Publicerat Januari 28, 200917 yr har nu suttit länge och tänkt på att bygga en ny stock till baikalen. då den är så hiskeligt ful. och har skissat lite och tänkte den kan ju bli ganska snygg! så är det svårt attgöra egen stock ? tex man slipar och gör formen och låter en smed passa in den på geväret alltså fräsa ut delarna så den går att montera ? vad skulle det gå på för pris ungerfär? från till något såhär fular kan bössan iallafall från orginalet inte bli
Publicerat Januari 29, 200917 yr Författare nops men jag väntar på svar jag med... För det vore kul att prova. då är vi två kanske får vi bättre respons då pillade igen lite mit paint :lol: Edit aah miracle of photoshop
Publicerat Januari 29, 200917 yr Författare så ingen har tips på vadför verktyg man skall ha ? träd sort ? göra / icke göra ? kom igen nu! nån måste väl veta nåt
Publicerat Januari 30, 200917 yr Jag har byggt några träbitar med varierande resultat. Jag lånade en fräs av en arbetskamrat och satte fast den i en vanlig pelarborr på högsta varv. ritade streck på kolvens utsida och vinklade den så att utfräsningen skulle passa. Sedan är det såg rasp fil och sist sandpapper som gäller. Ett bra verktyg är en rasp som är plan på ena sidan konvex på andra och som har en fil i andra ändan istället för handtag. Tror att skomakarna använder dom. Lämpliga träbitar finns det flera som tillhandahåller. Jonny Boberg är en av dom.
Publicerat Januari 30, 200917 yr http://forums.accuratereloading.com/eve/fo...043/m/662108199 ta en titt på länken ovan och så ser du vad man kan göra med en slik pang som du har, tid, tålamod och talang är vad som krävs. /C
Publicerat Januari 30, 200917 yr http://forums.accuratereloading.com/eve/fo...043/m/662108199ta en titt på länken ovan och så ser du vad man kan göra med en slik pang som du har, tid, tålamod och talang är vad som krävs. /C Jag tror inte att killen byggt den där. Det är två olika vapen han fotat. Kolla på närbilderna på lådorna. Det är mycket som inte stämmer. BUSTED.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Jag tror inte att killen byggt den där. Det är två olika vapen han fotat. Kolla på närbilderna på lådorna. Det är mycket som inte stämmer. BUSTED. Streif, nu vet inte jag om du medvetet är dum eller bara insinuant och ignorant, men det man kan konstatera är att det är samma sorts låda på före och efter vapnet, det som den av dig ifrågasatta hemma fixaren har gjort har han redovisat, han redovisar att han har företagit omfattande metallarbeten, tror du att trådskaparen verkligen skulle våga gå ut på AR och visa upp något han själv inte har gjort, en spoof? AR är som JS^10, det finns kunskaper där som inte motsvaras av något liknande i Sverige, tror du att du är bättre än dem? Det jag ser på bilderna, som inte är vapentekniskt eller vapensmides utbildad är inget som jag ser som omöjligt eller oförenligt mellan de båda versionerna av vapnet, det är ju tur att vi har dig som har så skarp blick. Slutligen och detta bara för att jag verkligen gillar det här med att döma någon ohörd, vad har din kommentar med tråden att göra. Det är ju bevisligen en sådan enkelskottare som trådskaparen vill förändra som är aktuell i de båda bildsekvenserna. Vänta nu förresten, förlåt Streif, jag har ju lovat mig själv att vara snäll här, ta inte illa upp av vad jag har skrivit, du har säkert rätt i sak, det är bara vi andra som är dumma och inte förstår. Jag hoppas att du accepterar min ursäkt /C
Publicerat Januari 30, 200917 yr Streif, nu vet inte jag om du medvetet är dum eller bara insinuant och ignorant, men det man kan konstatera är att det är samma sorts låda på före och efter vapnet,det som den av dig ifrågasatta hemma fixaren har gjort har han redovisat, han redovisar att han har företagit omfattande metallarbeten, tror du att trådskaparen verkligen skulle våga gå ut på AR och visa upp något han själv inte har gjort, en spoof? AR är som JS^10, det finns kunskaper där som inte motsvaras av något liknande i Sverige, tror du att du är bättre än dem? Det jag ser på bilderna, som inte är vapentekniskt eller vapensmides utbildad är inget som jag ser som omöjligt eller oförenligt mellan de båda versionerna av vapnet, det är ju tur att vi har dig som har så skarp blick. Slutligen och detta bara för att jag verkligen gillar det här med att döma någon ohörd, vad har din kommentar med tråden att göra. Det är ju bevisligen en sådan enkelskottare som trådskaparen vill förändra som är aktuell i de båda bildsekvenserna. Vänta nu förresten, förlåt Streif, jag har ju lovat mig själv att vara snäll här, ta inte illa upp av vad jag har skrivit, du har säkert rätt i sak, det är bara vi andra som är dumma och inte förstår. Jag hoppas att du accepterar min ursäkt /C Jag menar inte att jag är bättre än någon annan. Och jag måste fråga vad har ditt påhopp med den här tråden att göra? Men om jag nu ska förklara vad jag menade så: Varbygeln på före och efter vapnen ser inte lika ut, anslutningen mellan kolv och låda skiljer sig markant. Sen om man ser på toplevern så ser man stora skilnader där också. Att du vill vara dryg är upp till dig men jag ville bara få fram min åsikt. Och nej det är jag som ska be om ursäkt för att jag inte förstod att det är strängt förbjudet att vara källkritisk...Sorry.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Sen om man ser på toplevern så ser man stora skilnader där också. *host host* Såvitt jag kan läsa det amerikanska språket så har han väll gjort om toplevern!? Även en del andra metallarbeten är genomförda på vapnet som Christian redan sagt. Vilket borde betyda att det är saker som killen varit duktig och gjort om som du kritiserar. Jaja, det är väll inget att haka upp sig på. MVH/Jocke
