Publicerat Januari 28, 200917 yr Hejsan! Jag är lite inne på att börja att spara ihop till en avståndsmätare nu innan jag drar igång med det nya vapenbygget. Vad ska man satsa på. Det verkar som om Nikon står högt på tapeten på forumet nu, vilket är kul att se. Hur är Nikon´s avståndsmätare? Har varit inne och kollat lite på deras hemsida och jag är inne på en 550 i så fall då den ligger bra i pris + att min handlare har lovat ändå bättre pris än det på Nikonstore. Hur är Nikon 550? Behöver man tvunget en handkikare upptill ifall man har den? Mr mauser och de andra som har Leica 1200 säger ju att där behövs ingen handkikare. Måste säga att jag för övrigt är en väldigt dålig användare av handkikare så tänkte att det kan ju vara smidigt att ha avstånsmätaren som handkikare också då den ändå kommer att följa med på jakterna. Så, är Nikon 550 bra eller bör jag spara mer och beställa en Leica 1200? MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 200917 yr jag har haft nikon 600 och har nu leica 1200, jag skulle ha sparat till leican.
Publicerat Januari 28, 200917 yr Jag köpte precis en nikon 600 från Pacco. Jag är än så länge nöjd med denna Den mäter precis det jag vill och det ser ut att stämma ganska väl. Använder handkikaren väldigt mycket och har inga problem med lös avståndsmätare. Har testat en Leica och jo bättre optik kanske men då måste man nog jämföra på plats. Nikonen är lättanvänd och lagom stor. /Rune
Publicerat Januari 28, 200917 yr Jag köpte precis en nikon 600 från Pacco.Jag är än så länge nöjd med denna Den mäter precis det jag vill och det ser ut att stämma ganska väl. Använder handkikaren väldigt mycket och har inga problem med lös avståndsmätare. Har testat en Leica och jo bättre optik kanske men då måste man nog jämföra på plats. Nikonen är lättanvänd och lagom stor. /Rune Kan du se det så kan du skjuta det Rune. Skit i avståndet , det kan gå
Publicerat Januari 28, 200917 yr Jeg har akkurat köbt en Nicon 550 og er meget fornöyd med den, til avstands bedömming. Men som kikkert er den ikke anvenbar. Har selv en Zeiss kikkert med ved siden om. På pass er dette en grei lösning, men skal du pyrsche meget, da er nok en bra kikkert med avstandsmäter det optimale. robert
Publicerat Januari 28, 200917 yr Författare Här va det nästan lika många ståndpunkter som det fanns inlägg Det blir nog till att spara till en Leica 1200 verkar det som, då är det ju ytterliggare 2000kr som ska fram MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 200917 yr Här va det nästan lika många ståndpunkter som det fanns inlägg Det blir nog till att spara till en Leica 1200 verkar det som, då är det ju ytterliggare 2000kr som ska fram MVH/Jocke Jag tycker att en avståndsmätare kan inte ersätta en handkikare OAVSETT om det är en Nikon Swarre eller Leican och om du lär dig att använda en handkikaren med bra teknik kommer du aldrig att åka iväg utan din kikaren , och du kommer att använda laser endast för mätning . Obs det är bara min åsikt och jag respekterar andras åsikter ! Men visst det blir extra prylar att hålla reda på .
Publicerat Januari 29, 200917 yr Joacim, kolla in Zeiss Victory "enöga", PRF tror jag den heter (avståndsmätare). Har för mig att den ligger strax över 6000 kr här i Sverige.
Publicerat Januari 29, 200917 yr Är fullt nöjd med min Leica. Mäter alla avstånd jag är intresserad av utan problem,oavsett vädersituation. Behovet av handkikare varierar med årstid och jaktsituation för mig. På bockjakten fyller den dock ingen funktion då jag genom leican ser direkt om det är bock eller ej samtidigt som jag mäter avståndet,kikarsiktet som förstorar upp till 24ggr får däremot avgöra om den är skjutbar-det duger inte handkikaren till. /Micke
Publicerat Januari 29, 200917 yr Författare Om jag sammanfogar Pacco och Mr mauser´s svar så kan jag bara stilla konstatera att jag antagligen kommer att klara mig länge med en Nikon mätare. För tillfället så håller jag på att bli av med den marken som jag smygjagar mest på vilket gör att den marken som jag har kvar att jaga på är den marken på extrema hyggen vilka jag sitter enbart och vaktar vid. Då känns det som att det räcker med en avståndsmätare för att mäta avståndet ch sedan kikarsiktet för att avgöra kön + om det är ett skjutbart djur. De ångerna jag smygjagar på denna marken så går det ju att ha avståndsmätaren i byxfickan ch handkikaren runt halsen. kommer man sedan ut på en öppen plats och ser ett djur så hinner man mäta avståndet. Vad tror ni, tänker jag i rätt banor? Pacco, Mäter Nikon 550 exakt i olika väder? Du har väll en 550AS (osäker på betäckningen) hemma för test just nu? Vad har du kommit fram till? Är den exakt och bra? MVH/Jocke
