Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det är det första skottet som gäller!

Featured Replies

Publicerat

Grunderna

Under mina kontakter med andra skyttar och jägare så är det en sak som slår mig, vi tänker ofta i termen av träffbilder. I mina ögon är det ett sätt att mäta precision men det är näppeligen det mest funktionella målet att sträva mot om man eftersträvar att träffa med det kritiska första skottet. Hela tanken med att mäta träffbilden innebär att man börjar titta på medelvärden när man egentligen bör se varje skott som ett eget skott, skall man över huvud taget fundera på träffbilden så är det i sådana fall den genomsnittliga avvikelsen från ”bulls eye” som är relevant. Det relevanta är hur mycket vi missat det avsedda träffläget, inte om vi missar lika mycket varje gång ^_^ .

Dessutom leder strävan efter att skjuta träffbilder ofta till att vi bortser från det första eller de första skotten, vi kanske kallar de för ”läskskott” eller också justerar vi träffläget efter de första skotten för att sedan börja skjuta på ”riktigt”. I själva verket borde det vara tvärt om, fokus skall ligga på det första skottet eftersom det är det skotten som är det allra viktigaste om vi inte håller på med bänkskytte eller liknande. Inte sjutton är vi intresserade av var skott 3-8 tar om vi skall skjuta en orre eller ett rådjur. Den gamla prickskyttedevisen ”Ett skott, en träff” är en lämplig ledstjärna. Konsekvensen av detta är givetvis att träningen bör läggas upp så att vi tränar på att bara skjuta ”första skott” som jag ser det så är det ett skott per mål som gäller, har vi bommat med det så hjälper det föga om vi klarar av att bomma på samma ställe även med de följande skotten :wub: .

Efter lite träning så klarar de flesta av att hålla ihop skotten rätt bra även på lite längre skotthåll men det området där vi skiljer agnarna från vetet är i förmågan att placera det första skottet för dagen på avsett ställe.

Jag har tidigare pratat om vikten av att skaffa sig en ”metod” för detta, det gäller som vanligt att göra sitt förarbete. Det är lite som att tapetsera, det funkar att smälla upp tapeterna direkt men om du gör ett bra förarbete kommer resultatet att bli bra mycket bättre. På samma sätt lägger sig många skyttar på vallen och börjar skjuta för att ”se var det tar” och därefter kompensera. I mina ögon känns det slugare att göra rätt från början.

Gången är då att man börjar med att fundera på om man behöver justera kikarsiktet för att ha ett korrekt träffläge på 100m, det vill säga man måste kunna kompensera så att man är rätt inskjuten innan man börjar kompensera för avstånd, vindavdrift etc..

För att få en korrekt inskjutning så måste man ha kunskap om hur träffläget på 100m påverkas av en massa olika saker, detta beskrivs rätt skapligt i avsnittet om ”lathund för långhållskytte” men i korthet går det ut på att man måste prova sig fram vad som gäller för det egna vapnet.

Det handlar bland annat om hur träffläget påverkas av;

• Temperatur, olika yttertemperatur leder till olika träffläge.
  • Träffläget varierar mellan olika skjutställningar, det kan variera en del mellan att skjuta sittande i bänk jämfört med att skjuta liggande med benstöd t. ex.
  • Andra attiraljer så som ljuddämpare, mynningsbroms eller för den delen ett remstöd påverkar träffläget
  • Klädseln påverkar i allra högsta grad träffläget, det är inte alls säkert att du har samma träffläge med vinterkläder som vad du har med en tunnare sommarklädsel.

Det bästa är att dokumentera dessa avvikelser i din loggbok för att sedan föra över den på ett litet ”träfflägeskort” som det nedan

Exempeltrfflgesfrndring.jpg

Alla inser nu vikten av att bössan är skottfast, det vill säga en bössa som flyttar träffläget är i det närmaste värdelös om vi skall hålla på med långhållskytte. Den ”råa” tekniska precisionen är faktiskt inte alls lika viktig som att bössan behåller träffläget. En bössa som håller femskottsträffbilder på runt 25mm duger bra för även rätt avancerat långhållskytte men en bössa som flyttar träffläget ett par cm hit eller dit på 100m är i mina ögon ingen bössa som man bör behålla om man skall skjuta på lite längre håll.

