Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min nya leksak! :-)

Featured Replies

Publicerat

Ni som känner mig vet att jag har en tendens att göra  impulsköp när det gäller bössor. Nu har det hänt igen! Jag tittade förbi en vapenaffär igår eftermiddag för att mest kolla runt lite, och hittade en gammal 98:a som var riktigt spännande. Germania Waffenwerk Zella Mehlis i 9.3x62, halva pipan oktagonal, spång i hela pipans längd och ett sikte med två lösa och ett fast blad. Kikarfäste som satt direkt i laxade spår i lådan - ingen borrad låda således. Idag slog jag till och bytte in den mot min Sako Vixen. Min Vixen är den bössa jag använder minst, och en Vixen kan man alltid hitta begagnad till bra pris - jag hade inga speciella känslor för den bössan heller...  :)

Så nu sitter jag med ett projekt! Kommer ju att behålla alla originaldelar, men kan tänka mig att byta ut lite så länge jag kan återställa bössan... Tog givetvis några bilder av henne. Jag tror inte den är i värre skick än de brukar vara, och spången och de laxade kikarspåren tycker jag var kul detaljer.

!gwag01.jpg

!gwag02.jpg

!gwag03.jpg

/Martin

Publicerat

Mycket läckert, du är en herre helt i min smak  ;D

Publicerat

Väldigt snygg och lite annorlunda. Du är tydligen en speciell Herre även om jag inte känner Dig.

;)

Publicerat

om jag råkade se en bössa i affären som var tillverkad av germania waffenverk skulle jag också slå till direkt

Publicerat

Vad är det för kikare?

Gratulerar föresten, sånt är alltid trevligt.

MVH Håkan

Publicerat

Tack för dom värmande orden!  :)

Håkan, jag tror att det är en gammal Hensoldt men jag är inte säker. Detta säger jag inte heller av egen erfarenhet, utan eftersom det är vad en bekant i Finland trodde när han såg bilderna, och han samlar visst lite. Jag såg inget namn på kikaren, men jag hade inte av gummiskyddet. Förmodar att det är ett sådant solskydd som man någon gång ser på äldre prickskyttevapen!? Kikaren har i alla fall tyska ettan, och jag skulle tror att det är 4 ggr förstoring. Måste erkänna att jag ägnade kikaren relativt lite uppmärksamhet, men i dagsljus var bilden förvånansvärt klar.

Hälsningar,

Martin

Publicerat

Det kan absolut vara en hensoldt, men många kikare då såg relativt lika ut.

Kikaren och montagen är ju precis lika viktiga som bössan, så de kan du ju INTE byta ut, för då sabbas ju hela konceptet......

eller?

MVH Håkan

Publicerat
Kikaren och montagen är ju precis lika viktiga som bössan, så de kan du ju INTE byta ut, för då sabbas ju hela konceptet......

eller?

Montaget skall jag givetvis använda, men jag vill nog ha en lite ljusstarkare kikare i. Men förutsättningen för alla förändringar är att bössan skall kunna återställas precis som den är idag.

/Martin

Publicerat

I brist på bröd får man äta tårta  ;D - grattis till en fin och rolig bössa!

Pete

Publicerat

Vilken trevlig bössa alltså.

Jag har öppnat den här tråden minst femton gånger för att bara sitta och njuta.

Hälsningar

Christian

Publicerat

Jättesnygg Marterius.

Får mina gamla Geco att se ut som en väl sliten paddel  ;D

De integrerade spåren var ju skitläckra, och pipan sen - Ahhhhh.

Är det dubbla uppfällbara siktesblad på de öppna riktmedlen?

Publicerat

Christian, jag tittar på bilderna dagligen i väntan på licensen!  :)

Honour, två fällbara blad, ett fälls framifrån och ett bakifrån.

Hälsningar,

Martin

Publicerat

Orginell bössa onekligen.

Vad fyller "cykeldäcksslangen" på kikaren för funktion?

• 2 weeks later...
Publicerat
Orginell bössa onekligen.

Vad fyller "cykeldäcksslangen" på kikaren för funktion?

Misstänker att det skall föreställa någon sorts solskydd...möjligen har den haft annan form och torkat ihop. Jag har sett liknande på gamla militära kikarsikten från Andra Världskriget, fast dom har varit lite mer stabila. Möjligen är det ett hemmagjort försök till något liknande - kan mycket väl vara just cykelslang.  :P

Hälsningar,

Martin

• 4 weeks later...
Publicerat

snygg sak - ska bli intressant att se träffbilderna :)

BAW

Publicerat

Jag sätter också mina pengar på en Hensoldt.

När började man med vita spacers på kolvarna? 1950-talet? Jag tycker inte namnet Germania rimmar med efterkrigstiden. Senare klolv? Fast kikaren ser också ut att komma från efterkrigstiden.

• 4 weeks later...
Publicerat

Hur går det med bössan?

Finns det fler bilder att gotta sig åt?

Med vänlig hälsning

Christian

Publicerat

Inga fler bilder ännu, men jag har satt dit en tvåläges sidoflaggsäkring, men den ursprungliga slutstycksmuttern och flaggan finns i gott förvar, så bössan kan återställas.

Det är riktigt att Germania Waffenwerk upphörde 1945, och det är riktigt att vita mellanlägg är något som hör en senare tid till. Jag har kollat stämplarna och den har ombyggnadsstämplar från slutet av 40-talet/början av 50-talet och den är provtryckt i Zella-Mehils. Av stämplarna att döma är bössan därför ombyggd av en äldre pipa från Germania Waffenwerk och en K98-mekanism byggd av Sauer under kriget. Det fanns ju en massa överblivna delar kvar i slutet av 40-talet, och av stämplarna att döma så är bygget gjort i Zella-Mehlis, ganska sannolikt av någon av de gamla vapensmederna från Germania.

Eftersom det inte är ett genuint gammalt jaktvapen så har jag inte så stora betänkligheter när det gäller moderniseringar. Kolven är också synnerligen tråkig, men lagade skador i träet. Jag har eventuellt en ganska trevlig kolv på gång från Tyskland.

/Martin