Publicerat Januari 27, 200917 yr Alla andra har massa spännande planer på byggen, på både kors och tvärs och här sitter jag med mina funderingar. Jag har 500 st RWS 22 hornet hylsor, engångskjutna, en gåva av en tysk vän och ett minne av en liten Sako P78 22 H som jag verkligen älskade. Då följer frågan, skall jag; 1 sälja hylsorna och köpa en riktig bössa 2 köpa ett projekt, dvs lås/pipa/stock och skaffa mig fler gråa hår 3 Köpa en tysk tävlings o enskottspang Wahlter/Krico/Weihurach/Anschütz som är erkänt bra Är det någon som har en eller har koll på en sån där 22H tävlingspang? Finns de överhuvudtaget i Sverige? Om jag beslutar mig för att bygga något, vad skall man börja med för låda, en liten Sako låda kanske, eller så klart! finns det någon som har en 22 Hornet som skjuter så där läskigt bra? Maddog och någon till har eller har haft vapen som slår tätt. Just nu har jag ingen klen kaliber i garderoben och det är inte utan att jag saknar att han något som säjer poff och inget mer men som samtidigt fäller viltet. Något lagomt, dvs lite svenskt.... Är det någon som känner för att lägga en dräpa så bjuder jag in. /C
Publicerat Januari 27, 200917 yr Det bästa vore ju naturligtvis om du sålde hylsorna till mig Nu vet jag ju inte hur din ekonomiska sits är men projekt med lösa delar som ska bli en bössa känns lite overkill för en Hornet. Jag har en Sako P78 som skjuter gudomligt bra. 5 skott i en tumnagel- dvs bara ett hål på ca 90 meter. Det jag menar är att det finns bössor som skjuter bra redan från fabrik och då det inte är tal om någon långhållspatron känns det vettigare att lägga pengarna som blev över från ett ev. projekt på en schysst kikare så du verkligen kommer att använda din lillbössa.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Författare O den är till salu? Jag både förstår och inser vad du säger men min uppfattning är att just getingarna är svåra att hitta vapen som skjuter väl med. En del i detta kan iofs vara att de är ammo känsliga. Tack för sina synpunkter. ps glömde att berätta det att jag samlar på sikten som andra på kvinnor, optik finns hemma så att säga. ds
Publicerat Januari 27, 200917 yr givetvis säljer du hylsorna till mig, kan offra mig och låta dig sälja hälften till maddog oxå
Publicerat Januari 27, 200917 yr Författare Tja varför inte, det löser ju mitt bekymmer, nu skall vi se 500 hylsor a 13 gramma dagspriset på guld, de är dina för 100 000, ja eller avrundat neråt då 10 000 kr Förresten Maddog behöver inga fler hylsor, han har ett livsbehov i lager redan om jag minns rätt. -Åter på banan, hur skall jag göra? 22 H är ju bara så lagom och den dräper fint. /C
Publicerat Januari 27, 200917 yr Tja varför inte, det löser ju mitt bekymmer,nu skall vi se 500 hylsor a 13 gramma dagspriset på guld, de är dina för 100 000, ja eller avrundat neråt då 10 000 kr Förresten Maddog behöver inga fler hylsor, han har ett livsbehov i lager redan om jag minns rätt. -Åter på banan, hur skall jag göra? 22 H är ju bara så lagom och den dräper fint. /C jag hade för ett livs behov förut men har hjälpt andra som varit helt utan (bland annat asm) och nu har jag bara för kanske 10 år. jag tycker du ska spara hylsorna det är kämpigt att hitta bra hylsor. jag är så nöjd med hornet som kaliber så hälften vore nog och skulle jag sälja bössan så skulle det vara svårt att vara utan en så potent klass tre. ett bygge är ju även ett intresse som får utlopp och visst vore det fint som snus att ha en k-hornet med lite brantare stigning så man kan dra iväg 55gr kulor med precision. olof eriksson på robsoft har en så grymt fin k-hornet att man frågar sig själv varför man inte ringer smeden på en gång varje gång man håller i den. precisionen är bättre än vad trodde den skulle bli med LW pipan, jäkligt lättladdad också. det ända trasslet jag möter med hornet bössorna är ofta matningen som jag vill ha 100% på mina vapen men tydligen har mini mausrarna fått bukt med det. rem 799 american är inte dum och den skulle jag gärna bygga på. sälj inte hylsorna du kommer att behöva dom.