När detta är gjort gäller det att mäta eller uppskatta avståndet och justera för det, den operationen är ganska enkel och kräver bara att man har ett verifierat ballistikkort.

Det sista steget är att läsa och kompensera för vinden.

Hur tränar vi då för detta?

Grundträningen på korthåll kan delas upp i två delar, dels så måste vi verifiera att skytt och bössa klarar av att leverera ett konstant träffläge på 100m vallen. Vi har pratat lite grann om vapnet men ännu viktigare är att skyttet klarar av att skjuta med bibehållet träffläge, skjutställning, greppet om kolven, andning och avfyrning är delar i detta pussel. Skytten måste genom mängdträning klara av att hantera bössan konsekvent så att inte skjutställningen och därmed rekylupptagningen varierar.

Jag brukar använda mig av en måltavla som den nedan för att kontrollera om jag och bössan klarar av att bibehålla träffläget under säsongen. Inled alla träningspass med att skjuta fem skott mot tavlan nedan, skriv sedan upp datumet och gå vidare till nästa övning.

trfflgeskontroll.jpg

Den riktiga träningen kan sedan bedrivas på korthåll eller på längre håll men det viktiga är att målen utformas så att man bara skjuter ett skott per mål. Tricket är att se varje enstaka skott som det enda skottet, börjar vi skjuta träffbilder så tittar vi på totalen och kan frestas är bortse från de lite sämre skotten men om vi istället räknar antal träff så är det lite ärligare.

Hur målen ser ut spelar egentligen mindre roll, storleken måste givetvis ställas i relation till den egna förmågan och skjutavstånden men målmaterialet kan i sin enklaste form se ut som nedan.

vning2.jpg

Varje ”prick” är 20 mm i detta exemplet och jag använder tavlan för skytte på 100m. Den undre kvadraten finns med för att man skall kunna verifiera träffläget

Vill man göra övningen lite roligare så kan man ha vilka mål som helst, här kommer ytterligare ett exempel som jag tycker funkar bra, principen är som ni förstår densamma som ovan även om jag bytt ut prickarna mot några clip art figurer istället.

vning1.jpg

För skytte på 200m är det bara att öka storleken lite grann men det har ni helt säkert redan förstått.

vning3.jpg

Syftet med att visa dessa övningar var egentligen bara att ni skulle få lite inspiration och börja tänka efter på hur vi tränar och varför men det har ni helt säkert redan fattat.

Hoppas att detta kan få igång inspirationen hos alla hugade långhållskyttar runt om i landet.

Lev väl och skjut rakt!

Henrik

Publicerat

Lysande och inspirerande!

Väntar på nya bössan... sen blir det träning enligt ovanstående =)

Publicerat

Du är en inspiration Henrik,

jag har alltid en liten extra mental förberedelse inför dagens första skott,

det är det som gäller för mig,

Har du sett träningstavlan som Lowlight på SH har skapat för 100 meters skyttet?

Den liknar den som du angav ovan, samt har en dedikerad CBS cirkel.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Christian,

visst har jag sett Franks tavla som är ett annat exempel på precis samma sak.

Om man sätter sitt CBS (Cold Bore Shot) på samma tavla eller om man sätter det på en dedikerad CBS tavla spelar ingen störe roll, det viktiga är att man har koll på var man sätter dagens första skott.

Kontentan är att jag anser att man så långt som möjligt skall försöka på att göra varje skott till ett CBS, varje skott skall vara mot ett nytt mål så man inte faller i fällan att man räknar bort vissa skott. Om vi drar en parallell till lerduveskyttet så är det enkel för envar att inse att det är hur många träff man har som är det relevanta inte hur nära bommarna satt :wub:

Efter att ha utbildat prickskyttar under ett antal år så har jag för egen del uppfattningen att där här med CBS i mångt och mycket är en mental fråga, det är i många fall snarast fråga om ett "Cold Body Shot" d v s skytten har inte förberett sig utan börjar inte "komma in i matchen" förrän han har skjutit ett eller ett par skott på vallen.

