Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgskötselplan

Featured Replies

Publicerat

Jag ingår i styrelsen för ett Älgskötselområde och vi ligger precis i startgroparna för att börja ta fram en ny älgskötselplan efter att den gammla just är på väg att löpa ut.

Detta blir första gången jag är med att ta fram en älgskötselplan och jag undrar om ni har några tips.

Jag har laddat ner SvJF "Handlingsplan för Älg" för att läsa igenom den men jag antar att det finns en mängd tips som man kan titta på och läsa på internet, eller?

• 2 weeks later...
Publicerat
Jag ingår i styrelsen för ett Älgskötselområde och vi ligger precis i startgroparna för att börja ta fram en ny älgskötselplan efter att den gammla just är på väg att löpa ut.

Detta blir första gången jag är med att ta fram en älgskötselplan och jag undrar om ni har några tips.

Jag har laddat ner SvJF "Handlingsplan för Älg" för att läsa igenom den men jag antar att det finns en mängd tips som man kan titta på och läsa på internet, eller?

Har jobbat en del med älg- och älgförvaltning, samt driver en del forskningsprojekt om älgars reproduktion ( i min mening den viktigaste faktorn att beakta i älgförvaltningen). Jag kan gärna komma med tips om du har lust. Skriv ett meddelande med vad du undrar så kan jag nog komma med lite tips.

Publicerat

Viktiga frågor att fundera på?

Hur många älgar finns det?

Hur många kalvar föds det?

Hur stor är övrig dödlighet?

Hur är medelåldern på de vuxna älgarna?

Hur är biotopen för älgarna?

Hur lätt är det att få med sig "gnäll-jägarna"?

;)

Publicerat
  • Författare

Viktiga frågor att fundera på?

Hur många älgar finns det?

Vet inte pga av ingen riktig inventering men det är en nedåtgående trend enl. älgobs och enligt vad de flesta anser sig ha noterat.

Hur många kalvar föds det?

Enligt älgobs 0,89 per hondjur vilket är en ökning mot förra årets 0,6 som var en bottennotering.

Hur stor är övrig dödlighet?

Det blir inte många påkörda då det inte finns mycket till större vägar men säg 1 eller 2 per år. Däremot hittar vi älgar döda av andra orsaker och i mitt jaktlag så har vi hittat 2 döda detta år. 1 ko som låg i en damm där vi inte hittade några synliga skador förutom asätarnas och ett hondjur med osäker dödsorsak pga av knappt något kvar när den hittaden på ett hygge/plantering.

Hur är medelåldern på de vuxna älgarna?

Jag har inte 2008 års siffror än men för 2007 var det 1,3 år för tjur och 3,8 år för hondjur på de djur vi sköt i älgskötselområdet.

Hur är biotopen för älgarna?

Historiskt har det varit en riktigt bra biotop för älgar även om det varierar inom området. Då det finns havre att äta så hittar man naturligtvis mest älgar där och senare på hösten så hittar man älgarna mer runt stormen Gudruns uppväxande fällor eller där det finns mycket ljung och annat bete.

Sen kan väl som på andra håll inte jämföra med 70 och 80-talets stora uppväxande planteringar då det fanns mat i överflöd men som sagt det finns en hel del planteringar med mat i och på sina håll växer mycket ljung samt på sommaren klövervallar och havre på sensommaren.

Hur lätt är det att få med sig "gnäll-jägarna"?

Jag har ju inte om detta men jag har en känsla av att det blivit lättare då någon gnäll gubbe trappat av en del samtidigt som det då kommit in lite nytt blod och en del ökat sitt intresse för hur man på bästa sätt skall förvalta en älgstam. Men det kan bli en del hårda diskussioner då en del vill hålla upp helt medan man funderar om andra vill skjuta det som kommer och så många som möjligt. Det återstår väl därmed att se när diskussionerna börjar hur lätt diskussionen blir.

Lite övrig fakta...

Observationer/deltagare (märk att detta bara är i vårt område och därför endatsblir ca 250 pers/år)

2006 0,29

2007 0,35

2008 0,21

Andelen observationer av tjur

2006 29%

2007 27%

2008 22%

2008 tilldelning var 337 Ha/älg

2008 avskjutning 569 Ha/älg

Dvs en nyttjandegrad på 59% och en totalareal på 9101Ha.

Sen finns visst sammarbete med inkringliggande älgskötselområden och personligen anser jag att det bästa kanske vore att gå samman med något/flera för att förvalta stammen ännu bättre då det trots allt skilljer en del i synen på t.ex. vilka tjurar som bör sparas.

Har en hel del mer statistik men undrar lite vad som är "normalt" i avskjutning?

När det gäller reproduktion så pratas det ju mycket numera om att man måste ha stora tjurar för att korna skall kunna betäckas vid sin första brunst då de inte släpper till för mindre tjurar. Men på 80 talet då vi toppade i avskjutning i området så fanns det inte många stora tjurar att tillgå och ändå var stammen rekordstor. Tyder inte detta på att det är biotopen som är det absolut viktigaste? Och vad anser du om hur man bör göra för att spara tjurar? Är t.ex. Kalmarmodellen bra och isåfall varför och vad krävs öfr att den ska funka? Antar t.ex. att man bör applicera den på mer än 9000 Ha om den ska ge ordentlig effekt eller?

Den tjurandel vi just denna säsong hade i älgobsen är ju väl lågt så antar att vi på något sätt kommer försöka få den att växa men vi har i mer än 10 års tid sparat tjurar med taggantal mellan 4-8 taggar resp. 4-6 några år samt att vi den senaste 3 årsperioden dragit ner på tilldelningen i tjurar. Så vad bör man göra?

Kan säkert komma på fler frågor men stannar här då jag antar att du förmodligen kan skriva en hel uppsats redan till de frågor jag redan skrivit... Men skulle vara intressant med din syn på hur vad man bör ha för riktlinjer när man skall förvalta en älgstam.

Mvh

Martin