Hoppa till innehåll

horn bedömning!


jonaswande

Recommended Posts

Har nu letat lite överallt på internet för att hitta en beskrivning på hur man räknar ut poäng på ett älghorn.

jag hade ju turen att få en fin oxe i backen och nu är jag lite intresserad av att själv räkna och se om det är någon idé att lämmna in den för bedömmning. Det kostar ju ändå några hundralappar vad jag förstått.

Vore tacksam för svar.

vet at det finns dom med större erfarenhet här på sidan

mvh / jonas w

post-1886-1233045927_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket svårt att säga på en bild. Men om du åker in på närmsta Jägareförbundskontor så brukar de göra en snabb uppskattning och når du inte medalj så brukar de göra det gratis om du inte vill ha en massa protokoll och grejer.

Rådjurshorn är enkla att uppskatta eftersom poängen är väldigt beroende av vikten, älg- och hjort horn är mycket svårare. Grävling, räv och gris är också enkla att "mäta själv". Men utlägget brukar vara ett bra mått för en snabb uppskattning. Du mäter alltså yttersta avståndet mellan två taggspetsar rakt över skallbenet... Mer än en meter brukar vara ett gott tecken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket svårt att säga på en bild. Men om du åker in på närmsta Jägareförbundskontor så brukar de göra en snabb uppskattning och når du inte medalj så brukar de göra det gratis om du inte vill ha en massa protokoll och grejer.

Rådjurshorn är enkla att uppskatta eftersom poängen är väldigt beroende av vikten, älg- och hjort horn är mycket svårare. Grävling, räv och gris är också enkla att "mäta själv". Men utlägget brukar vara ett bra mått för en snabb uppskattning. Du mäter alltså yttersta avståndet mellan två taggspetsar rakt över skallbenet... Mer än en meter brukar vara ett gott tecken.

Hur bedömer man räv & grävling ? :D^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett par enkla mått på skallen (kraniet). Har själv både medaljgrimbarts och rävar... :D Generellt så har vi mycket hög kvalitet på våra svenska rävar och grävlingar då de är större än sina artfränder nere på kontinenten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har dem inte i huvudet men man mäter helt enkelt bredd och längd på skallen. Hittade av någon skum anledning endast instruktioner för skall- respektive skinnmätning av vildkatt i datorn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja då får jag väl vara glad då den är 105 i utlägg=) men jag har sett tidigare där dom visade vilka mått man skulle ta mm...men för mig är det omöjligt att hitta dom på nätet=(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu letat lite överallt på internet för att hitta en beskrivning på hur man räknar ut poäng på ett älghorn.

jag hade ju turen att få en fin oxe i backen och nu är jag lite intresserad av att själv räkna och se om det är någon idé att lämmna in den för bedömmning. Det kostar ju ändå några hundralappar vad jag förstått.

Vore tacksam för svar.

vet at det finns dom med större erfarenhet här på sidan

mvh / jonas w

Det här är verkligen inte min arena men sist jag pratade med en kunnig i ämnet fick jag berättat för mig att det inte ger mycket poäng med snygg skovel (likt din) utan det är andra mått som ger poängen. Jag uppfattade det hela som att en gles men stor, cervin hornkrona ger oftare högre poäng än en snygg, men lite mindre skovel. Var detta rätt uppfattat? Personligen tycker jag att skovlarna är snyggast som vem f-n bryr sig om poängen :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

D kanske kan stämma,,har förmig jag sett i nån gammal jakttidning nått horn från "skåne" som hade fått brons eller silver medalj och den hade bara 10 taggar....inget märkvärdigt horn,,,undrar om det verligen kan stämma?

själv tycker jag älgar som har långa taggar är ståtligare än en med massa 2-3 cm taggar

jag ska nog svänga förbi på jägarförbundet och se vore skoj om första tjuren visar sig vara ett medaljhorn...då vet man att man kan fortsätta i lugn å ro att vänta på nästa "stor tjur" om den dagen kommer eller ej spelar ingen roll ,,,för man har ändå ett stort horn på väggen=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mätinstruktioner på nätet kan man hitta bland annat här:

http://www.cic-wildlife.org/index.php?id=80

I "blue" och "red" book finns instruktioner för rätt många arter.

Älghorn kan mätas in endera som cervina eller palmata. Generellt så får ett horn ofta högre poäng som cervint om det är ett gränsfall. En 10-taggare med långa taggar och rejält utlägg kan mycket väl nå höga poäng.

För att göra det enkelt, horn som jägare generellt uppfattar som mycket snygga skovelhorn får ofta lägre poäng än förväntat. Horn som jägare generellt uppfattar som halvfula och spretiga stånghorn får oftast högre poäng än förväntat...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu gjorde jag ett försök via "redbook" och fick ut resultatet 336,5 p

ska bli kul och höra vad en expert räknar till... :lol:

Vacker bock du nedlagt Dp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

blidde bara silver :-/

124,6 poäng. hade nog nått guld om jag inte hade kapat skallen.

skit åsså, nu blir de ju att jaga guld framöver..... B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

blidde bara silver :-/

124,6 poäng. hade nog nått guld om jag inte hade kapat skallen.

skit åsså, nu blir de ju att jaga guld framöver..... :lol:

guld skulle du fått med hel skalle. Själv lyckades mitt största bockhorn

med helskalle få 124,1 poäng- sedan kommer nr2 på 116,1 poäng

grattis på dig iaf!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Har dem inte i huvudet men man mäter helt enkelt bredd och längd på skallen. Hittade av någon skum anledning endast instruktioner för skall- respektive skinnmätning av vildkatt i datorn.

Skulle gärna vilja veta hur man mäter de. du vill inte lägga upp eller länka till instruktionerna ?

/ Simon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

blidde bara silver :-/

124,6 poäng. hade nog nått guld om jag inte hade kapat skallen.

skit åsså, nu blir de ju att jaga guld framöver..... B)

Med kapad skalle lägger de på om de kan vara 90g?

Farsan skjöt en som vi kapa skallen på och lämnade in på tullgarn som nådde guld och där sa de att de gör ingen skilnad som sagt...

//martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...