Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

speed-dye

Featured Replies

Publicerat

hej!

är det nån som vet vad speed-dye är något "menar vad det innehåller" och om man kan köpa eller göra det själv här i sverige??

Publicerat
hej!

är det nån som vet vad speed-dye är något "menar vad det innehåller" och om man kan köpa eller göra det själv här i sverige??

Om det inte gäller jakt el. vapen utan är detta kanske. Jag vet inte, men här är en länk iaf!

http://www.robgalbraith.com/bins/content_p...cid=7-8735-8772

Publicerat

Är det en speed loader du tänker på som man laddar revolvertrumman med?

speedloader.jpg

Publicerat
  • Författare
Är det en speed loader du tänker på som man laddar revolvertrumman med?

speedloader.jpg

nej utan dom använder det over there till att skydda fällor mot rost.

http://www.youtube.com/watch?v=M6SDshGZLZ4...feature=related

Publicerat

Jag köpte en sådan burk för snart 10 år sedan. Jag använder det till mårdfällorna och till fjädrarna i fotsnarorna.

Publicerat
  • Författare
Jag köpte en sådan burk för snart 10 år sedan. Jag använder det till mårdfällorna och till fjädrarna i fotsnarorna.

vars köpte du det? står det nån innehållsförtekning på den?

Publicerat

beställde från USA. jag har inte kvar själva burken, jag blandade med bensin och hällde över i en plastdunk.

Publicerat

Hej,

jag tog mig friheten att flytta ämnet till en mer lämplig area än vapenarean.

Vänligen,

Henrik

• 2 weeks later...
Publicerat

Det finns massor av olika varianter av dye-produkter. Dom görs ofta av bark eller skal som mals ned.

Deras huvudsakliga användningsområda är att tex mörka ner nya stålrena fällor i Usa och Canada.

Vi skall komma ihåg att där anväder dom forrtfarande många typer av conibear och fot-järn.

Tillvägagångs sättet är ungefär följande i snabb version:

Nya fällor fettas av och stoppas sedan i en vinägerlösning, sköljs av och hängs ute för att få en lätt rostbeläggning.

Sedan kokas dom en denna dye lösning i ca 30 min och vips får fällorna en mörk och skiftande nyans i stället för den skinande stålfärg dom har när dom är ny.

Men jag vet att många hoppar över detta och istället använder spray tex grönt och brunt och camo sprayar ett tunt lager sedan dom fettat av fällorna. Fällorna hängs sedan upp och torkas till färglukten försvunnit...

Publicerat

Har läst åtskilligt på amerikanska trapperforum och det ska sägas att speed-dye och vaxning används i huvudsak när det handlar om fångst av canines (räv, coyote oh varg) eftersom dessa är mest misstänksamma. Däremot exempelvis mård bryr sig som regel inte om främmande odörer så för dem brukar de flesta strunta i dye eller vax på fällorna.

Publicerat
Har läst åtskilligt på amerikanska trapperforum och det ska sägas att speed-dye och vaxning används i huvudsak när det handlar om fångst av canines (räv, coyote oh varg) eftersom dessa är mest misstänksamma. Däremot exempelvis mård bryr sig som regel inte om främmande odörer så för dem brukar de flesta strunta i dye eller vax på fällorna.

men mårdhundar hör till canine familjen ? :lol:

Publicerat

Håller inte med dig riktigt där....

Fick lära mig när jag var i Canada att alla fällor skall köras i dye även när det gäller mård mink utter mm mm Och anledningen var att man/dom vill få bort den stålblanka färgen dom nya fällorna har..

Janne

Publicerat
Håller inte med dig riktigt där....

Fick lära mig när jag var i Canada att alla fällor skall köras i dye även när det gäller mård mink utter mm mm Och anledningen var att man/dom vill få bort den stålblanka färgen dom nya fällorna har..

Janne

Klart fällorna blir ju inte sämre om man behandlar dem med dye och de får ju rätt färg snabbare. Jag har Alaskan Trappers handbook av Dean Wilson och i den skriver han nått i stil med att "most Alaskan trappers don't care about boiling and waxing their marten traps". Han menade väll också på att det ändå inte tog lång tid heller innan de blev rostfärgade ändå.

Om man ser hur vi gjort här i Sverige så är det ju nästan inga som hållt på med att behandla sina slagjärn på något speciellt sätt och ändå fångar mård.

Publicerat
  • Författare
Klart fällorna blir ju inte sämre om man behandlar dem med dye och de får ju rätt färg snabbare. Jag har Alaskan Trappers handbook av Dean Wilson och i den skriver han nått i stil med att "most Alaskan trappers don't care about boiling and waxing their marten traps". Han menade väll också på att det ändå inte tog lång tid heller innan de blev rostfärgade ändå.

Om man ser hur vi gjort här i Sverige så är det ju nästan inga som hållt på med att behandla sina slagjärn på något speciellt sätt och ändå fångar mård.

boken du har finns där receptet på typ speed dye?

Publicerat
boken du har finns där receptet på typ speed dye?

Nej inge recept på speed dye i den boken.

På den här sidan kan du lära dig lite om vaxning och speed dye:

http://www.traps4kids.com/Trapprep.html

Eller så går du till trapperman.com forum och läser där. Finns ohyggligt mycket kunskap på det forumet.