Ett bra tips i sammanhanget kan vara att alltid börja träningspasset med en eller ett par torrklick innan man börjar skjuta "på riktigt".

Det hände ganska många gånger att någon soldat hävdade att "min bössa sätter första skottet fel", om vi då satte en mer rutinerad skytt bakom kolven vid nästa skjuttillfälle så försvann ofta "fenomenet" vilket var lite svårt för soldaten att förklara ^_^

Henrik

Publicerat

är det träning för tävling så blir det träffbilder på kända avstånd och träning för jakt blir det helt annat hög puls och olika avstånd.

dock talas det ofta om träffbilder pga att det är svårt att ge bild av ens förmåga med ett skott.

för övrigt sköt jag en riktig tur tre skottare i dag när jag testade laddningar runt 20mm på 300 vi får se om jag hinner få till patroner och skjuta in till tävlingen på söndag. ^_^

Publicerat

Jag tackar och bugar! ;)

Vi har ju pratat en del om detta Henrik, och jag skriver direkt under på att göra de flesta misstagen som du nämner ovan. Har haft på tok för mycket fokus på träffbilder, bl.a. pga bänkskyttet men oxå av övriga anledningar som listas i ditt inlägg. Det har t.o.m. gått så långt att när jag går fram till tavlan eller tittar på den genom siktet så ser jag inte riktpunkten på tavlan överhuvud taget, utan jag ser BARA träffbilden och dess storlek och form ^_^

Det ska bli ändring på detta, och ditt inlägg med måltavlorna kommer vara till stor hjälp. Återigen tack! :wub:

Publicerat

Henrik,

Jag tackar för ett trevligt, roligt och inspirerande telefonsamtal här om kvällen. Tyvärr så började både ditt och batteri i mobilerna tryta.

Har faktiskt gått och funderat på när en liknande tråd ska dyka upp efter vårt samtal :)

Detta var väldigt inspirerande och bra och självklart så är det såhär det ska utföras. Övning inför jakten skall alltid ske med tanken "ett skott, en träff".

Jag ringer dig ikväll så får vi snacka egenom allt som vi missade här om dagen.

MVH/Jocke

Publicerat

Vad ska man säga , bara att buga o bocka. Du sätter ord på det som hjärnan vet men inte kan få fram.

/Lasse, som ser fram emot lite bättre väder o skjutbanan.

Publicerat

Jag sällar mig till hyllningskören :)

Du är som alltid inspirerande och vältalig i dina kunniga inlägg Henrik.

Detta tycker jag var särdeles bra, ett fokusskifte när det gäller jaktskytteträning är nog på sin plats, och nu talar jag för egen del.

Jag måste nog gå ned i laddboden i kväll och planera för helgen ;)

Publicerat

Fy fan.. Så äckellogiskt!

I mitt fall så lurar man sig på handladderiet, man jagar acceptabla grupper och tänker mindre på vart de befinner sig i tavlan!

Vet inte hur många gånger du lyckats få mej att snegla på ringarna och möjligheten att montera stora siktet på bössan för att kunna skjuta 2 och 300 meter..

Mvh!

Publicerat

Tack för insprationen inför helgens skytte... B)

Publicerat

Så enkelt och logiskt det låter när vissa människor undervisar, det är bara att tacka och ta emot!

Publicerat

Jag skrev ut och kopierade en uppsättning måltavlor förut, och kommer definitivt att börja köra med 5 separata skott på de numrerade fyrkanterna vid varje skjutpass framöver, samt arkivera.

Publicerat

Jo det är som att sätta sig i skolbänken igen <_< . Visst är det så att man lätt fastnar i träffbilden och glömmer helheten! Sen kan man ju använda sådana tavlor till ganska roliga tävlingar kom jag att tänka på, annars brukar vi skjuta på lerduvor ibland och tävla vem som hinner skjuta flest. Ganska bra övning att se hur man skjuter under press!

