Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad gäller vid jakt på räv

Featured Replies

Publicerat

Jag har en fundering angående jakt på räv. Är själv helt okunnig på ämnet.

Om man bor i ett bostadsområde eller i en förort och har en störande räv som smyger runt knuten och jagar på barnens kaniner, helt orädd, vad krävs då för att skjuta räven? Krävs några tillstånd eller liknande? Kan vilken jägare som helst utföra det eller måste det vara en viltvårdare som utför jakten/avlivningen?

Tanken är att använda fångstfälla för att sedan anlita jägare till att skjuta räven i fällan.

Tacksam för svar!

Publicerat
Jag har en fundering angående jakt på räv. Är själv helt okunnig på ämnet.

Om man bor i ett bostadsområde eller i en förort och har en störande räv som smyger runt knuten och jagar på barnens kaniner, helt orädd, vad krävs då för att skjuta räven? Krävs några tillstånd eller liknande? Kan vilken jägare som helst utföra det eller måste det vara en viltvårdare som utför jakten/avlivningen?

Tanken är att använda fångstfälla för att sedan anlita jägare till att skjuta räven i fällan.

Tacksam för svar!

hejsan jo jag tror nog att du måste vända dig till kommunen så dom tar kontakt med kommunjägarna som ska finnas så dom kan hjälpa dig jag tror inte vem som helst får skuta i bebyggt samhälle eller hur är det med den frågan ni andra som är mer kunniga?

Publicerat

Det krävs särkilt tillsånd för att lossa skott inom sk. stadsplanerat område. Skulle gissa på att det är ganska svårt i ditt fall, men som tidigare skrivits så ta kontakt med kommunen, skulle tro det är miljökontoret??

Publicerat

men vad gäller för fällfångst i stadsplanerat område?

Låt oss säga att vi skulle ha en räv som smyger omkring i området.

och jag sätter ut en fälla... eftersom jag inte skjuter är det då ok?

Det jag tänker på är att jag faktiskt jagar på min mark (om väldigt liten).

Är det tillåtet??

Publicerat
  • Författare

Vad gäller på en vanlig villatomt i en by strax utanför staden då? Är det okej att skjuta där, rent teoretiskt, eller krävs det tillstånd om räven inte har skabb eller är sjuk på annat sätt?

Publicerat
Vad gäller på en vanlig villatomt i en by strax utanför staden då? Är det okej att skjuta där, rent teoretiskt, eller krävs det tillstånd om räven inte har skabb eller är sjuk på annat sätt?

Det gäller samma sak där, kolla först så att det inte är stadsplanerat område, kan ju vra det fast det är utanför stan.

Hur det är med fällfångst vet jag inte....................men man kan ju vara lite hemlig........ <_<

Publicerat

Försöker mej på att svara..

Ang räven så fånga den får du på din tomt givetvis med för räv godkänd fälla osv. När den ska avlivas så blir det knepigare, tror det kräver skottlossningstillstånd för det med.

Kolla med din kommun, ring växeln och säg att du har en räv som är jobbig. Du kommer då att kopplas till rätt avdelning. Hade du ringt till Norrtälje kommun och hamnat hos mej som kommunjägare så hade jag sagt åt dej att fånga den och ringa när den satt i fällan.

Mvh!

Publicerat
Kolla med din kommun, ring växeln och säg att du har en räv som är jobbig. Du kommer då att kopplas till rätt avdelning. Hade du ringt till Norrtälje kommun och hamnat hos mej som kommunjägare så hade jag sagt åt dej att fånga den och ringa när den satt i fällan.

Mvh!

Exakt samma svar hade jag gett. Personer som inte har fällor får hyra av oss.

All skottlossning inom stadsplanelagt område kräven skottlossningstillstånd,även avlivning av fällfångat vilt.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Okej, tack så mycket för hjälpen :rolleyes:

Publicerat

Hur är det att jaga med pilbåge (om/när det blir tillåtet) i stadsplanerat område?

Räknas en pil som att avlossa ett skott?

Och om det är så får man med andra ord inte träna hemma i trädgården men en pilbåge..

Nu har jag på tok för liten mark för detta men jag har vänner som "riskerar" att få sin mark (8-9 hektar) stadsplanerad.

Publicerat

vad skulle hända om man fångar räven i fällan och sen kör iväg med den ut i skogen??? :)