Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

TJT

Featured Replies

Publicerat

Om man läser provreglerna för skog och fältanlag så SKA grytprov ingå,.. Men om man läser om meritering för avel så verkar det som att man kan byta ut grytdelen på anlagsproven mot ett vildsvinsprov istället.

Vad gäller egentligen,...?

Publicerat

I TJTanlagsprov består av vattendel, skottfasthet, drevdel(skog eller fält) och grytdel. Grytdelen är ett vanligt Grytanlagsprov fast med stående förträngningar vid ingångarna istället, detta görs i provgryt.

För att bli avelsgodkänd kan man göra antingen grytjaktprov eller vildsvinsprov, bägge dessa sker i naturen.

Publicerat
  • Författare
I TJTanlagsprov består av vattendel, skottfasthet, drevdel(skog eller fält) och grytdel. Grytdelen är ett vanligt Grytanlagsprov fast med stående förträngningar vid ingångarna istället, detta görs i provgryt.

För att bli avelsgodkänd kan man göra antingen grytjaktprov eller vildsvinsprov, bägge dessa sker i naturen.

Aha. Då klarnade det. Ja,.. grytjaktprov i naturen är iaf helt uteslutet;) Då blir det anlagsprov med grytlåda och sen får vi ta vildsvinsprov senare vid sidan av.

Tack <_<

Publicerat
Aha. Då klarnade det. Ja,.. grytjaktprov i naturen är iaf helt uteslutet;) Då blir det anlagsprov med grytlåda och sen får vi ta vildsvinsprov senare vid sidan av.

Tack :huh:

Kan inte låta bli att fråga varför grytjaktprovet e' helt uteslutet :D ?

Publicerat
  • Författare
Kan inte låta bli att fråga varför grytjaktprovet e' helt uteslutet -_- ?

Jag tycker inte om att gräva och vill helst göra vad jag kan för att behålla henne ovan jord :D

Publicerat
Jag tycker inte om att gräva och vill helst göra vad jag kan för att behålla henne ovan jord :blink:

Stackars hund :o

Publicerat
  • Författare
Stackars hund :blink:

Hon verkar inte lida.. Skogen är ju full av rådjur och vildsvin :o

Publicerat
Hon verkar inte lida.. Skogen är ju full av rådjur och vildsvin ;)

Håller helt med Fasanmissil

jag kommer att göra samma när det blir dags för proven

Vid vilken ålder ska man göra anlagsproven ?

Publicerat

Från 8 månader kan du göra drevdelen. Grytdelen på anlagsprovet från 12 månader.

Publicerat
  • Författare

Så här sår det i provreglerna..

I provet får ej deltaga:

c) Hund som ej uppnått 8 månaders ålder, hund som ej uppnått 12 månaders ålder får ej

starta på grytdel.

Antar att det menas att hunden ska ha fyllt 8 måander för anlags skog och fält och att den ska ha fyllt 12 månader för grytprovet. Är väl bra om de görs när hundarna är ganska unga eftersom det är ett anlagsprov.

Publicerat
  • Författare
Från 8 månader kan du göra drevdelen. Grytdelen på anlagsprovet från 12 månader.

Jag missade visst att Du redan svarat :P

Publicerat
Jag tycker inte om att gräva och vill helst göra vad jag kan för att behålla henne ovan jord :P

Du kan ju köra henne som sprängare :D

Publicerat
Du kan ju köra henne som sprängare :D

Goood point :P

Publicerat
  • Författare
Du kan ju köra henne som sprängare ;)

Talar man om för hunden då att -"Du får bara skälla Räv och hittar Du grimbart så måste Du genast ut ur grytet!" *S* ^_^

Publicerat

Häng med på rävjakt, alltid är det nån räv som går under.

Publicerat
  • Författare
Häng med på rävjakt, alltid är det nån räv som går under.

Vi jagar en hel del räv men jag är så nöjd om de rävar hon eventuellt jagar håller sig ovan jord. Men,.. jag antar att jag snart får veta hur det är när hunden går i gryt. Sker ju förr eller senare säger alla. :D

Publicerat
Vi jagar en hel del räv men jag är så nöjd om de rävar hon eventuellt jagar håller sig ovan jord. Men,.. jag antar att jag snart får veta hur det är när hunden går i gryt. Sker ju förr eller senare säger alla. B)

Jag fick tipset att gå med hunden förbi gryt och träna hon att inte gå ner om inte husse säger ok, tror iaf att skulle hon driva räv å den går i gryt så stannar hon nog inte å väntar på mej ;)

Hon har dock aldrig gått i gryt då vi jagat rådjur mm, än :lol:

Rävjakten tas ju till en dimension till om du jagar dom i gryt oxå :(

Publicerat
  • Författare
Jag fick tipset att gå med hunden förbi gryt och träna hon att inte gå ner om inte husse säger ok, tror iaf att skulle hon driva räv å den går i gryt så stannar hon nog inte å väntar på mej :lol:

Hon har dock aldrig gått i gryt då vi jagat rådjur mm, än B)

Rävjakten tas ju till en dimension till om du jagar dom i gryt oxå ;)

Kan tänka mig det. Har bla kompisar som jagar räv i gryt osv och de tycker att det är kanon. Vem vet,.. det kanske mognar fram hos mig med och just därför har jag inte velat "tala om" för henne att gryten inte är ok än. Jag tror även som Dig att en TJT kanske inte bryr sig så mkt vad man säger i de lägena;) Jag har dock gjort så med Taxen men han är ju en rätt mjuk kille och tar åt sig lite mer.

Jag ska iväg till lite grytträning i vår och fundera lite till så får vi se vad vi gör sen.