en ny modell har kommit där bla sulan är annorlunda. Det är modellen med neopren invändigt jag har. Har kört nervikt på sommaren om det är varmt, dom är så smidig att man viker upp dom på 10 sekunder om man skall traska i nåt sumphål. Enda nackdelen var när dom var ny, sulan var rätt hög så jag slog i ofta, särskilt om jag klev över vindfällen och så. Men det var en vanesak mest. Priset var väl sådär också, tror dom kostade nästan lika mycket då som nu men det kommer ändå alltid vara dom billigaste stövlar jag ägt.
Publicerat Januari 26, 200917 yr Författare Var iofs kängor jag undrade över men tack ändå för inputen
Publicerat Januari 26, 200917 yr Var iofs kängor jag undrade över men tack ändå för inputen Såg det, när jag läste din motsvarande tråd på grannplanket
Publicerat Januari 27, 200917 yr har haft ett par modell lägre skaft.. mycket bekväma så + för det, men i övrigt kan jag lägga dem i raden bland andra goretex kängor = börjar läcka rätt snabbt. tror dessa slog rekordet på ca 5 mån.. kan väl tilläggas att jag inte är den ultimata vårdaren av kängor , men man är trots det inte riktigt övertygad..
Publicerat Januari 28, 200917 yr Lessnat på mina Genzo nu. Andra paret som tar in vatten efter 2 månaders användning. Blev erbjuden Le Chameau-kängor istället, givetvis får jag lägga till en mindre summa pengar på dessa då de är väsentligt dyrare. Men jag tror mig kunna gör en rätt okej affär.Testade kompisens Le Chameau och de kändes rätt bra. Han är inte byggd som alla andra så hans åsikter gills inte. Någon här med erfarenheter av dessa? Jodå jag har genom åren haft åtskilliga Le-Ch-kängor, började med modellen mufflon och har haft 3par av dessa. Måste säga att jag varit väldigt nöjd, är nu inne på mitt 3par Outlast och har fortfarande samma uppfattning. Men som all utrustning så kräver även dessa skötsel och smörjning men det är måhända en annan sak. //B
Publicerat Januari 28, 200917 yr Författare Jodå jag har genom åren haft åtskilliga Le-Ch-kängor, började med modellen mufflon och har haft 3par av dessa.Måste säga att jag varit väldigt nöjd, är nu inne på mitt 3par Outlast och har fortfarande samma uppfattning. Men som all utrustning så kräver även dessa skötsel och smörjning men det är måhända en annan sak. //B De är iaf på väg hem på posten nu. De här heter visst Pantera. Skötsel är självklart, förutom på mina gamla Chevalier som ser ut som schweizerostar men tamejfan är dom tätare än mina Genzo som jag nu skickar tillbaka för andra gången. Vad smörjer du dina kängor med?
Publicerat Januari 28, 200917 yr De skönaste kängor jag provat var Berretta, men dom hade jag liksom bara råd att prova, inte köpa. Annars håller jag mig runt 1000 - 1500 kr klassen, men dessa håller aldrig längre än ett år, kanske två i bästa fall. Satsade en gång på halvhöga, d.v.s. mellan sko och känga. Det gör jag aldrig om. Det ska vara sko eller känga, inte mitt emellan. Just nu har jag Viking. Men som vanligt spricker dom strax bakom tårna, där det hela tiden blir brytningar o böjningar när man går eller står på knä. Och ja, jag vårdar dom väl. Gör rent och fettar in efter varje jaktdag (nästan). Använder mig av minkolja, luktar skunk men kanske är bra.
Publicerat Januari 28, 200917 yr De är iaf på väg hem på posten nu. De här heter visst Pantera.Skötsel är självklart, förutom på mina gamla Chevalier som ser ut som schweizerostar men tamejfan är dom tätare än mina Genzo som jag nu skickar tillbaka för andra gången. Vad smörjer du dina kängor med? Har under ett par år nyttjat vanlig minkolja, detta klara väl kanske till vissa delar att hålla kängan torr på hösten. Tyvärr så sitter denna oljan väldigt ytligt, trots att man påför den när kängan är blöt/fuktig och i massor. Har sedan en tid använd en typ av sadelolja som jag fann ibland frugans häst utrustning, den är som typ ett vax, dvs när den är kall. Denna behöver man värma till den en aning innan man påför den på kängan. Sitter som tusan och håller absolut vätan på utsidan. Enda problemet är att man nog troligtvis täpper ingen den micro porer som finns i goretexen, men hellre det är blöt om fötterna. Så länge du vill & kan utnyttja någon form av garanti på kängan så använd kanske inte sadeloljan. Ett råd jag kan ge dig när du får hem dina nya kängor så testa dessa brutalt direkt!! Jag fyller alla nya till bredden med vatten innan jag utnyttjar dom första gången, läcker dom redan nu så lär de då rakt inte bli bättre med tiden. Fyll upp till skaften och ställ dom på en tidning på diskbänken över natten, är tidningen torr dagen efter så töm dom och låt dom rinna av en dag, sedan fetta in och på med dom och gå till de är torra med den mängden sockar som du normalt använder. Byt sockar regelbundet under tiden du går in dom de torkar mycket fort med nya sockar. //B
Publicerat Januari 29, 200917 yr GoreTex hör inte hemma i skor, har aldrig sett någon som inte börjat läcka. Bra håller kanske 3 år, sen är membranen antingen läckande åt båda håll elelr igenkläggade
Publicerat Januari 29, 200917 yr Jag är beredd att hålla med. Jag räknade efter och kom fram till att jag nog haft 14 eller 15 par gore-tex kängor av märkena: Chevalier, Graninge, Meindl, Beretta, Le Chameau, Chiruca, Viking, Haglöfs, Garmont, Hanwag, Vasque och något märke till. Inget par har varit vattentätt efter ett års användning. Nu kan kängorna göra god tjänst ändå om man fettar in dem, men generellt så brukar även skinnet spricka bakom tårna så infettningen inte hjälper. Gummistövlar eller så billiga kängor att man kan ha två par per säsong alternativt Lundhags är mitt tips.