Publicerat Januari 27, 200917 yr Jag undrar vilken kikare som är bra i storleken 8x42 eller 8x40? Ni som har en bra allroundkikare i den storleksklassen eller liknande som kan och vet något, kom gärna med era tips och råd. Det är meningen att kikaren ska vara inhandlat före bockpremiären 1:a Maj. Dock vill jag ha något ännu skarpare än att bara kunna urskilja ett par horn eftersom kikaren kommer att bl.a. att användas till att hitta betande och tryckande harar på ängar åkrar och användas till fågelskådning när jag inte jagar. Så färg, kontrast och skärpa är viktigt. Övriga krav: -Bra Optik! (självklart) -Helst bra ögonavstånd pga glasögon. -I prisklassen 2-3000 kr. Här ligger bl.a. Nikon Monarch och Bushnell Legend om man beställer från USA, priset är inte det viktigaste utan jag vill ha en trotjänare för ganska lång tid framöver (dock är jag inte rik men kanske blir snuskigt rik en vacker dag den dagen kommer jag väl köpa vad jag vill ). I svenska priser kan man väl säga upp till 5000 kr. -Det ska vara takprismar på den då kikaren blir hållbarare och smalare, även om porro-prismar optiskt sett ska vara något bättre. -Gärna ett märke som har någon typ av internationell garanti, som t ex Leupold har på sina sikten.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Kowa 8.5x42 skulle jag köpa om det vore aktuellt med ny kikare idag. Tror dom går lös på ca 5500-5800:- Något över din budget men det brukar ordna sig
Publicerat Januari 27, 200917 yr Jag undrar vilken kikare som är bra i storleken 8x42 eller 8x40?Ni som har en bra allroundkikare i den storleksklassen eller liknande som kan och vet något, kom gärna med era tips och råd. Det är meningen att kikaren ska vara inhandlat före bockpremiären 1:a Maj. Dock vill jag ha något ännu skarpare än att bara kunna urskilja ett par horn eftersom kikaren kommer att bl.a. att användas till att hitta betande och tryckande harar på ängar åkrar och användas till fågelskådning när jag inte jagar. Så färg, kontrast och skärpa är viktigt. Övriga krav: -Bra Optik! (självklart) -Helst bra ögonavstånd pga glasögon. -I prisklassen 2-3000 kr. Här ligger bl.a. Nikon Monarch och Bushnell Legend om man beställer från USA, priset är inte det viktigaste utan jag vill ha en trotjänare för ganska lång tid framöver (dock är jag inte rik men kanske blir snuskigt rik en vacker dag den dagen kommer jag väl köpa vad jag vill ). I svenska priser kan man väl säga upp till 5000 kr. -Det ska vara takprismar på den då kikaren blir hållbarare och smalare, även om porro-prismar optiskt sett ska vara något bättre. -Gärna ett märke som har någon typ av internationell garanti, som t ex Leupold har på sina sikten. Som mbbohman skriver !! Kowa är en mkt bra kikare men kolla på kamakura me
Publicerat Januari 28, 200917 yr Författare Som mbbohman skriver !!Kowa är en mkt bra kikare men kolla på kamakura me Tackar båda två. Kowa och Kamakura har olika modeller men tyvärr ligger de över vad jag kan betala. Har dock spanat in Nikon Monarch ATB 8x42 från USA för ca 2100-2300 kr fraktat och klart (plus tull eventuellt). Är det något att satsa på Pacco? MVH