Publicerat Januari 28, 200917 yr Går i inköpstankar och har hittat en mycket välvårdad begagnad Beretta AL391 Urika halvautomat. Se länk: http://www.gunhuntermag.com/Portals/1/Arti...tos/08ItalA.jpg Är enormt sugen på att köpa den bössan men skulle först vilja få lite respons från er som kan tänkas äga/ägt eller testat denna bössa. Det finns ju en ny modell av Urika som heter Urika 2 och enda skillnaden är vad jag hört är att den ska vara "självrengörande" vilket jag tycker förefalla lite märkligt. Alla vapen behöver ju vårdas ömt efter användning så varför ska man ha en sån bössa? Hur som helst, har ni erfarenhet av denna bössa, skriv en rad eller två... är ni snälla
Publicerat Januari 29, 200917 yr Har en Urika och är skitnöjd!!!!! Det är min andra, skälet till det är att jag i ett tillstånd av tillfällig sinnesförvirring bytte bort min förra. Tror inte att det skiljer så mycket på den nya och gamla egentligen, men visst får man göra rent lite emellanåt. Det finns en artikell i förra nr. (tror jag) om en urika som var skjuten ca 10000 skott på 10 år utan rengöring........... Lite överdrivet kanske, men om det strular med omladdning med 24g laddningar så kan man få kapa lite på returfjädern , det har jag gjort för säkerhetsskull; men ta kontakt med nån som vet hur mycket du kan kapa innan du gör det.
Publicerat Januari 29, 200917 yr men om det strular med omladdning med 24g laddningar så kan man få kapa lite på returfjädern , det har jag gjort för säkerhetsskull; men ta kontakt med nån som vet hur mycket du kan kapa innan du gör det. Tex du !!!!
Publicerat Januari 29, 200917 yr Författare Jaha! Tuusen tack alla ni för ALLA snälla svar på mitt inlägg. Jag kollade igenom forumet igårkväll och hittade massor om Urika'n så jag satt uppe halva natten och lusläste. Kunde inte annat än att bege mig till vapenhandlaren idag och "slå till". Lämnade in licensansökan hos polisen kl. 12.20 och väntar nu på att få ett litet meddelande från dom. Vi får välan se hur många veckor det kommer att ta. De hördes ha lite att göra just nu så man vet ju aldrig...
Publicerat Januari 29, 200917 yr Tex du !!!! Hehe, fick det fixat när jag köpte den på Kjells vapen............men det är ju inga svårigheter, bara kapa ett par varv i taget.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Det är väl själva gaskolven som man ändrat lite på så att den själv skrapar bort skiten lite effektivare. Jag brukar göra ren den på min efter ett par tusen skott då det sätter sig fast plastbeläggningar från förladdningarna och hylsorna. Samma sak är det med gasportarna från pipan. Jag köpte min hos Kjells och vet inte om de gjorde något med gasfjädern men jag hade ett par eldavbrott de första 50 skotten och sedan har den gått som ett urverk utan att missa en repetering. Med ett undantag. Det är när man får ett plötsligt infall och leker Smålänning (skjuter från höften). Blir dåligt med mothåll och då kan den missa. Är helnöjd med min. Men automaterna skadar inte att tas isär efter en regnig dag i skogen o torkas ur ordentligt. Tar 10-15min o göra det ordentligt. Mikael
Publicerat Januari 30, 200917 yr Jag har en urika som ja köpte i höstas, Kanon nöjd med bössan tills en jakt dag i regnväder å hela jävla pipan rostade sönder åå de rann rostigt vatten ur den.. Vart helt galen när man köpt sån fin å dyr bössa. Men gick till vapenhandlaren fick en ny pipa, de var blåneringen de va fel på. Varje fall fått hem min nya pipa å monterade på den. åå alla problem med rosten är borta. Nu har ja två pipor en 66 cm en 61 cm fast ena är som sagt rostig utvändig.. Du kommer bli nöjd, Lite nyfiken bara vart de syntetbössan eller nån annan Camo? trä? Mvh Tom
Publicerat Januari 30, 200917 yr Jag har 71cm pipa på min, men skulle inte ha nåt emot en 76:a, dom blir ju lite långa men jävla fin balans. Har min mest till jaktstig och duv/gåsjakt.
Publicerat Januari 30, 200917 yr En omblånering kostar inte mycket..En halvautomatpipa går att kokblånera då det inte finns några spänger som kan lossna som på en sida-sida..En kokblånering kostar inte särskilt mycket..Snyggare med strykblånering iofs men också avsevärt dyrare..
