Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lee 50th Anniversary Kit

Featured Replies

Publicerat

Finns det någon här inne som har köpt ett och har erfarenheter?

Jag kommer att ladda en kaliber (375H&H).

Jag kommer att ladda för ett ganske begränsat bruk.

Jag har ingen lust att lägga de extra kulor som "Connoisseur's Choice grejerna" som hissas i regel går på.

Det här kittet verkar enkelt, funkis, och man får det man behöver för att snabbt komma igång.

Alternativen är tre gången dyrare.

1395:- på www.vildsvin.se - då har man ganska snart fått igen pengarna ...

Åsikter?

/SIGGE

Publicerat

Jag köpte ett i somras, har väl laddat 3-400 plugg i 30-06 och 6,5x55 hittills.

Funkar helt fint tycker jag. Men jag laddar ju inga stora mängder. Om man ska vara kritisk så sviktar armen en aning men det ser jag inte som något problem. Tändhattsisättaren med magasin är väl sådär, en handhållen är smidigare att använda men den funkar. Krutdoseraren är inte jättenogrann, det kan skilja ca 0,2 Gr upp och ned så jag väger varje krutdos och tricklar i de sista kornen. Använder en tomhylsa som trickler, fungerar utmärkt. Kruttratten blir lätt statisk så krutkorn hänger kvar i tratten, man får ibland pilla ned de sista för hand. Vågen är det säkert inga fel på, den är säkert tillräckligt noggrann, det blir ju i alla fall samma dos krut till alla patroner i samma batch, och det är ju det viktigaste.

Men i stort sett är jag nöjd, det duger helt fint till hushållsladdning och normala mängder.

Publicerat
  • Författare

Tackar så mycket för feedback, jag kommer säkert att bli nöjd jag också.

Om inte så får man ju alltid ett nytt topic att svära över här på forumet... :D

Publicerat

Lyckas man inte skaka fram en beggad utrustning så är det nog svårt att krypa under LEE´s priser.....

Det som återstår av mitt LEE-kit är trimmermojen och den manuella TH-isättaren, resten är sålt. LEE´s pryttlar fungerar, vissa delar borde de dock aldrig skickat med såsom tandkrämen :P

Raggarö

• 4 weeks later...
Publicerat
Finns det någon här inne som har köpt ett och har erfarenheter?

Jag kommer att ladda en kaliber (375H&H).

Jag kommer att ladda för ett ganske begränsat bruk.

Jag har ingen lust att lägga de extra kulor som "Connoisseur's Choice grejerna" som hissas i regel går på.

Det här kittet verkar enkelt, funkis, och man får det man behöver för att snabbt komma igång.

Alternativen är tre gången dyrare.

1395:- på www.vildsvin.se - då har man ganska snart fått igen pengarna ...

Åsikter?

/SIGGE

hallå sigge.

tyvär så flexar lee´s press när det kommer till magnum hylsor (har egen erfarenhet) laddar själv 375 H&H.

har själv råkat utför att inte kunna stänga slutstycket pga ej fullt kalibrerad hylsa under en drevjakt när jag behövde ett skott till i loppet. köpte en rcbs press efter den incidenten. mvh Qvarna

Publicerat

om jag listar sakerna tycker jag att.

pressen funkar hjälpligt men flexar och har lite dålig kraft.

vågen funkar men är fladdrig som tusan.

doseraren helt ok när man får rätta känslan.

svarven helt ok.

tandkrämen är värdelös.

verktygen funkar men dom här inte till favoriterna.

tändhattsisättaren helt ok men har svårt att sätta tändhatten i botten på vissa kalibrar.

Publicerat

Har en själv, laddat ca 2-400 visst det är en ej dyr.

Men funkar till det jag laddar =30-06

Kan hålla med att tändhatten instätt är ja ok det funkat.

Publicerat

Sigge!

Lyss till tipset om att pressen flexar, bättre att hoppa upp ett litet snäpp och välja en annan press i gjutjärn istället.

Bra priser på laddutrustning hittar du här: http://www.smartreloader.com/ Ta en titt på hemsidan, du kanske hittar nått vettigare. :excl:

Mvh. Robban

Publicerat

Har Lee´s gjutjärnspress och den är bra. Har haft deras andra, köpte kittet när jag började och har bara kvar doseraren och th isättaren, resten är borta. Gjorde en hylshållare av stången från alupressen det dög den till. Rätt smidigt att kunna svarva halsar i borrmaskin och kunna skifta hylshållare på ett kick.