Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundmat

Featured Replies

Publicerat

Vad gör ni med hundmaten som blir kvar i skogen.

Har under 15 årstid tagit hand om lungor, lever, hjärta och tunga på älgarna som vi har skjutit.

Kokar alltihop och mal ner det in i frysen i portioner på 4 dl. Tar fram en påse kokar 4 portioner grötris och blandar det och har hundmat i två dagar till min Wachtel och detta älskar han. Är det någon annan som gör detta. Tar 6-7 älgar om året det är rätt lagom för en hund för ett år ger han lite annat under året också.

Lasse

Publicerat

Från att jakten börjar tills den slutar så äter hundarna här enbart räntor, innanfett, div andra ätbara inälvor (njurar, lever etc), ben etc. + allt spill som blir vid slakten och styckningen. Detta gäller även för slaktade tamdjur. Allt som hundarna kan äta får de äta.

Har tyvärr inte alls utrymmen för att frysa in och ge året runt till alla hundar, men fryser in en hel del att ge till dräktiga och digivande tikar, eller om någon hund behöver extra av en eller annan anledning.

Ideala hade varit att hundarna fick leva på enbart det jakten och slakten ger i matväg, men man kan ju inte få allt här i världen, så övrig tid får de högenergifoder och fri tillgång på märgben + vatten givetvis.

Publicerat
Har tyvärr inte alls utrymmen för att frysa in och ge året runt till alla hundar, men fryser in en hel del att ge till dräktiga och digivande tikar, eller om någon hund behöver extra av en eller annan anledning.

Nu vart jag nyfiken! Vad är det för raketbränsle du fryser in och vad ger det som inte vanlig köpehundmat innehåller?

(nyfiken, inte kritisk) :D

Publicerat

Vi tar reda på allt invärtes fett från alla djur och mal ihop med rent köttspill från styckningen + lever. Personligen tycker jag att fårkött och fårfett är överlägset bäst för hundarna, men sedan vi tog ett uppehåll från lammuppfödandet är det lite svårt att få tag på i några större mängder dessvärre :D

Kommer dock på sikt att ha allehanda djur för husbehov och inte i så stor skala som tidigare, så då kommer det att bli ordning på det med ^_^

Kött + allt annat i fråga om räntor, lever, njurar, fett, ben etc från vilt och tamdjur med för den delen, finns det inget hundfoder som slår i fråga om hundarnas välmående och prestationsförmåga enligt min erfarenhet..Och jag har testat de flesta högenergifodren genom årens lopp ^_^

Publicerat
Kött + allt annat i fråga om räntor, lever, njurar, fett, ben etc från vilt och tamdjur med för den delen, finns det inget hundfoder som slår i fråga om hundarnas välmående och prestationsförmåga enligt min erfarenhet..Och jag har testat de flesta högenergifodren genom årens lopp :D

mmmkay, thanx for da info!

• 2 weeks later...
Publicerat

Personligen kokar jag aldrig räntan från djuren utan mal den på sin höjd. M.a.o dom får det rått och på så vis förstörs inte vitaminer och mineraler. + Att det spar tid och, säg det hundjur i det vilda som inte kan eller vill äta köttet rått :D

Vom, njurar, lever (strimmlad) tunger, fisk, strupe torkar jag. Det blir både som godis för hundarna + ett extra energi tillskott.

I övrigt får dom ett High Energy foder 30 Protein och 22 fett.

Fördelen med ett foder som är 30/22 istället för ett 20/10 foder är att dom tar upp det bättre d.v.s. mindre skit i hundgården bl.a

Och hundarna trivs mycket bra med det och behöver ingen omställnig på hösten för ett foderbyte..Sedan påstår vissa att hundarna blir för feta av ett High Energy foder under icke jakttid.... Detta är enligt mig en omskrivning för att husse eller matte inte orkar eller vill ge hundarna den motion som dom behöver för att vara i trimm inför jakten....

• 1 month later...
Publicerat

Hejsan!

Jag är ny till forumet och sitter mest här och lär mig saker inför en planerad examen, men vill gärna tillföra lite av min erfarenhet av hundfoder till min schäfertik.

Jag började nyligen, ~2 mån, med att utfodra BARF, alltså i praktiken kött på ben. Det har varit väldigt skoj att se hundens tidigare obefintliga matintresse (trots olika märken av kvalitetsfoder) övergå till det bättre, men också att pälsen har fått bättre lyster. Hon är piggare rent generellt och inte minst när hon fått springa över stock och sten ett längre tag. Koncentrationen är högre/längre vid lydnad (tränas varje dag).

