Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skarv

Featured Replies

Publicerat

Hur ser det ut med jaktmöjligheter på skarv?

jag är inte så insatt i det. Någon som har lust att upplysa mig? Vet bara att jag svär mig röd i ansiktet varje gång jag fiskar i skärgården och ser de öde öarna som skarvarna fullkomligt mördat...

Publicerat

Du kan i stort sett läsa korptråden och översätta alla "korp" till "skarv". Det är en identisk problematik.

Skarven får vi skyddsjaga om den gör "ekonomisk" skada för yrkesverksamma (gravt förenklat). Vilket innebär att skyddsjakten i stort sett är knuten till yrkesfisket.

• 1 month later...
Publicerat
Hur ser det ut med jaktmöjligheter på skarv?

jag är inte så insatt i det. Någon som har lust att upplysa mig? Vet bara att jag svär mig röd i ansiktet varje gång jag fiskar i skärgården och ser de öde öarna som skarvarna fullkomligt mördat...

Kontakta din länstyrelse.

I gävleborg har vi skyddsjakt på skarvarna.

Publicerat
Kontakta din länstyrelse.

I gävleborg har vi skyddsjakt på skarvarna.

Tack och lov... <_<

Publicerat

Tyvärr är det väl så att numera är det så många i skärgården att de även intagit vissa öar i insjöar här i sörmland. Tror det är sökt skyddsjakt men vet inte hur det gått.

Är det egentligen naturligt att de är i insjöar ? Nån som vet ?

/ekebo

Publicerat

Naturligt är ett dåligt ord som är väldigt svårt att definiera... Jag kan bara konstatera att de funnits i större insjöar rätt länge nu.

Skyddsjakten på skarv är hårt knuten till yrkesfiske eller fiskutsättning. Att få tillstånd till skyddsjakt av "estetiska" eller sanitära skäl är mycket svårt. Även om det finns exempel på att det getts. Så finns de i sjöar där inget yrkesfiske, fiskutsättning finns eller det ligger en vattentäkt är möjligheterna mycket små att lyckas få till en jakt.

Publicerat

Skarvarna gör ett bra jobb. Det behövs lite omdaning i naturen då och då. Precis som skogsbränder, stormfällningar eller rejäla översvämningar. Det är det som driver ekosystemen liksom. Dessa "katastrofer" landar alltid i något gott till slut. Du ska se att skarvöarna kommer att blomstra inom några år när skarvarna flyttat på sig. Många töliga tallholmar i vänern, som sett likadana ut i 100 år, har äntligen blivit till kala öar med silvriga tallskellet som snart blomstrar av blommor och fåglar. Om 100 år är de tallholmar igen sen kommer skarven...och så håller det på. Naturen är underbar :lol:

Kan hända att detta är det enda positiva inlägg om skarv på forumet men någon måste ta den rollen också nån gång <_<

Publicerat

Någon som provat rökt skarvbröst?

Muumms....

Sj ska jag defenitivt pröva detta, även nästa grävling hamnar i stekpannan :rolleyes:;)

Publicerat

Muumms....

Sj ska jag defenitivt pröva detta, även nästa grävling hamnar i stekpannan :D:D

:rolleyes: gluäh, det är bara nånting i att äta nånting som också ätit kött som jag inte gillar :S

men lycka till ;) , sätt också en bäversvans i röken, det är nåt jag skulle vilja se :D

Publicerat

Muumms....

Sj ska jag defenitivt pröva detta, även nästa grävling hamnar i stekpannan :rolleyes:;)

Svar ja, men det smakade f*n. Skarvsmaken slog igenom om möjligt ännu mer efter rökningen. Skarv smakar ju som bekant inte tran, den smakar skarv helt enkelt, finns inget som liknar smaken eller konsistensen, köttet är otroligt kompakt. Observera att jag doppat brösten i kokande vatten först för att få bort allt fett, hjälpte inte.

Men smaken är som baken, kanske finns de som gillar det, norskarna äter ju skarv.

Publicerat
:D gluäh, det är bara nånting i att äta nånting som också ätit kött som jag inte gillar :S

men lycka till :P , sätt också en bäversvans i röken, det är nåt jag skulle vilja se :P

Grillad bäver smakar ju skitgott...svansen är ju bara att dubbelpanera så har man en shnitzel :D

Annan bäver har man ju provat men det är ju mer åt fiskhållet! :D

(Undrar hur lång tid det tar att moderatorerna raderar sista raden?)

:rolleyes:;)

Publicerat
Grillad bäver smakar ju skitgott...svansen är ju bara att dubbelpanera så har man en shnitzel :D

Annan bäver har man ju provat men det är ju mer åt fiskhållet! :D

(Undrar hur lång tid det tar att moderatorerna raderar sista raden?)

:rolleyes:;)

:D först måste dom förstå meningen :P

Publicerat
^_^ först måste dom förstå meningen ;)

haha, sant!

:rolleyes:

Publicerat

Denna "trevliga" fågel satt på en gren mitt i ån när jag var och fiskade häromdagen. B)

P3010065.JPG

Publicerat

post-1646-1236196908_thumb.jpg

stora fågelkräk är det oxå *S*

nästan som att skjuta en pedroaktyl :rolleyes:

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.