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Hej Christian! Just bara för att det är en Hornet vi snackar om tycker jag verkligen att det skulle bli ett trevligt projekt. Kalibern är inte just den vanligaste man läser om när det gäller bössbygge. En Sakolåda såklart, tycker jag men det finns fler lösningar. Remmy 799 som Maddog nämnde känner jag personligen inte till men jag litar på hans omdöme där. Jag tycker du skall löpa linan ut med kolv, precisionsjobb på låda samt en ny LW pipa i vettig stigning. Vad gäller just kolven så tycker jag att du skall tänka till lite och komma med nått lite annorlunda och finurligt... Vad det nu kan vara får du nog svara på själv dock hade det vart kul om ngn gjorde nått annat än en rak, klassisk kolv med röd bakkappa. Ett vettigt sikte har du säkert liggande i nån gammal stövel nånstans. Vad gäller patronen och dess hylsa så kan jag tänka mig att dom kan vara lite småkinkiga att ladda, speciellt i kalibreringsprocessen har jag fått för mig men med ett bra verktyg borde det väl inte vara några problem. Nä för fan... Kör på vet ja, en trevlig avkoppling från jobb å annat elände. Mvh. Robban
Publicerat Januari 27, 200917 yr Författare Maddog- tack mannen, ja då återkommer man ju til frågan som inledde det hela. Pipan är ju inget konstigt, det är en .224 pipa med stigning som klarar en 55 grains TSX, jag tror på en TSX i en 22 K-Hornet. Bra pipor finns det gott om, det kan utan bekymmer vara så kort som det är lagligt att ha den. Lådan, mini mauser, CZ således eller som de hette i USA, Charles Daly, tror jag är knappast de mest precisionsbenägna, undrar om det finns någon annan variant som fungerar? Det där med matningen är ju helt klart bekymmersamt i bland. Robban, ja du har nog helt rätt, detta är vägen fram, bara för att det är ett så "mysigt" prokjekt, angående verktyg osv har jag fått för mig att ett par Hornady eller Redding kommer att fungera bra, ett nytt krutmått kommer också stå på listan över saker som behövs. Stocken ja, där finns det en fel tänka på, jag är personligen i ett tillstånd av anti valnöt, det kan gå över men jag känner inte det som så just nu.. /C
Publicerat Januari 27, 200917 yr jag gav mig fan på att lära mig ladda hornet och enligt vad jag kommit fram till är neck sizer bra till hornet, har självklart testat det i andra kalibrar men det har inte givit bättre precision, i hornet gav det en märkbar förbättring. kommer man till krut är det hogdon lil gun som gäller. här är en fin femskottare från mitt sista besök(världens sämsta kvalitet) på banan vilket tyvärr var i höstas. har även en grym tioskottare som jag inte hittar bilden på, varje skott efter dom fem första jag sköt tänkte jag herre gud ska det aldrig sluta. kanske är 799 inte bra att bygga på men jag fick förtroende för den när jag testade den, men ack så dyr. http://www.remington.com/products/firearms...s/model_799.asp
Publicerat Januari 27, 200917 yr Ev ska jag sälja min Brno ZKW 465! Stadig låda som tål tryck. Fast jag vet inte hundra hur den skjuter då jag bara skjutit in den grovt
Publicerat Januari 29, 200917 yr Lådan, mini mauser, CZ således eller som de hette i USA, Charles Daly, tror jag är knappast de mest precisionsbenägna,undrar om det finns någon annan variant som fungerar? Det där med matningen är ju helt klart bekymmersamt i bland. Stocken ja, där finns det en fel tänka på, jag är personligen i ett tillstånd av anti valnöt, det kan gå över men jag känner inte det som så just nu.. Har haft en Anschütz 1430 precision,matning och utkast fungerade perfekt under de år jag hade den. Aldrig någonsin en klick eller strul vid omladning,rost knäckte pipan tillslut dock. Har nu en Ruger77/22 som skjuter godkänt,matning och utkast fungerar även här helt perfekt-inte ett jam. Anledningen till valet av denna bössa var framförallt det rostfria systemet(som dessutom har någon sorts ytbeläggning) samt laminatkolven då jag ville ha ett totalt underhållsfritt vapen. Ska lämna in Rugern till smeden imorgon för kortning av pipa och gängning för ljuddämpare,inte för precisionsförbätting i första hand men det kan ju bli en trevlig bieffekt. Är överlag mer nöjd med Rugern än vad jag var med Anschützen då ergonomin är bättre. Fel vapentyp för dig förmodligen. /Micke