Missförstå mig inte nu. Jag förstår att det finns folk som inte orkar sätta sig in i "allting" och att det säkert känns enklare att använda ett helfoder i pelletsform. Jag respekterar det fullt ut, eftersom jag tyckte detsamma. Jag vill dock direkt tillägga att det inte alls är jobbigt och jag har bara avsatt ett frysfack och en mixer till utfodringen, även om mer frysutrymme vore önskvärt ibland. :P

Jag har varit kattuppfödare och varit med på en kurs som en välkänd foderleverantör hade. Det visade sig, inte oväntat, vara en infomerciall, vilket fick mig att tappa förtroendet för producenten och efter lite funderingar också ifrågasätta innehållet på produkten. Jag var där som uppfödare och intresserad av näringslära, men utbildningen var riktad mot uppfödare som ska få valp/kattunge-köpare att välja "rätt" märke, ingenting annat. Den som har ett uppfödaravtal vet säkert vad jag menar.

Informationen (på utbildningen) om fodrets innehåll/tillverkning var ungefär "det innehåller mycket mer protein (underförstått: till skillnad från billigare alternativ)", vilket inte är tillräckligt för min del. Informationen från tillverkarens hemsida är (naturligtvis) odelat positiv. Några ytterligare kunskaper i näringslära/tillverkningsmetod ville informatören inte heller dela med sig av, utan i stort bara hur bra testkatterna har det i deras center. Jag vet inte om de hade direkt koppling, men i kursen ingick även en grundkurs i homeopati, vilket jag tycker är väldigt tveksamt. När/om det presenteras riktiga studier, med kontrollgrupper, följande peer-reviews o.s.v., så är jag beredd att ändra min uppfattning om att homeopati är placebo och kvacksalveri. Tillräckligt om det. B)

Varför gick jag över till BARF då? Jo, det finns några grundläggande saker, men främst att hundar ätit människors rester (plus egna byten runt hemmet) i årtusenden och deras matsmältningssystem anpassat sig efter slaktrester, as och annat de fått tag på - i stort sett samma som vargen också äter.

Hundfoder i pelletsform är ett relativt nytt påfund som mage/tarmar ska bryta ner och jag är övertygad om att min hund tar till sig mer av naturlig föda, än av små pellets med bland annat spannmål som billig och onödig utfyllnad.

Det visar sig inte minst när hunden skiter = väldigt mycket mindre än tidigare. Många BARFare menar dessutom på att skiten "försvinner" snabbare, men jag har inte någon gräsmatta att prova på, men det låter trevligt. Det där med att tömma vattenskålen någon timme efter torrfodret har helt försvunnit, eftersom det är gott om vätska i det råa köttet. Numera tror jag det är katten som dricker mest ur vattenskålen. Katten ska också få BARF när jag har tillgång till vilt. :D

En annan anledning är hur märkning av foder får gå till. En foderproducent kan hävda att deras foder inte har några tillsatser, så länge de själva inte tillsätter någonting. Underleverantörer får däremot göra det, vilket också är nödvändigt för att bland annat kunna konservera fetter. Producentens ord blir lika mycket värt som "Svensk Fågel"-logga på dansk kyckling.

E-kemikalier som E320 och E321 är vanliga och har omdiskuterade effekter, både positiva och negativa, men min hund är ingen testkanin när alternativ utan tillsatser finns lättillgängligt till i stort sett samma pris, eller billigare.

Den dagen jag både har examen och någonstans att skjuta, så får hunden det mesta som jag inte ska ha. Det inkluderar bland annat skrov, ungdjursben, inälvor, men exkluderar allt som hud, fjädrar, näbb och hovar. Maten ska vara rå, p.g.a. näringen, benen får inte vara tillagade p.g.a. splitterrisken. Gris äts inte p.g.a. risken (relativt liten) för pseudorabies, som är dödligt för hund/katt.

Hunden får dessutom arbeta med mer än tänderna för att få i sig maten. Ibland gräver jag ner skrov i snön så att hon får leta lite.

Annars har jag funderat på hur jag ska göra när vi är i sambons familjs stuga i fjällen, men det finns ju färskfoder i djuraffärerna längs med kusten och med lite tur även längs med E12an upp mot norska gränsen. Sjön håller dessutom röding och öring, så problemet var mindre än jag fick för mig.

Jag vill påpeka att jag inte är ute efter att konvertera någon till BARF, utan bara berätta om min erfarenhet av att ge hunden annat än det gamla vanliga. Ursäkta jag blandar "mat" och "foder" som begrepp. Det är naturligvis foder jag avser. :)

Milos webb - (om hundmat) är värd att läsa (cirka 20 sidor), även om man inte tänker BARFa. Texten gav mig en och annan tankeställare.