Publicerat Januari 27, 200917 yr Bakgrund För att gå rakt på sak så är det ett drevjakt, hundförar och vakjaktsgevär som jag har tänkt att fixa till. Det kommer inte att bli något större projekt bara så ni är medvetna om det. Men jag valde ändå att lägga den under projekttråden då planeringen har varit enorm Jag har länge funderat på allt ifrån Mauser 98 till Blaser R93 och SR830/850 men inte riktigt hittat det jag vill och inte riktigt blivit "kompis" med tanken på att bära på t.ex en SR850 eller SR830 i ur och skur. Blaser R93 prof. har ju då stått väldigt högt i kurs i mina tankar, tyvärr gör dom det även i pris. Jag valde då helt enkelt att köpa mig en Mauser M98 i 8x57JS att köra med. Från början va det tänkt att jag skulle ha den som den va med öppna riktmedel och en relativt lätt 170grs kula som jag laddade ner i rimliga farter. Jag hade ett lager med Hornady 170grs RN kulor som jag laddade upp ett gäng. Tyvärr gick dessa åt fanders för högt. Så jag beställde två askar med 220grs Game king, tyvärr sköt jag 10 - 12cm högt även med dessa fristående I bänk gick det hur bra som helst med 220grs kulorna men direkt jag ställde mig upp och sköt så satt träffarna högt. Började då att spåna på vad jag skulle göra om på den här bössan för att få den bra. Optik va tvunget, om det skulle bli Aimpoint eller ett kikarsikte visste jag inte men hur som helst så var bössan tvungen att borras för montage. Jag var också tvungen att byta säkring ifall det skulle bli ett kikarsikte som valet föll på. Även höja kolvkammen på stocken alternativt köpa en ny stock. Som ni förstår så såg jag min plånbok helt plöttsligt få ben och springa bort för all evighet Jag valde då att avyttra 8x57:an till mer behövande. Så min far köpte den och ska nu bygga om den till en smäcker M98 i kaliber 7x57Mauser (snacka om att plånboken kommer att springa bort ) Började nu att fundera allvarligt på vad jag igenteligen höll på med. Jag har ju en Tikka M55 i 308win som borde fungera bra. Jo det är klart hade det inte varit för den fina stocken när man går med hund eller för att den ger fan i att mata var annan patron vilket känns väldigt otryggt när man står på en vildsvinsjakt. Förresten så var jag ju på vildsvinsjakt (drevjakt) i söndags med min 308win. Vilket var det som absolut fick sätta stopp för att de vapnet ska med på fler derjakter då det inte kändes tryggt efter en insident i September då jag sköt på ett rådjurskid som vände och kom rakt imot mig och när den var inne på 30meter så höll jag i skallen och..... KLICK!.... Tänk om det hade varit ett skadskjutet vildsvin i stället för ett skadskjutet litet ynkligt rådjur som la sig ganska så omedelbart efter klicken. Hade det varit en galt tror jag inte den hade lagt sig så vackert så man hade fått gå fram och sticka den utan minsta bekymmer. Med detta i tankarna så kände jag mig allt annat än trygg när jag stod på pass i söndags med min Tikka 308:a. Visst det går säkert att fixa till matningen. Men jag tror aldrig att jag kommer att få tillbaka tryggheten för detta vapnet helt efter incidenten i höstas med rådjuret. Därför väljer jag att enbart använda min Tikka till lugna skott där det krävs ett klass 1 vapen. Bygget Om man har en pappa som är en M98 fantast ut i fingerspetsarna så är det svårt att bli påverkad vad det gäller valet man ska bygga utav. Dock vill jag inte ha problemet att jag vill bygga om en massa saker på en ursprunglig 98:a utan jag vill ha en 98 mekanism men en modern sådan. Jag har för ett par år sedan ägt en Ruger M77 MKII i kaliber 280rem. Jag var fantastiskt nöjd med vapnet i sig. Det var väll mer kalibern som gjorde mig skotträdd och sedan va det kört. Så att valet av "stomme" kommer att falla på Ruger känns självklart. Jag har dock kommit till insikt med att MKII inte är den optimala utan jag skulle nog föredra en gamal hederlig MKI med kolvhalssäkring i och med att jag ska gå som hundförare + att jag tycker att en kolvhalssäkring sitter föbannat väl placerad. På bilden är det just en Ruger MKI i kaliber 308win. Tycker att mekanismen är väldigt smutt Kaliber Även här har min far smittat av sig och det