Publicerat Januari 29, 200917 yr Anschutz och Sako i all ära men jag tycker i ett K-Hornet projekt bör man leta en bössa med dubbla låsklackar.
Publicerat Januari 29, 200917 yr Författare Mr Mauser, är det som så att det är din Ruger som har förekommit i en viss jakttidning? Det reportaget är en del av min längtan tillbaka till 22 Hornet som kaliber, i ärlighetens namn är de flesta av mina skott där en 22:a är lämplig på håll runt 80 meter och max 120 meter, ie där är en 22 Hornet den bästa matchningen. Jag har funderat på en Anschütz, främst på grund av deras tryck, de tyska tävlingsbössorna om än enskottare är ju försedda med läskigt bra tryck och pipor, det är dock två saker med dem som får mig att tveka, lådans styrka och pipans stigning, det är ju korkat att köpa en låda som inte kommer att gilla att vara en K-Hornet och vidare varför betala dyrt för en pipa som skall bytas ut. För mig är rostfritt inget självändamål och laminat är nog det enda som jag verkligen inte kan motivera, men en pang körd en vända i parkerisering eller liknande yta är bra, laminat är för tunga, klonkiga och "kalla", jag vet att kompositkolvar delar två av dessa egenskaper men aldrig alla tre. Angående Ruger lådan är det något jag läst om som jag funderar på, den har ett delat slutstycke eller hur? Vad medför det? Visst är det som så att de trots allt finns en del kolvar/trycken och annat att ordna med till Ruger? vad har du för stigning i din 22H, klarar den 55 grains kulor? En del frågor och få svar. Med vänliga hälsningar Christian
Publicerat Januari 29, 200917 yr Har haft en Anschutz Hornet och den sköt som en dröm som dom brukar. Men låsningen på dom är ingen höjdare om man ska göra en K-variant.
Publicerat Januari 29, 200917 yr Vad ska du ha bössan till för vilt? Utan att försöka låta negativ så måste jag säga att 22 Hornet är den pilligaste och knöligaste patron jag laddat till. Jag förstår verkligen folk som skaffar sig en 22 WM istället och slipper belandet med denna mikropatron. Men det är ju jag det
Publicerat Januari 29, 200917 yr Författare Vad ska du ha bössan till för vilt?Utan att försöka låta negativ så måste jag säga att 22 Hornet är den pilligaste och knöligaste patron jag laddat till. Jag förstår verkligen folk som skaffar sig en 22 WM istället och slipper belandet med denna mikropatron. Men det är ju jag det LOL- Exabit, den kommer att vara en småviltsdräpare, ja 22 H är en lite meckig variant att hålla på med, men en 22 WM är inte en option, du har jag hellre en 22Lr till träning och vad den nu är tillåten till och i övrigt nyttja andra vapen/kalibrar. Din frågeställning/ifrågasättande är dock ett rimligt sådant och ett uppvaknande/kalldusch, ty om du tycker att något inte kalibermässigt är tilltalande då kanske det är min smak som är dålig helt enkelt. Detta ämne tarvar mycket eftertanke, en eventualitet är en instickspipa till drillingen, men det tycker inte Sthlm polisen om, de låter den belasta vapengarderoben som ett enskilt vapen, enligt vad jag förstår. Tack för att du tar dig tid att kommentera. /C
Publicerat Januari 29, 200917 yr jag har inte ägt många hornet bössor men när jag skulle köpa min första var jag helt inne på en ruger nr1 och läste allt jag kom över från jänkeforum. läste mycket om ruger 77 också eftersom jag är dålig på att googla och det verkar som många är mycket missnöjd med precisionen i den bössan, men som sagt är det bara sådant jag läst verkligheten kanske är annorlunda.
