Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beslutsvånda...

Featured Replies

Publicerat

Har för många hagelbössor! Eller nja det är väl inte sant men jag har tre, två bockar samt en automat och grejen är den att jag är så fruktansvärt väl inskjuten med bocken jag haft längst (17år) och bara trivs med den. Nu börjar den dock ta stryk, har haft den på service ett flertal gånger men jag anar att slutet närmar sig. Den är för kort för mej utan tvekan men skränkningen samt kolvhöjden är optimal. De två andra, speciellt den andra bocken kräver jobb.

Skulle behöva korta den trots att den säkerligen är rätt i längd samt sänka kolvhöjden något. Problemet är att bössan är så j-la dyr så vågar man sätta rasp o sandpapper i den? Den har någon speciell oljebeläggning på kolven, kan man då få samma fina finish på den efter att ha misshandlat den? Det är en Beretta 687 modell V.. Är det någon som vet vad det kan vara för olja som ska på kolven?

Finns här någon kunnig person som kan reda ut begreppen?

Mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat

Istället för rasp & sandpapper så skulle jag gå till en Berettahandlare och få en kolv tillpassad.

Handlare med självakning har oftast en "testkolv" som man kan ställa in på alla möjliga ledder, vilken man sedan måttar och beställer en ny efter.

Jag vet inga priser på detta men det blir ett garanterat bra resultat.

// gAsToN

Publicerat

Jag vet inte hur det är till den bössan men beretta brukar sälja ett antal olika kolvar till sina bössor och dom är överkomliga i pris. Det andra alternativet är att Du låter en kolvmakare tillverka en justerbar kolvkam till bössan Du har och på kolven som sitter på. Korta kolven är inte heller någon stor operation men kan kräva inpassning av en ny bakkappa.

Publicerat
  • Författare

Detta med kolvanpassning har jag testat och det vart inte speciellt bra så nu tar jag måtten från den bössa som jag skjuter bra med och försöker överföra dem till de övriga. Tog iaf mod till mej och satte sågen i dyrpangen  :- Det gick över förväntan så nu är längen helt ok. Skulle dock behöva ta ned kolvhöjden ngr mm men det får vänta tills jag får tag på rätt olja att återställa kolven med.

Ska iväg på en jakt i morgon, testar dyrpangen då så får vi se om jag kan utvärdera ingreppet efteråt. På söndag gäller det, då MÅSTE jag ta en bössa som jag är sams med för då har vi krav på oss att fälla fågel. Ska skjuta på ett varmviltsprov och rapphöns är så in i h-lte snabba!! Ska bli så j-la roligt men läskigt samtidigt.. lär bli två bössor med till det stället!

Mvh!

Publicerat

Det tog mig två år från träbit till färdig kolv och den är inte färdigfilad än men nästan så jag önskar Dig lycka till.