grövsta. Och jag börjar på nätterna att surrat något i stil med 7x57 bla bla..... Men helt klart är att en Ruger MKI i 308win eller 7mm-08rem hade varit en dröm att ha i skåpet. Så det är främst där krutet läggs. Optik, fästen m.m Jag är ganska så klar över att det kommer att bli en Leupold 2-7x33 eller en Leupold 1,75-5x20 som drev och hundförar riktmedel. Detta kommer att sitta i Warne QR fästen för Ruger. Till grisvaken i kojan där jag vill ha ett smidigt vapen kommer jag att köpa mig ett tyskt kikarsikte i 8x56 alt. 6x42 även det kommer såklart sitta i Warne QR fästen. Pipan på vapnet kommer att kortas till 50cm ungefär. Som pricken över i:et och antagligen det som kommer att förstöra vapnet lite vad det gäller de estetiska dragen är att jag kommer slänga på en patronhållare Typ sådan man trär över stocken också ska det pallras under med liggunderlag tills jag ligger perfekt i anläggningen. Detta var allt för den här gången så håller jag er uppdaterade och det jag kommer leta efter nu i första hand är en Ruger MKI i 308win eller 7mm-08Rem. Och direkt jag hittat det så kommer denna tråden att ta fart! Med byte av trycke m.m. Jag väljer att avsluta med ännu en bild på en Ruger 77 MKI. MVH/Jocke
Publicerat Januari 27, 200917 yr Författare Ser ut att bli hur bra som helst.. Tack tack. Det får vi väll hoppas på. Det tar bara lite tid innan man hittat någon MKI. Bilderna har jag hämtat från Amerikanska sidor. Vet att det fanns en MKI på blocket för ett halv år sedan något sådant i kaliber 308win. Man får hålla ögonen och öronen öppna så får man nog napp förr eller senare. Just nu sparar jag också som en tok så får vi se när projektet hinner bli klart MVH/Jocke
Publicerat Januari 27, 200917 yr För att gå rakt på sak så är det ett drevjakt, hundförar och vakjaktsgevär som jag har tänkt att fixa till. Har du nån målvikt på bössan?
Publicerat Januari 27, 200917 yr Vapenvalet är helrätt! Så rätt att jag själv börjar fundera på om jag verkligen ska lägga ner massor med pengar på min 9,3x57 eller liksom dig byta mot en Ruger 77! Och i mitt fal helst en RSI Internationall Varför skulle du skriva detta? /Micke
Publicerat Januari 27, 200917 yr Författare Har du nån målvikt på bössan? I och med att jag inte kommer att göra något nämnvärt med den mer än att korta pipan så kan du i princip räkna med vikten som de diverse modellerna i M77 MK I utbudet har + optiken. Vapenvalet är helrätt!Så rätt att jag själv börjar fundera på om jag verkligen ska lägga ner massor med pengar på min 9,3x57 eller liksom dig byta mot en Ruger 77! Och i mitt fal helst en RSI Internationall cool.gif Varför skulle du skriva detta? biggrin.gif /Micke Visst sjutton är det en smäcker låda och ett trevligt vapen i helhet? MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 200917 yr Har funderat på att bygga på en kort Ruger. Min farbror hade ulralight 308:a, väldigt smidig, men tyvär FÖR piplätt enligt min smak. Men hursomhelst skulle jag kunna tänka mig en rostfri med laminat kolv. Funderar sen att pipa om den till 358 Winchester, på med öppna riktmedel, Warne QR, och 2 st sikten..............Det finns en rostfri 308:a på Jaktia Örebro...........................
Publicerat Januari 28, 200917 yr Författare Har funderat på att bygga på en kort Ruger. Min farbror hade ulralight 308:a, väldigt smidig, men tyvär FÖR piplätt enligt min smak. Men hursomhelst skulle jag kunna tänka mig en rostfri med laminat kolv. Funderar sen att pipa om den till 358 Winchester, på med öppna riktmedel, Warne QR, och 2 st sikten..............Det finns en rostfri 308:a på Jaktia Örebro........................... En MK I som är rostfri med laminat? Kan det stämma? Vad är priset i så fall? MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 200917 yr - Vapeninfo - Datum 2008-11-21 Vapentyp Kulgevär Fabrikat Ruger Modell M77K laminat rostfri Kaliber 308W Pris 5900:- Bild Ingen bild tillgänglig Laminatstock rostfri utm skick http://www.jaktia.se/
Publicerat Januari 28, 200917 yr En MK I som är rostfri med laminat? Kan det stämma? Vad är priset i så fall?MVH/Jocke Nej tyvärr, var lite otydlig där. Det är en MKII.
