Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyddsjakt på svin i trädgård vad gäller?

Featured Replies

Publicerat

Om jag har förstått saken rätt får man skjuta svin på sin egen tomt som kommer in och orsakar olägenhet eller har jag fel?

Grejen är den att en släkting till mig har börjat fått problem med en grupp på 6-7 grisar som håller till i trädgården på kvällarna och bökar under vinbärsbuskarna samt äter under fågelbordet. Nu har han slutat mata fåglarna och en tanke är att skjuta en gris så de andra blir rädda och sticker därifrån. Han äger marken runt gården men har ej jakten där men hur är det egentligen inne på tomten, där borde väl vi få skjuta utan att fråga jaktlaget som för övrigt knappast skulle åka ut och sätta sig utan där det bara är älgjakt som gäller.

Publicerat
Om jag har förstått saken rätt får man skjuta svin på sin egen tomt som kommer in och orsakar olägenhet eller har jag fel?

Grejen är den att en släkting till mig har börjat fått problem med en grupp på 6-7 grisar som håller till i trädgården på kvällarna och bökar under vinbärsbuskarna samt äter under fågelbordet. Nu har han slutat mata fåglarna och en tanke är att skjuta en gris så de andra blir rädda och sticker därifrån. Han äger marken runt gården men har ej jakten där men hur är det egentligen inne på tomten, där borde väl vi få skjuta utan att fråga jaktlaget som för övrigt knappast skulle åka ut och sätta sig utan där det bara är älgjakt som gäller.

Kom ihåg Runar Micke, allmänfarligt beteende om det finns grannar runt om kommer som ett brev på posten :D

Publicerat

Eftersom det inte är stadsplanerat område och det är på hans egen mark tror jag att det är lugnt, du får som sagt skyddsjaga på egena tomten.

Problemet kommer väl om grisen går utanför tomtgränsen o lägger sig efter skottet.

Enklast är väl att medela jakträttsinnehaveran vad som kommer att ske.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Kom ihåg Runar Micke, allmänfarligt beteende om det finns grannar runt om kommer som ett brev på posten :D

Tvärlugnt, inte en granne på flera kilometer :D

Publicerat
Tvärlugnt, inte en granne på flera kilometer ^_^

Jaktlag (1987:259)

23 § Under de tider som regeringen föreskriver får

1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink.

Så enligt de förutsättningar du beskriver så är det bara att skjuta på.

Publicerat

Är ju ingen tvekan om att ni har rätt att skjuta där men jag skulle nog ändå kontaktat de som har jakträtten runt tomten först. Har de fått frågan men inte vill ta hand om det så kan de ju inte heller klaga om ni gör sköter det själva.

Publicerat
  • Författare
Är ju ingen tvekan om att ni har rätt att skjuta där men jag skulle nog ändå kontaktat de som har jakträtten runt tomten först. Har de fått frågan men inte vill ta hand om det så kan de ju inte heller klaga om ni gör sköter det själva.

Exakt så är min tanke. Jag känner dom som jagar på marken och kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig dessa vaka på svin men som sagt måste man ju säga till innan och inte ringa efteråt och säga att " jag har skjutit en gris under äppelträdet som ligger på eran mark".