Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Nils l

90 gr scenar i 6mm ppc.

Recommended Posts

Nils l

Någon som kan skicka laddata till 90 grains scenar i 6mm ppc?

Dorro

Jag tycker det är svårt att hitta laddata för PPC för de tyngre kulvikterna. Antar att du också har 1/10" vilket verkar vara rätt ovanligt. Kanske inte är så många som nyttjar PPC som rent jaktvapen vilket jag tycker är synd. Väldigt harmonisk jaktkaliber om man har den räffelstigningen.

Jag kör i alla fall med 29gr 203B, den laddningen går jämnt och fint i min bössa ända upp mot 300m.

Ger ca 860 m/s och fungerar bra på fågel eller bana. Har skjutit mkt fågel med den de senaste åren och det inte ofta som jag har haft fog att vara missnöjd.

Lars

Jag vet att jag testade Scenar 90gr. i den gamla 12" pipan utan framgång. Sitter på jobbet nu men ska kolla om jag har kvar någon data när jag kommer hem. Intressant att du är nöjd med din laddning i 860 Dorro jag testade en laddning i 6br:en idag som gick just 860 och verkar skjuta bra kanske man ska stanna på den farten då ;) Tycker 203B verkar vara onödigt trögt men skjuter det så är det väl ingen nackdel. Jag laddade 30,5gr. vv N140 det gav 860m/s i br:en

Nils l

Tack för datan. Ja jag har 1/10 i stigning på pipan och den är alldeles ny, har bara gjort break in och testat lite. Skjuter mycket bra och med dämpare smäller det som en 22lr. Data för tyngre kulor finns bara med utländska krut och det är synd men jag har aldrig beskyllt varken norma eller vihtavouri för att vara tillmötesgående med laddata i litteraturen de tillhandahåller. Hade jag suttit på någon av deras försäljningsavdelningar hade jag skämts. 6mm ppc försvann ju ur deras sortiment och det berodde säker på bristen av bra jaktkulor för svenska förhållanden. Finns det flera som sitter på data så är jag tacksam om ni skickar dom ni också.

Nils l

Jag hittade ett antal data för 90 grains mega till ppc,n. Laddade 26,5 grains norma 201 och bästa träffbilden blev ca 8mm på tre skott. Fanns även data för vv n135 och några andra.

Lars

Jag hade tyvärr inga data kvar men tycker 201 eller 135 låter som lämpliga krut.

GJz

Jag har monterat en pipa med 10" twist just för att kunna skjuta Lapuas 90 grains scenarkula med stabiliserad rotation.
N133 doserat med prick 25,0 gn  ger i mitt vapen den bästa träffbilden med ett enda sammanhängande hål i 5-skottsserie och cronograferad hastighet på 847-851 m/s