Publicerat Januari 29, 200917 yr Tydligen så brukar Ruger 77 i 22 hornet behöva en del jobb innan precisionen är godkännd. Det är vad jag hört iaf.
Publicerat Januari 29, 200917 yr Mr Mauser, är det som så att det är din Ruger som har förekommit i en viss jakttidning?i ärlighetens namn är de flesta av mina skott där en 22:a är lämplig på håll runt 80 meter och max 120 meter, ie där är en 22 Hornet den bästa matchningen. Angående Ruger lådan är det något jag läst om som jag funderar på, den har ett delat slutstycke eller hur? Vad medför det? Visst är det som så att de trots allt finns en del kolvar/trycken och annat att ordna med till Ruger? vad har du för stigning i din 22H, klarar den 55 grains kulor? Jag tror jag vet vilken artikel du menar och det är inte min bössa men jag har en likadan. Vet inte stigningen och det är inte aktuellt för mig att skjuta 55grains kulor. Har inte kollat upp aftermarket utbudet till 77/22 då min är perfekt för mina önskemål,även trycket som ofta brukar få kritik är riktigt bra! Rugerslutstycket är mycket riktigt delat,varför vet jag inte men det hävdas att denna lösning är orsaken till precisionsproblemem. Det finns lösningar på detta på flera ställen om man söker lite. Vad är egentligen dålig precision? Vad är egentligen rimligt att förvänta sig av ett serietillverkat produktionsvapen? Tror att många omdömen runt denna bössa kontra träffbilder är ganska subjektiva. Sant är att med en liten kaliber är nog tanken för de flesta att beskjuta små mål med små vitala träffytor och därför kan man nog vara benägen att överdriva kravet på träffbilder. Vad jag har kunnat konstatera angående min pang är följande: Den är känslig för olika ammunitionstyper,skjuter faktiskt dåligt med det mesta runt tre gram. Dock trivs min alldeles utmärkt med Winchesters 2,9 grams hålspetskula vilket är den enda patron jag vill använda och har använt under de senaste fem åren. Praktisk precision:(vilket jag tycker säger mer än ett antal träffbilder och millimetrar hit och dit) Att pyrscha kanin går utmärkt,sköt en kväll i höstas fyra kaniner på fyra skott,avstånd mellan 80-100m. Halsskott på fasantupp-30m. Skjuter dagligen rådjur så här års(dispens) där huvuddelen av skotten tas mot hals eller huvud-avstånd mellan 30-100m. Hur bra den skjuter på bana? Förmodligen för dåligt för de flesta men för mig fyller den sin funktion med råge, inget skott som avlossats mot vilt i år har missat önskad träffpunkt pga för dålig precision. /Micke
Publicerat Januari 29, 200917 yr man kan väl säga att att precisionen inte är dålig så länge man är nöjd. har själv svårt för att bli missnöjd på precisionen med den kalibern pga att det är förhållandevis korta avstånd, har haft tur med bra bössor samt ett jäkla laddande så dom har slagit tätt. vi här upp i norr jagar ju mycket ripa med kalibern och vindarna kan vara svåra på fjället så där har man ofta till följd stora precisions svårigheter oavsett täta träffbilder.