Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nikon och Kina?

Featured Replies

Publicerat

Jag hörde en fågel viska i örat att Nikon kikarsikten tillverkas i Kina..... :wub: Det kan bara inte vara sant och jag hoppas innerligen att den lilla fågeln sjöng fel sång i örat på mig. :D

Publicerat

•Two of Japan's leading optical manufacturers merge to form a comprehensive, fully integrated optical company known as Nippon Kogaku K.K. (1917)

•Acquisition of Fujii Lens Seisakusho (1917)

•Completion of Ohi Plant (1918)

•Research on manufacture of optical glass initiated (1918)

Publicerat

Frontier , du har pm !

Publicerat

Spelar ju egentligen ingen roll var i världen saker är gjorda.. vad som är viktigt är kvaliten på grejerna eller hur? Om Japsen kör samma kontroll i filipinerna som dom har hemma så är det nog fin kvalla i alla fall!

Publicerat
Jag hörde en fågel viska i örat att Nikon kikarsikten tillverkas i Kina..... :lol: Det kan bara inte vara sant och jag hoppas innerligen att den lilla fågeln sjöng fel sång i örat på mig. :wub:

nej din monarch e 1,5-6x42 IL belyst som kommer till är made in japan !

kolla ditt pm

mvh cristian

Publicerat
  • Författare

kolla ditt pm

mvh cristian

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att Nikon svärtade ner sitt goda rykte genom att lägga över tillverkningen till låglöneländer utan en rigorös kontroll av folk från Nikon. Kan mycket väl tänka mig att siktet tillverkas av Nikon i Japan, men sätts ihop i ett låglöneland.

Publicerat
Spelar ju egentligen ingen roll var i världen saker är gjorda.. vad som är viktigt är kvaliten på grejerna eller hur? Om Japsen kör samma kontroll i filipinerna som dom har hemma så är det nog fin kvalla i alla fall!

Nu har jag inget Nikon kikarsikte men väl ett dussin kameraobjektiv. De är tillverkade lite var stans (Taiwan, Filipinerna mm), MEN de som är avsedda för proffessionellt bruk är (eller var åtminstone till sent -90 tal då jag köpte min senaste proffsglugg) tillverkade i Japan.

Givetvis har du alldeles rätt, det spelar ingen som helst roll var i världen saker är tillverkade bara kontrollen och kvalitetskraven på produkterna är tillräckligt högt ställda. Och det kan man ju misstänka inte är fallet med billigare produkter, oavsett var i världen de är tillverkade... Med andra ord skall varningslampan lysa för vilka produkter som helst som är alldeles för billiga i förhållande till utlovad prestanda i relation till övriga marknaden.

edit: sitter med min tjänstekamera, en Nikon D80, i knät. På den står det made in Taiwan, såväl på gluggen som huset.

Publicerat

Även om om nikon har en fabrik i Filippinerna så är det samma krav på tillverkningen ,

Leica har gör mkt av sina handkikare i portugal tex .

Zeiss nya T* proffsgluggar tillverkas i japan

Korea tillverkar ca 75 % av bildelar som går till BMW bilar men sätts ihop i tyskland

Swaroski EL kikarna som kostar en hel del och där fabriken tillverkar allt från skruv till slut produkt har fortfarande problem med sina dioptri justeringratt som lossnar tyvärr lite för ofta !

Det som är viktigt är att oavsett hur den tillverkas och var så ska produkten hålla och det måste vara ett krav för alla tillverkare !

opps nu lät det som att jag var arg men det är jag inte :D visste inte att texten skulle bli så stor!

Publicerat

Jag som ägare av 2 Nikonsikte är inte det minsta lilla orolig.

Jag är nöjd och kommer kanske att köpa fler sikte av Nikon.

Jag är även ägare av 3 st Zeiss så jag har lite att jämföra med.

/Rune B)

Publicerat

kolla ditt pm

mvh cristian

Hej Pacco. Kul att du är tillbaka!! Du verkar ha ett "sjukt" intresse för optik, som kommer oss alla till gagn på ett eller annat sätt... :lol:

JAg undrar hur belysningen är på denna 1,5-6. Är det för dagtid eller skymning endast? Jag hade någon idé om att byta mitt Varipoint 2,5-10 till ett liknande fast 1,5-6 till min 8x57:a. Men detta kanske är ett bra alternativ. B)

/Må

Publicerat
Hej Pacco. Kul att du är tillbaka!! Du verkar ha ett "sjukt" intresse för optik, som kommer oss alla till gagn på ett eller annat sätt... :D

JAg undrar hur belysningen är på denna 1,5-6. Är det för dagtid eller skymning endast? Jag hade någon idé om att byta mitt Varipoint 2,5-10 till ett liknande fast 1,5-6 till min 8x57:a. Men detta kanske är ett bra alternativ. :blush:

/Må

tackar tackar ^_^

ja man är lite för yrkeskadad bara !

både och vissa tycker att det är bättre med grönt och vissa med rött , och har man nedsatt färgseende så upplever man den gröna pricken som ljusare nästa mot vit istället , och vrider man till rött om man har lite nedsatt färgseende så är det svårt att se belysningen , Obs obs det kan variera en hel del !

Publicerat

Den linan av Leicas produkter som tillverkas i portugal håller riktigt hög kvalitet, är säker på att Nikons Fillipinska produkter även håller bästa kvalitet-det är bara dom själva som förlorar på det annars.

Dock!! är jag väldigt besviken på Leupold och närmast deras RX-III lasermätare som monteras i Kina.

Dålig optik-dålig mätbarhet och billig känsla,där tappar dom mååånga kunder.

Att prispressa är inte alltid rätt väg till framgång.

/Micke

Publicerat

även burris fullfield II är gjort på Filippinerna och den har bra funktion.

Publicerat
även burris fullfield II är gjort på Filippinerna och den har bra funktion.

Har en på min 300H&H och är supernöjd :blink:

/Micke

Publicerat
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att Nikon svärtade ner sitt goda rykte genom att lägga över tillverkningen till låglöneländer utan en rigorös kontroll av folk från Nikon. Kan mycket väl tänka mig att siktet tillverkas av Nikon i Japan, men sätts ihop i ett låglöneland.

Tjenare hade du fått sikten ? Blev nyfiken om va du tyckte om den

Publicerat
  • Författare
Tjenare hade du fått sikten ? Blev nyfiken om va du tyckte om den

Nej , inte ett ljud.... Klart, det tar ett par dagar med post och nu har det varit helg. Hoppas det dyker upp i morgon!!

Publicerat
Nej , inte ett ljud.... Klart, det tar ett par dagar med post och nu har det varit helg. Hoppas det dyker upp i morgon!!

har du fått sikten ? <_<

Publicerat
  • Författare
har du fått sikten ? :lol:

Det var då ett j...la tjat! :lol::P Jodå, idag dök det upp och det tog inte lång tid innan det satt fastmonterat på min nyrenoverade studsare - Husqvarna 1640 (Dahlbergare). Jag fick bössan gratis från ett dödsbo och nu har jag slipat ner kolven och betsat samt blånerat pipan + lite annat smått och gott. :lol:

Kikaren ser mycket gedigen ut och linserna ger ett skarpt intryck. I morgon skall jag skjuta in den och även testa rödpunkten hur mycket den syns i dagsljus.

post-1969-1233784329_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Och jag som skulle skjuta in studsaren idag..... :D;)

post-1969-1233818672_thumb.jpg