Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skryt :-)

Featured Replies

Publicerat

:lol:

OK, hade kanske kunnat skryta lite mer om vi hade fått tag på rådjuret... men jag fick ett telefonsamtal igår kväll om att ett kid var påskjutet med hagel. Två glas vin och en cognac... det fick bli nu på morgonkvisten. Redan skottplatsundersökningen visade att skottet hade gått VÄLDIGT lågt men det fanns blod i spåret. Rådjuret hade förföljts omedelbart efter skottet av en wachtel som man inte hade lyckats koppla.

Så det blev spårning idag. Det blev aldrig riktigt hett, jag släppte min jycke ett par gånger "på känn" men det blev inget av det, vi var låååångt efter och djuret lämnade aldrig ens språngspår så vi var aldrig riktigt nära heller. Nåja. Efter 3,8 km spårning (sitter just nu och kolla på GPS-loggen och kände att jag bara var tvungen att skriva detta) så korsades vårt spår, framför oss, av råget och kid. Jag tvekade att skjuta för jag visste inte om det var rätt djur, vi hade ju gått en bit och det är ju naturligt att träffa på vilt i skogen... Jag släppte Loke i stället för att han skulle ordna saken om det nu var rätt djur.

Han fattade inte riktigt varför jag gjorde det, det var ju fel djur tyckte han, gick nästan motvilligt efter i 30-40 meter, bjäffade en gång, och gick tillbaka till sitt blodspår och märkte knappt att jag satte spårhalsbandet runt hand hals, han skulle vidare.....

Ursäkta skrytet, men idag är jag lite stolt över hunden fastän vi aldrig kom ikapp. Att han kan spåra länge vet jag men det är kul när man får direkta facit på att han är ordentligt spårtrogen, att han föredrar rätt djur som är snart ett dygn gammalt jämfört med fel djur med fräscha spår som är 5 sekunder gamla! Det ÄR häftigt med en seriöst spårtrogen hund....!

Vi bröt strax efter, rådjuret var träffat mycket lågt enligt skottplatsundersökningen och hade den fått något hagel i magen så att den hade blivit sjuk hade vi fått tag på den på denna sträcka. Och den var rent mekaniskt inte värre skadad än att den kunde hålla undan för en wachtel i närapå en kilometer, direkt efter skottet då de har som svårast att gå om de är påskjutna och benen är skadade. Gissningsvis nägra randhagel i en klöv, det fanns inte ett blodstänk som inte satt direkt i trampspåret.

Publicerat

Vart även jag impad över Lokes prestation idag. Även om det kanske inte slutade som man trott ( trode tidigare på randhagel i buk och ben) så kunde vi hursomhelst konstatera rätt bra vart djuret var träffad och en hel del andra nyttiga saker. Saker som man inte fått reda på om vi inte hade haft en hund som vi hade samt kunskapen som en eftersöksjägare har vilket jag helt saknar innom detta område . Har aldrig sett en hund arbeta som Loke gjorde, var kul att ha er här :lol:

Publicerat

Loke kan leverera :lol: bra träning och en bra hund i kombination!

Publicerat

Nope... ser det inte som skryt.

Vi behöver få sånt här bekräftat, så enket är de!

Synd ni inte fick tag på djuret o Grattis till en bra hund!

Publicerat

Jag ser det inte som något skryt heller som NS skriver.

Det är bara att konstatera att du har en bra hund som är bra tränad.

Grattis på dig!

:P

Publicerat

<_< .. gott jobb av hunden tycker jag!.. de verkar som du fått till en mycket bra eftersökshund!... Grattis till er båda!..

Mvh Mamre!..

Publicerat
Loke kan leverera :o bra träning och en bra hund i kombination!

Ja med den kombinationen så funkar det även med en kass förare uppenbarligen ^_^

Skämt osido, snyggt jobbat Bengt!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Ja med den kombinationen så funkar det även med en kass förare uppenbarligen :o

Skämt osido, snyggt jobbat Bengt!

Mvh!

Jag fick fakiskt den kritiken på ett viltspårprov jag gick med Loke: "föraren räddade hunden från ett HP", jag fick ett lintrassel när Loke skulle gå ut från en återgång ^_^ Domarjävel -_-

Publicerat

Linan intrasslad i muffen, gpsen eller jaktradion? Eller var det trackern? Helt säker på att någon av dina tekniska atiraljer var inblandad :o

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Linan intrasslad i muffen, gpsen eller jaktradion? Eller var det trackern? Helt säker på att någon av dina tekniska atiraljer var inblandad :D

Mvh!

Näe, det var en återgång inne i några sådana där.. vad heter det... träd? Blommor? Buskar? Ja, något skit var det som var i vägen i alla fall. Vi Stockholmare spårar helst på plan asfalt, när man är ute i urskogen på det där sättet kan ju vad som helst hända. ;)