Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersöks ersättningen?

Featured Replies

Publicerat

Har ju stötts o blötts men finns det några klara besked än?

Nu är vi snart i feb 09.

När ska ersättning börja betalas ut och hur begär man ersättning och var?

Har skickat polare på giseftersök senast idag o frågan kom upp igen...

När ska man kunna ge klara besked???

Rykterna går kors o tvärs o en del ska försöka få ut ersättning retroaktivt..

Tror nog det blir svårt.. :P

Hörde i höstas att en del redan får betalt.

Publicerat

Och varifrån tas pengarna för eftersök på trafikskadat vilt tex?

Publicerat
  • Författare
Och varifrån tas pengarna för eftersök på trafikskadat vilt tex?

Är ju trafikeftersöken jag menar.

Var pengarna ska tas är väl bestämt...

Från oss jägare...

Men när börjar det gälla??

Fick ett besked i höstas om att det skulle gälla från 1/1 09 vilket det inte gör..

Publicerat

Vi har fört en kontinuerlig dialog med olika myndigheter i den här frågan, och jag tror att vi fick någon form av ny info härom dagen. Linkis är uppdaterad, och svarar nog inom kort. Det formella beslutet är hur som helst vad jag vet inte fattat ännu.

Publicerat
Är ju trafikeftersöken jag menar.

Var pengarna ska tas är väl bestämt...

Från oss jägare...

Men när börjar det gälla??

Fick ett besked i höstas om att det skulle gälla från 1/1 09 vilket det inte gör..

Ok var det jag hört ryktas men inte riktigt haft koll på. Låter ju rimligt...?? :o

Eftersöksjägarna gör ett kanonarbete så betalt ska dom ha!

Publicerat

Finns mycket att säga i denna fråga. Beskedet vi fått från Regeringen sedan i höstas är att det nya ersättningssystemet samt den nya lagstiftningen ska träda i kraft den 1/4. Man står fortfarande kvar vid detta datum även om jag personligen tror det kan bli knivigt att hinna få till administrationen.

Retroaktiv ersättning har vi frågat om och det är inte aktuellt.

Det som inte är löst ännu är vem som ska hantera pengarna och betala ut ersättningen. Ingen vill ta i detta utom SJF och vi får inte för att vi inte är en statlig myndighet. Så jag har uppfattat att det är rent administrativa delar som återstår att lösa. Jag har inte hört att man har några som helst synpunkter på de i höstens promemoria föreslagna ändringarna i regelverket.

Vi jobbar dessutom för att få till en liknande eller helst helt identisk lösning för eftersök vid spår, dvs järnväg.

Dessutom lär NV få ett uppdrag att se över hur man kan testa / eller formalisera kraven på de ekipage som får ersättning. Vi ska vara medvetna om att kraven på eftersöksjägarna kommer att bli rätt hårda från omvärlden om de får ersättning.

Publicerat
  • Författare
Finns mycket att säga i denna fråga. Beskedet vi fått från Regeringen sedan i höstas är att det nya ersättningssystemet samt den nya lagstiftningen ska träda i kraft den 1/4. Man står fortfarande kvar vid detta datum även om jag personligen tror det kan bli knivigt att hinna få till administrationen.

Retroaktiv ersättning har vi frågat om och det är inte aktuellt.

Det som inte är löst ännu är vem som ska hantera pengarna och betala ut ersättningen. Ingen vill ta i detta utom SJF och vi får inte för att vi inte är en statlig myndighet. Så jag har uppfattat att det är rent administrativa delar som återstår att lösa. Jag har inte hört att man har några som helst synpunkter på de i höstens promemoria föreslagna ändringarna i regelverket.

Vi jobbar dessutom för att få till en liknande eller helst helt identisk lösning för eftersök vid spår, dvs järnväg.

Dessutom lär NV få ett uppdrag att se över hur man kan testa / eller formalisera kraven på de ekipage som får ersättning. Vi ska vara medvetna om att kraven på eftersöksjägarna kommer att bli rätt hårda från omvärlden om de får ersättning.

Tackar!

Då har vi iallafall ett nytt datum o vänta på...

Fast de låter lite som moment 22...

Ingen vill ha hand om utbetalning o den som kan tänka sig göra det får inte... ;)

Suck..