Publicerat Januari 29, 200917 yr Min Leica CRF 1200 funkar inge vidare i dis och dimma, men det gör antagligen inte så många andra lasermätare heller. Jag håller med Micke om att optiken är såpass skarp att den faktiskt duger till kanske 90% av mina behov av vanlig kikare. Men det kan oxå bli jobbigt i längden att exempelvis spana av ett stort hygge med bara ett öga, så att säga. I det läget är en vanlig handkikare antagligen oslagbar. Jag har dragit mig för att ta med min Hensoldt 8x30 hittills då jag inte haft rätt bärsystem, men nu har jag ett "Leupold binocular harness" vilket är GULD. Man kan gå och springa med kikaren på magen utan att den slår runt och lever om. En otroligt stor skillnad från en vanlig sketen rem som man har runt halsen (som i praktiken är helt värdelös om man jämför med en elastisk "behå" som dessutom inte belastar nacken överhuvud taget). Mina $0.02
Publicerat Januari 29, 200917 yr Författare Min Leica CRF 1200 funkar inge vidare i dis och dimma, men det gör antagligen inte så många andra lasermätare heller.Jag håller med Micke om att optiken är såpass skarp att den faktiskt duger till kanske 90% av mina behov av vanlig kikare. Men det kan oxå bli jobbigt i längden att exempelvis spana av ett stort hygge med bara ett öga, så att säga. I det läget är en vanlig handkikare antagligen oslagbar. Jag har dragit mig för att ta med min Hensoldt 8x30 hittills då jag inte haft rätt bärsystem, men nu har jag ett "Leupold binocular harness" vilket är GULD. Man kan gå och springa med kikaren på magen utan att den slår runt och lever om. En otroligt stor skillnad från en vanlig sketen rem som man har runt halsen (som i praktiken är helt värdelös om man jämför med en elastisk "behå" som dessutom inte belastar nacken överhuvud taget). Mina $0.02 Detta var två bra cent Rikard! Det verkar som om det inte spelar någon större roll ifall man har en Leica eller en Nikon då de fungerar sådär i dimma och dis antingen det står Leica eller Nikon på den. Nu börjar jag att bli mer och mer säker på min sak. Nikon kommer att duga fulländat till mina behov vilka är att enbart mäta från skytten till villebrådet. MVH/Jocke
Publicerat Januari 29, 200917 yr Författare Nu har jag ringt till mina lokala handlare. Den första hade bara någon mätare vid namn "jäger". Känns inte helt tryggt och priset var 2700kr. Det verkar inte som veckans bästa köp precis Den andra handlaren hade en Nikon 440 som han ville ha 2990kr för. Det känns dock som att man begränsar sig själv rijält med en sådan mätare som inte tar mer än 400 meter eller vad den kan mäta. Han hade också en Leupold RX I för 2995kr även den tar bara hjort till 450yards vilket känns lite väl klent ifall man vill ha den och mäta med under jakt. Ett rådjur är ju dessutom lite mindre än en hjort så ett rådjur kanske den bara tar på högst 250meter eller så. Visst det räcker ju för tillfället men man kanske bör löpa hela linan ut. Han hade även en Leica 900 som han ville ha 5000kr för. Vilket i och för sig är mer än vad jag hade tänkt mig, men man kanske tjänar på det ändå? Nu är jag velig som fan känner jag Detta var jobbigt. Vill ni vara snälla och hjälpa till? MVH/Jocke
Publicerat Januari 29, 200917 yr Joacim, alla mätare har en viss bredd på strålen, den är linjär i sin ökning och det medför att man på långa håll egentligen inte mäter på ett djur, annat än om det är ett mycket stort djur, Det man mäter avståndet till är den omkringliggande marken, jag föredrar att försöka mäta mot marken där djuret står, mäter man mot djuret och missar är det marken bakom djuret, ibland långt bakom som man mäter. En fördel eller i varje fall funktion hos Lecia modellerna är att man genom att trycka ner mätknappen kan få kontinuerlig mätning på viltet. Jag gillar det, då får man fram sanna värden. inför dina val, ta Nikon eller om du har råd Leican, Jaegar är ett okänt kort för mig. /C
Publicerat Januari 29, 200917 yr Författare åk till handlarna och titta själv det tror jag är det bästa. Ska göra det Tror också att det är det bästa att åka dit och göra en rejäl koll själv. alla mätare har en viss bredd på strålen, den är linjär i sin ökning och det medför att man på långa håll egentligen inte mäter på ett djur, annat än om det är ett mycket stort djur, Det man mäter avståndet till är den omkringliggande marken, jag föredrar att försöka mäta mot marken där djuret står, mäter man mot djuret och missar är det marken bakom djuret, ibland långt bakom som man mäter. Detta var jävligt lärorikt och smart. Något som jag inte alls hafft en tanke på, men det säger ju sig själv att det är bättre att mäta på marken bredvid djuret. Där finns ju hur mycket plats som helst att mäta på Tack för hjälpen med det! MVH/Jocke