Publicerat Januari 30, 200917 yr En omblånering kostar inte mycket..En halvautomatpipa går att kokblånera då det inte finns några spänger som kan lossna som på en sida-sida..En kokblånering kostar inte särskilt mycket..Snyggare med strykblånering iofs men också avsevärt dyrare.. Mmm funderar faktisk på de.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Jag har 71cm pipa på min, men skulle inte ha nåt emot en 76:a, dom blir ju lite långa men jävla fin balans. Har min mest till jaktstig och duv/gåsjakt. Måste bli jääävla lång Men till ditt endamål e de ju kanske bra som sakt. Jag använder min mest till harjakt, rävjakt. Har egen hund så blir mycket gå i skogen å så, Därför lite kortare pipa.. Men används även flitigt på trapp å skeet banan för att de e såå jeeeevla skoj:) Tänkt mej ha 61 cm:en i skogen den längre på banan, går i tankar på omblånering:) Mvh// Tom
Publicerat Januari 30, 200917 yr Författare Jag har en urika som ja köpte i höstas, Kanon nöjd med bössan tills en jakt dag i regnväder å hela jävla pipan rostade sönder åå de rann rostigt vatten ur den.. Vart helt galen när man köpt sån fin å dyr bössa. Men gick till vapenhandlaren fick en ny pipa, de var blåneringen de va fel på. Varje fall fått hem min nya pipa å monterade på den. åå alla problem med rosten är borta. Nu har ja två pipor en 66 cm en 61 cm fast ena är som sagt rostig utvändig..Du kommer bli nöjd, Lite nyfiken bara vart de syntetbössan eller nån annan Camo? trä? Mvh Tom Tjena och tack för info'n. Joo, jag har läst din tråd om rostangreppen och blev därför lite orolig att det kanske var vanligt på den modellen. Dock så finns det ju som sagt garanti och sådana fel täcks ju av denna. Den jag gjort affär på är en begagnad Urika som tydligen byttes in av en kille i 20-års åldern efter ett halvår bara så den är så gott som ny och det är syntetstock på den. Ingen camo. Försökte fiska fram lite mer info om bössan av handlarn men han visste inte varför killen bytte in den så snabbt. Det kan ju vara så att den inte laddar om 24 grammare som verkar vara rätt vanligt med halvautomater när dom är nya. Dock så verkar det ju lösa sig med omladdningarna på de flesta efter att man "skjutit in" bössan och mekanismen så att säga. Allt nytt går ju lite trögt i början... Hur som haver så hoppas jag att jag kommer att bli nöjd med mitt köp. Om inte annat så får jag väl beklaga mig i någon tråd här på forumet och sedan gå tillbaka till handlar'n och klaga.
Publicerat Januari 31, 200917 yr Tjena och tack för info'n.Joo, jag har läst din tråd om rostangreppen och blev därför lite orolig att det kanske var vanligt på den modellen. Dock så finns det ju som sagt garanti och sådana fel täcks ju av denna. Den jag gjort affär på är en begagnad Urika som tydligen byttes in av en kille i 20-års åldern efter ett halvår bara så den är så gott som ny och det är syntetstock på den. Ingen camo. Försökte fiska fram lite mer info om bössan av handlarn men han visste inte varför killen bytte in den så snabbt. Det kan ju vara så att den inte laddar om 24 grammare som verkar vara rätt vanligt med halvautomater när dom är nya. Dock så verkar det ju lösa sig med omladdningarna på de flesta efter att man "skjutit in" bössan och mekanismen så att säga. Allt nytt går ju lite trögt i början... Hur som haver så hoppas jag att jag kommer att bli nöjd med mitt köp. Om inte annat så får jag väl beklaga mig i någon tråd här på forumet och sedan gå tillbaka till handlar'n och klaga. Mmm. min handlare hade sålt ett ex antal stycken å alldrig sätt nåt likanande, så tror bara att min pipa var ett måndags ex, men de e löst nu min ladda inte om 24 grammare första 50-100.. efter de har ja inte haft ett enda omladningsstrul spelar ingen roll hur fan man skjuter, en hand, höft skott,mm sperlar ingen roll Jag tror du kommer bli kanonnöjd, Första rådjuret föll för min urika i dag Snart blir de kråkjakten åå den brukar va jeeeevla roligt rekodet på en dag är 158 kråkor å skator å sånt skiit, är kanonbra för har ett ställe i stan som köper dem för 18 Kr st så vi brukar jaga in de jakten kostar under året i arrende o.s.v. och så man får betalt för ammon En lite fråga bara är nyfiken vad du fick ge för din begagnade urika Mvh / Tom
Publicerat Januari 31, 200917 yr Författare En lite fråga bara är nyfiken vad du fick ge för din begagnade urika Mvh / Tom Jaadu, jag har inte prutat klart än men handlaren ville ha 8800:- för den. Vi får väl se vad slutpriset blir när vi förhandlat färdigt... Sa ju även att jag var intresserad av en Aimpoint Micro och då blev han liksom till sig lite i trasorna och väldigt säljsugen.