Publicerat

Låter ju lite som du skriver NS. Lär nog dröjja mer än detta datum om

Sen kan jag hålla med om att kraven skall vara höga, men att "omvärlden" ska ställa höga krav på eftersöksjägarna om det är vi jägare som betalar dessa känns lite konstigt? De kommer väl fortfarande att göra samma viktiga jobb? Och om man inte klarar det högt ställda kraven, får man göra eftersök då men har inte rätt till ersättning?? Jag ser inte hur ersättningen kan ha nånting med hur väl eftersök utförs?

Publicerat

Kråkan: Ersättningen ska definitivt inte tas från jägarna, dvs Viltvårdsfonden och våra jaktkortspengar. Det blir absurt. Jägarna ska väl inte betala sig själva för att vi utför en samhällsinsats? Det är möjligt att man temporärt under något kvartal tar pengarna därifrån eftersom det inte är budgeterat hos någon myndighet för detta under 2009. Det kan jag tycka är OK bara vi kommer igång. Men långsiktigt, läs från och med 2010, så tror jag knappast finansieringen kommer från jägarna, det skulle bli för jobbigt för politikerna att förklara och dessutom är de inte dummare än att de ser det konstiga i ett dylikt system.

Så eftersöket kommer att finansieras av staten på något sätt och då ska man vara medveten om att vi kommer att ha rätt höga krav på oss och rätt noga uppföljning av hur vi lyckas. Sticker någon ut och misslyckas för mycket lär det bli diskussion. Bra eller dåligt vet jag inte, det finns för- och nackdelar med det mesta här i världen...

Publicerat

Visst är det bra med krav. Borde ju kunna finnas någon slags kravlista vad man ska uppfylla för att få göra eftersök men det jag undrar är ju liksom vem som ska göra det om inte vi ställer upp? Med eller utan uppfyllda krav.

Eftersom vi har hållt på såpass länge med detta jobb utan ersättning får väl krav som empati med skadat vilt, envishet och ett oerhört intresse finnas med i kravlistan :D .

Publicerat
Så eftersöket kommer att finansieras av staten på något sätt och då ska man vara medveten om att vi kommer att ha rätt höga krav på oss och rätt noga uppföljning av hur vi lyckas. Sticker någon ut och misslyckas för mycket lär det bli diskussion. Bra eller dåligt vet jag inte, det finns för- och nackdelar med det mesta här i världen...

Tycker det är bra med höga krav det har nog de flesta idag för att det ska fungera, dock hjälper det till att hålla styr på svågerpolitiken, med ersättningen så kommer även kraven på papper och sen får vi hoppas att organisationen sätter sig, synd att jag inte har kvar mailet jag skickade till någon nu förlegad organisation som skulle hålla i eftersöket.

Publicerat

Just det här med krav är både svårt och intressant. Inte minst eftersom det är ett avlångt land vi bor i. Jag tror faktiskt att vi startar en ny tråd i ämnet. Vi behöver definitivt kloka förslag från verkligheten i denna fråga...

Publicerat
Kråkan: Ersättningen ska definitivt inte tas från jägarna, dvs Viltvårdsfonden och våra jaktkortspengar. Det blir absurt. Jägarna ska väl inte betala sig själva för att vi utför en samhällsinsats? Det är möjligt att man temporärt under något kvartal tar pengarna därifrån eftersom det inte är budgeterat hos någon myndighet för detta under 2009. Det kan jag tycka är OK bara vi kommer igång. Men långsiktigt, läs från och med 2010, så tror jag knappast finansieringen kommer från jägarna, det skulle bli för jobbigt för politikerna att förklara och dessutom är de inte dummare än att de ser det konstiga i ett dylikt system.

Ok, då är jag bättre informerad. Jag hoppas åxå att det blir en bra och smidig lösning på detta snarast så att de som ställer upp får den bekräftelse och ersättning som de förtjänar.

• 4 weeks later...
Publicerat

Hörde igår från en representant från Svenska Jägarförbundet att det inte kommer något beslut den 1/4, att det är uppskjutet på obestämd tid.

Ska på ett möte i morgon med Polisen, kanske dags att vi säger upp oss hela bunten!!!!!!!!