Publicerat Januari 28, 200917 yr Författare Nej tyvärr, var lite otydlig där. Det är en MKII. Okej, det var synd Annars hade jag lätt kunnat ge 5900kr för den Jag har bestämmt mig för att ge det några månader och se ifall jag hittar en MK I till bra pris och går inte det så får det bli en MK II. MVH/Jocke
Publicerat November 8, 200916 yr Författare *pusst* Dammar av den här tråden igen Det är nämligen så att som de flesta användarna här vet så är jag för tillfället på praktik på Vapensmedjan i Oskarström och nu har jag byggt mig ett litet "examensarbete" som jag tänkte presentera här. Hoppas ni blev bra nyfikna nu för ni kommer att få suga på karamellen lite grann. En sak kan jag väll börja med att avslöja. Den byggs inte på någon Ruger 77:a. Christian får inte vara med och gissa Ha det bra så kommer det en följetång med bilder och info när vapnet är helt klart. Just nu håller jag på att skjuta in dom öppna riktmedlen. MVH/Jocke
Publicerat November 8, 200916 yr Författare Tapp tapp tapp Färdig snart så man får se lite bilder /Lasse Snart så. Det som är kvar är att fila ner kornet så den skjuter perfekt och sedan ska det på ett par snabbfästen och ett Swarovski 1,5-6x42 i dom så är det klart. Så jag har redan börjat att skriva ihop en bra "storry" och ett bra bildspel här MVH/Jocke
Publicerat November 8, 200916 yr Vi sitter med stor förväntan på att se vad du har att visa för oss, det är alltid lika spännande och intressant att läsa om projekt, blir alltid lika sugen när man läser. Hoppas det kommer snart
Publicerat November 8, 200916 yr ? bilder, text, bilder, text ? ? ? ? ? läste tråden för första gången nu o nu vart jag riktigt nyfiken så väntar. nu har jag väntat för länge!! info nu nu nu
Publicerat November 8, 200916 yr ? bilder, text, bilder, text ? ? ? ? ? läste tråden för första gången nu o nu vart jag riktigt nyfiken så väntar. nu har jag väntat för länge!! info nu nu nu
Publicerat Januari 14, 201016 yr Författare Då är det väll dags att skriva sluttampen på denna tråden med bilder och text. Som ni kan läsa i första inlägget så ville jag ha ett vapen med kolvhalssäkring som hundförarvapen. När jag så började min praktik på Vapensmedjan i Oskarström så fick jag ganska s omedelbart ett vapen i händerna. En Voere i kaliber 30-06 med sliten lack, kolvhalssäkring m.m. Jag fick uppdraget att fixa bort lacken på den och snygga till den. Till slut blev den så himla bra så jag köpte den vilket resulterade i att detta fick bli mitt examensarbete. Följande skulle göras: Kapa pipan till 47cm Sätta rembygelfäste på sidan av pipan förlänga kolven från 30cm till 35cm instalera "flush-cups" på sidan av kolven instalera nytt sikte och nytt korn, model grovt Fixa till trycket Blånera om hela kalaset Till att börja med så kapade jag pipan till 47cm och krönde om den. Sedan så lödde jag på ett rembygelfäste på sidan av pipan. Slipade och polerade sedan hela vapnet inför omblåneringen. Lödde på siktesbasen och limmade på kornbasen. blånerade om hela rasket och sedan började jag på träarbetet. Förlängde kolven cirka 5cm och instalerade en äldre modell av Flush-cup i sidan på kolven. Det är enklare att visa det i form av bilder så därför slänger jag in så mycket bilder jag har under projektets gång. MVH/Jocke
Publicerat Januari 14, 201016 yr Snabb rigg, kan bara farlig för viltet i skogen. Är du nöjd med sikte o korn nu? /Christian
Publicerat Januari 14, 201016 yr Författare Snabb rigg,kan bara farlig för viltet i skogen. Är du nöjd med sikte o korn nu? /Christian Jodå det är jag. Men nu när Aimpointet åkte på i fasta fästen så blir det ingen användning av öppna riktmedel. MVH/Jocke