Publicerat Januari 31, 200917 yr Jaadu, jag har inte prutat klart än men handlaren ville ha 8800:- för den.Vi får väl se vad slutpriset blir när vi förhandlat färdigt... Sa ju även att jag var intresserad av en Aimpoint Micro och då blev han liksom till sig lite i trasorna och väldigt säljsugen. Okeej de e ju faktiskt ganska bra endå 8800:- Gav 14500 ny för min ja Jaså e lite sugen på ett micro jag å men för tillfälet har ja optisk kabel sikte ist för kon å funkar faktiskt bättre än ja trot Jaa hoppas han gör bra pris på kalaset.. Uppdatera gjärna om siktet hur de funkar i olika situationer senare. ha de gött tom
Publicerat Januari 31, 200917 yr Kolla in Burris Speedbead om ni e sugna på rödpunkt till aut. Har ingen länk men googla................jävligt coolt, komplett med fäste.
Publicerat Februari 4, 200917 yr Författare Hehe, fick licensen med posten igår tisdag (lämnade in ansökan torsdagen innan) och var till handlarn idag och gjorde affär. Det gick inte att pruta något mer på priset så det slutade på 8800:- men han slängde med fem askar skeet och ett billigare sortens patronbälte Nu blir det till att åka på banan och provpanga lite nån dag framöver.
Publicerat Februari 8, 200917 yr Hehe, fick licensen med posten igår tisdag (lämnade in ansökan torsdagen innan) och var till handlarn idag och gjorde affär. Det gick inte att pruta något mer på priset så det slutade på 8800:- men han slängde med fem askar skeet och ett billigare sortens patronbälte Nu blir det till att åka på banan och provpanga lite nån dag framöver. [/quote härligt:) vart i väg å skjutit än å fått en uppafatning av bössan ? uppdatera gärna hur du upplever den Ha de gött!!
Publicerat Februari 8, 200917 yr Författare Hade ju tänkt åka iväg en sväng nu i helgen men vi har ju för höge farao mellan 15-17 grader kallt och halv snöstorm så det har inte blivit av. Det har kommit närmare en halvmeter snö de senaste dagarna och för tillfället så blåser det nordanvind och drevar igen överallt så man håller sig gärna inomhus just nu. Var ut på en enmilaprommis med jycken igår och det var väldans trevligt men kallt så in i bomben om öronen och pipen (näsan) skulle ha haft på sig rånarluvan... Nåväl, kallvere ger nog med sig så småningom och då blir det provskjutning av. Ska åka och köpa mig en egen kastare också så att man får med sig grabben (snart 15) så att han också får testa. Han är måttligt sugen må jag säga, jag tror att han har klämt och pillat mer på bössan än jag gjort de här dagarna. Det bara lyser i ögena på han när han får hålla i och provanlägga
Publicerat Februari 9, 200917 yr Hade ju tänkt åka iväg en sväng nu i helgen men vi har ju för höge farao mellan 15-17 grader kallt och halv snöstorm så det har inte blivit av. Det har kommit närmare en halvmeter snö de senaste dagarna och för tillfället så blåser det nordanvind och drevar igen överallt så man håller sig gärna inomhus just nu.Var ut på en enmilaprommis med jycken igår och det var väldans trevligt men kallt så in i bomben om öronen och pipen (näsan) skulle ha haft på sig rånarluvan... Nåväl, kallvere ger nog med sig så småningom och då blir det provskjutning av. Ska åka och köpa mig en egen kastare också så att man får med sig grabben (snart 15) så att han också får testa. Han är måttligt sugen må jag säga, jag tror att han har klämt och pillat mer på bössan än jag gjort de här dagarna. Det bara lyser i ögena på han när han får hålla i och provanlägga Hehe jaa gör de.. tror du kommer bli nöjd min ligger så inibomben bra vid varje anliggning, Lånade farsans bock nör ja var underårig på banan å låg bara på 15-18 duvor per omgång. mend nya bössan går de alldrig under tjugo, klämde av en full serie utan en bom på trappen andra serien med bössan. Är riktigt nöjd // Tom