Publicerat Januari 30, 200917 yr *host host*Såvitt jag kan läsa det amerikanska språket så har han väll gjort om toplevern!? Även en del andra metallarbeten är genomförda på vapnet som Christian redan sagt. Vilket borde betyda att det är saker som killen varit duktig och gjort om som du kritiserar. Jaja, det är väll inget att haka upp sig på. MVH/Jocke Nja det är nog som så att man tjänar på att vara lite ödmjuk, jag är det inte alltid och det får jag plikta för. Streif, läs tråden på AR igen, noga, se om du kan förstå vad det är som har företagits med vapnet. /C
Publicerat Januari 31, 200917 yr Jag tror inte att killen byggt den där. Det är två olika vapen han fotat. Kolla på närbilderna på lådorna. Det är mycket som inte stämmer. BUSTED. Streif, du kille som inte svarar på inlägg alt ber om ursäkt när du kackar i eget bo, jag har frågat IanV, killen som byggde om sin baikal, detta är hans svar, Posted 30 January 2009 18:35 Hide Post Hi Chris, all I did was mill off the "fat" at the back of the reciever without removing any functional length of the locking bar's mortice and then ran a 60-degree, 1.375" dovetail cutter about .150" deep in a ways to create a mortice for the corresponding curves of wood to reside. That 60-degree angle keeps what might otherwise be a rather fragle (~.150" thick) tennon of walnut nice and snug when the through-bolt is tightened up. Reduced some weight and got to cover one of the trigger group pins. Are you tinkering with one of these as well? Best of luck to you. förstår du vad jag menar när jag ovan sa att du kanske skall hålla din kritik inom dig själv alternativt be om ursäkt för att du kallat andra för lögnare? Förövrigt har jag PM:at med Ian, han är otroligt seriös i all enkelhet. Med vänliga hälsningar Christian.
Publicerat Februari 1, 200917 yr Visst är det samma bössa som byggts om till en riktigt vacker skapelse Lets kiss and make upp now /Micke
Publicerat Februari 1, 200917 yr Visst är det samma bössa som byggts om till en riktigt vacker skapelse Lets kiss and make upp now /Micke Självklart, det tarvar dock att Streif på något sätt meddelar att han har sett inläggen ovan, jag har inga problem med att be om ursäkt eller säga att jag har haft fel, det har jag ofta. Med vänliga hälsningar Christian
Publicerat Februari 1, 200917 yr jag har inga problem med att be om ursäkt eller säga att jag har haft fel, det har jag ofta. Samma här. /Micke
Publicerat Februari 1, 200917 yr Jag har ännu inte byggt nån "jaktkolv" däremot blir det snart av då polaren skall få en ny vänster och jag en höger kolv i laminat till våra AZ1900:or. Jag tillverkade dock min kolv till långhållsbössan helt själv. Det var förvisso den enklare vägen att gå då jag fräste ur lådutrymmet med en vanlig fräs för att sedan slipa ner ämnet till nått som kom att likna en sniperstock. Det var en del meck och pul givetvis en del fusk med då jag ändå avsett att lacka skiten. 1900:orna skall det INTE fuskas med iaf. Valnöt har jag inte gett mig på ännu och har således inga som helst tips att komma med. Vid intresse så går det bra att klicka på länken vid min signatur, bakom Tikkan för att se hur kolvtillverkningen gick till. Mvh. Robban
Publicerat Februari 2, 200917 yr Jag har gjort två stycken, men det var till studsare och det är vad jag förstår,, en hel del enklare. Jag tyckte dessutom det var nog så tidsödande att göra dem till studsarna. Är man flink, har fingrarna på rätt ställe och har tillgång till en del maskiner, så går det ju. Men avr beredd på att lägga ner mycket tid. Så fort du blir less, lägg bort träbiten och gör nåt annat, annars blir det bara nåt slarvfel. Börja igen när du känner dig sugen. Lycka till!
Publicerat Februari 3, 200917 yr Streif, du kille som inte svarar på inlägg alt ber om ursäkt när du kackar i eget bo,jag har frågat IanV, killen som byggde om sin baikal, detta är hans svar, Posted 30 January 2009 18:35 Hide Post Hi Chris, all I did was mill off the "fat" at the back of the reciever without removing any functional length of the locking bar's mortice and then ran a 60-degree, 1.375" dovetail cutter about .150" deep in a ways to create a mortice for the corresponding curves of wood to reside. That 60-degree angle keeps what might otherwise be a rather fragle (~.150" thick) tennon of walnut nice and snug when the through-bolt is tightened up. Reduced some weight and got to cover one of the trigger group pins. Are you tinkering with one of these as well? Best of luck to you. förstår du vad jag menar när jag ovan sa att du kanske skall hålla din kritik inom dig själv alternativt be om ursäkt för att du kallat andra för lögnare? Förövrigt har jag PM:at med Ian, han är otroligt seriös i all enkelhet. Med vänliga hälsningar Christian. Touché. Jag får erkänna mig överbevisad och imponerad över den energi du lägger ner på detta. Men nu fick man ju veta hur han burit sig åt för att få till bakkanten på lådan. IanV måste vara enormt skicklig. Hatten av!
Publicerat Februari 3, 200917 yr Gott att se att du är med Streif, energi säger du, underskatta inte en 34 åring som är trött på att sitta på ett kontor, vi är precis livsfarliga, Ja IanV är super duktig, vi duttar lite PM efter varandra, jag är själv intresserad av en kipplauf men saknar stålarna att gå på en Blaser just nu. Ha det bra nu och förvalta den sist skälvande delen av jaktåret. /C