Publicerat

Detta fick mig att tänka på en artikel om säljakt och div.vapen i Vapentidningen för några år sen. En av killarna som skulle jaga gick ut varje morgon och sköt ett skott mot en tavla. Sen kollade han hur träffarna satt till helgen, om jag mins rätt. Han bodde ju givetvis bra till så han kunde skjuta på ägorna. Detta för att kolla så bössan var skottfast.

Publicerat

en ut tömmande analys, tänk om fler var som du. själv så skjuter jag in bössorna på de håll dom kan användas till. sen kollar jag var dom ligger på plus/minus 50 eller 100m.

kul inlägg.

Publicerat

Nu är några exemplar av varje på denna sidan utskrivet och jag och Starr här på jaktsnack ska åka och skjuta en sväng idag. Återkommer med bilder och lite text i dagboken sedan.

MVH/Jocke

Publicerat
Detta fick mig att tänka på en artikel om säljakt och div.vapen i Vapentidningen för några år sen. En av killarna som skulle jaga gick ut varje morgon och sköt ett skott mot en tavla. Sen kollade han hur träffarna satt till helgen, om jag mins rätt. Han bodde ju givetvis bra till så han kunde skjuta på ägorna. Detta för att kolla så bössan var skottfast.

den artikeln gjorde att jag köpte en cg 2000 sporter med stormoenkolv, precis likadan som är på bilden "veckans utvik" i artikeln.

Publicerat

Jaha!

Då är jag hemma igen efter ett par timmars skytte på jaktmarken ihop med Starr här på forumet.

En väldigt trevlig och bra dag på alla sätt och vis.

Tänkte att jag skulle lägga in lite bilder här på min träffbild jag sköt först. Alltså ett CBS (cold body shot) och sedan två skott till. Det är ju som så att ett CBS skott sitter fanimig aldrig där dom andra sitter (nästan aldrig :blink: ) Tycker att min 3 skottare var acceptabel i alla fall.

Det var tänkt att vi skulle skjuta på 100meter men det var nog 130 - 150 meter till tavlan i stället för 100. Men det gick bra ändå. Bara det att fyrkanterna blev bra små på detta avståndet och det var svårt att hålla korset i dom även på 18x förstoring.

Ni får väll kika på bilderna och kommentera allt eftersom :o

Det krävs att man är 100% konsentrerad hela tiden på såpass här små mål och på dessa avstånden vilket syns på en del skott att jag inte varit. Men i det stora hela är jag skapligt nöjd med 6 bra träff och ytterliggare 3 skott som sitter precis i kanten på tavlan. Lite träning och lite mindre vind så kanske man kan få lämna in ett riktigt snyggt bidrag <_<

MVH/Jocke

post-2176-1233415161_thumb.jpg

post-2176-1233415167_thumb.jpg

Publicerat

Visst är allt detta hur logiskt och självklart som helst, men lika väl glöms detta av dem flesta. Visst är det lätt att snacka läskskott och hitta enkla förklaringar varför ett skott avviker från riktpunkten. För jaktskotten är det tveklöst viktigare att första skottet sitter rätt än att man har några mm. mindre femskottare. Just läskskott är väl helt förkastligt när det gäller jakt och jag tror sällan det beror på att pipan är ren eller lätt oljad utan oftare att det inte ligger bra i stocken eller att kikare, fästen eller skytten behöver ett sätt skott. Har man dessa problem tycker jag att man bör ta med rengörings grejerna till banan och testa att rengöra där och se om det avviker på samma sätt varje gång

Publicerat

308an min är tok konsekvent med hur den plaserar dom första skotten efter en rengöring.

En ren pipa i min bössa skjuter första skottet (på månadscup tavlorna) en 9a kl 11. andra blir halvägs mot riktpunkten för att i tredje skottet skjuta som inskjutningen. rengör jag däremot inte pipan utan skjuter "skitig" så går den rätt oavsett den är kall eller varm.

Mina jaktbössor har jag inte testat på då jag skjuter in mina bössor rena före jakt. sen rengör jag inte dom nått mer. jag skjuter väldigt få skott under en höst så en rengöring behövs inte. däremot testas bössan ett par ggr under hösten för att kontrolera att den går rätt fortfarnade.

Mvh Rikard