\mats

Publicerat
  • Författare
Hörde igår från en representant från Svenska Jägarförbundet att det inte kommer något beslut den 1/4, att det är uppskjutet på obestämd tid.

Ska på ett möte i morgon med Polisen, kanske dags att vi säger upp oss hela bunten!!!!!!!!

\mats

Fy faen va jag är trött på detta... -_-

Hur svårt kan de va o ta ett beslut o sen genomföra det?

Problemet är ju om vi säger upp oss, vilket jag inte är helt fämmande till iofs.

Den som kommer ikläm är ju det lidande viltet...

Vet inte hur jag skulle kunna låta bli o åka iväg för o förkorta nått vilts lidande.

Typ, rådjuret ligger i diket o sprattlar, jag har kanske 1 km dit.

Snuten sitter i Kalmar, 45 min med bil.

Nä.. jag kommer ha jävligt svårt o strejka :)

Publicerat

1/7 är senaste budet, men inga beslut är fattade än.

Publicerat

NS: Tyvärr vet nog våra makthavare om att detta har fungerat tidigare och att vi jägare ställer upp ändå. Jag tror åtminstone att det är en av orsakerna till att det tar så lång tid. Utan att avslöja detaljer så kan jag väl dock säga att det går framåt. Men det finns en del knutar kvar att lösa upp och frågan är heller inte helt opolitisk när vi kommer in på detaljerna...

Regeringen har i denna fråga varit mycket tydliga med att de inte går ut med dellösningar utan vill ha hela paketet klart innan de klubbar det. I sig är detta bra, för t ex finansieringen på lång sikt mm, men det ska ändå inte behöva ta så här lång tid...

Publicerat

Stå på Er! Kräv en skälig ersättning! Både för förlorad lön och reseersättning om Ni behöver köra en längre sträcka för alla kostnad ska räknas in tycker jag. Inte ska ni hundförare bjuda på något för att ni ställer upp i eftersöket. Jag är själv ingen eftersökare men jag har varit med hundförare ifrån vårat jaktlag på eftersök efter en påkörd älg en kväll (innan jag hade knäproblem) så jag har en viss insyn i detta arbete som Ni lägger och det är mycket arbete. En duktig och utbildad hund är inte billig heller om man ska räkna in alla kostnader i detta.

• 1 month later...
Publicerat

Vad händer i frågan, hur arbetar egentligen JFB.

Sitter här och läser i dom regler som ställts ut, nationella viltolyckrådet. Där finner jag att eftersök bekostas Viltvårdsfonden på älg, hjort som initierats av polis. Och räkningen skickas till polisen. Sen står det att Ersättning ej utgår vid efersök på rådjur och vildsvin.

Är detta något som JFB arbetar för att ändra.

För jag tror inte det är många eftersöksjägare som har lust att springa ut i skogen efter ett vilt som kan ha ihjäl hunden och inte överhuvudtaget få någon ersättning. Ett duktig eftersöksekipage tar år att få fram. Och det är förenat med stora kostnader.

Sen undrar jag vem som utser samordnare inom kretsen, har pratat med en del och får olika svar överallt. Jag är själv vice ordf. i vår krets och samordnaren verkar att köra sitt eget race här.

Och om det blir någon tyg av ersättning. Vad kommer motkravet vara? Någon tyg av utbildning av eftersöksekipaget, eller?

Carl Corro

Publicerat

CC: Jag skulle lätt kunna prtoducera 500 sidor med text om vad vi gjort i denna fråga. Vi har sedan sent 90-tal arbetet stenhårt för att ändra regelverk och få till en skälig ersättning.

Vad gäller den senaste utvecklingen i frågan så finns ett par artiklar i senaste numret av Svensk Jakt.

Samordnare i kretsen utser kretsen. Så det åligger egentligen er som styrelse att se till att det är en lämplig person och att han/hon regelbundet håller er informerade. Nu håller vi på att se över organisationen men allt står just nu stilla i väntan på ett avgörande i ersättningsfrågan.

Ersättningen kommer givetvis att kräva någon form av kvalitetskontroll eller kvalitetskrav på eftersöksekipagen. Vi har diskuterat detta i några tidigare trådar här tror jag...

Ursäkta det något korthuggna svaret men mårdhundarna på andra sidan Bottenviken väntar på mig...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.