Publicerat Februari 2, 200917 yr Författare Tillbaka efter att ha varit iväg och testat den här förbannade Jaeger mätaren igen. Att jag inte kan lära mig. Jag hade sparat nästan 100kr i bensinpengar ifall jag insett första gången att det inte är någon hitt! Hade ute den och provade rijält denna gången. Såhär tycker jag. Rent optiskt så var den värdelös. Mörk och lite "tråkig" bild. Inte alls rolig att titta genom. Efter att ha kikat i den i 5 minuter fick jag dessutom en förskräcklig huvudverkt, tror att det har koppling till den jobbiga bilden i avståndsmätaren. Vad det gäller avstånd så fick jag den till att klocka vissa avstånd idag men när jag sedan började att finlira och skulle mäta skorstenarna på husen runt omkring. Vilket enligt mig inte bör vara en jätte avancerad uppgift för en avståndsmätare. Ja då började den att tvärvägra på avstånd över 170 - 180meter vilket inte bör vara så långt för en avståndsmätare som enligt manualen ska ta upp till 600m. Näpp någon Jaeger det blir det i alla fall inte! Ska leta vidare och kolla lite i den Nikon 440 som en annan handlare i närheten har hemma. Pacco, Vad tycker du om Nikon 440? Har du provat den? tror det är en lite äldre Nikon modell. MVH/Jocke
Publicerat Februari 2, 200917 yr om jag vore dig skulle jag titta på en avståndsmätare som tar längre avstånd då det känns som det kan bli knepigt på små mål på långa avstånd. sen är det ju inte fel om den är vattentät.
Publicerat Februari 2, 200917 yr Tillbaka efter att ha varit iväg och testat den här förbannade Jaeger mätaren igen. Att jag inte kan lära mig. Jag hade sparat nästan 100kr i bensinpengar ifall jag insett första gången att det inte är någon hitt! Hade ute den och provade rijält denna gången. Såhär tycker jag. Rent optiskt så var den värdelös. Mörk och lite "tråkig" bild. Inte alls rolig att titta genom. Efter att ha kikat i den i 5 minuter fick jag dessutom en förskräcklig huvudverkt, tror att det har koppling till den jobbiga bilden i avståndsmätaren. Vad det gäller avstånd så fick jag den till att klocka vissa avstånd idag men när jag sedan började att finlira och skulle mäta skorstenarna på husen runt omkring. Vilket enligt mig inte bör vara en jätte avancerad uppgift för en avståndsmätare. Ja då började den att tvärvägra på avstånd över 170 - 180meter vilket inte bör vara så långt för en avståndsmätare som enligt manualen ska ta upp till 600m. Näpp någon Jaeger det blir det i alla fall inte! Ska leta vidare och kolla lite i den Nikon 440 som en annan handlare i närheten har hemma. Pacco, Vad tycker du om Nikon 440? Har du provat den? tror det är en lite äldre Nikon modell. MVH/Jocke jepp dem funkar bra inga problem hittills mätaren ska funka det finns ingen mellan lägen gör det inte skicka tillbaka den !
Publicerat Februari 3, 200917 yr Leica rockar. Bara detta att det är lysande siffror, något som andra märken inte riktigt har fattat. Om du är ute tiiiidigt och det nästan är mörkt och du vill veta avståndet till ängens bortre hörn... Visst kan man klara sig långt med andra märken men det där lilla extra kommer med Leican. Jag och Hipshot stod på en tipp och lasrade trut som flög över oss. Hans Bushnell (eller vad det var) fixade inte det, det gjorde Leican.
Publicerat Februari 3, 200917 yr Har en Leupold rx-1. Den fungerar - det är väl det bästa omdömet jag kan ge om den... Beroende på väder etc så fungerar den att mäta med ut till ca 300-450m sen vill den inte mer. Nu skjuter jag inte på så jättelånga håll så det fungerar för mig. Bilden är mörk o synfältet är ganska smalt. Jag är lite bortskämd med optisk kvalitet så jag är ev lite orättvis mot den. Ser den som ett budgetalternativ men hade jag haft mer pengar att lägga på den vid inköpet så hade jag definitivt gjort det! Jag köpte min lätt(!) begagnad för halva nypriset för ett par år sedan. Som Herr Berg nämner så är Leica way ahead när det gäller de lysande siffrorna - att mäta vid relativt mörka förhållanden går bra med rx-1 men du ska ju se resultatet också..... Ett trick är att mäta och sedan rikta avståndsmätaren mot den något ljusare himlen - då går det ofta att se siffrorna. //K9
Publicerat Februari 3, 200917 yr Författare Jag tackar och bockar för alla tips jag har fått. Jag ska nog spara och ta en Leica i stället. Det känns som det vettigaste valet just nu. Dock tror jag inte att jag kommer gå hela vägen utan 900 modell kommer det nog att bli. 1200:an är så satans dyr här i Sverige, Det är även 900 men den är ju ändå 1000 billigare. Och den 1000-lappen kan man lägga på cirka 300st Nosler Balistik silvertip till att träna på avstånden man mäter upp med sin Leica MVH/Jocke