Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

375 H&H

Featured Replies

Publicerat

Ni som handladdar 375H&H - vad har ni för favoritkombination när det gäller kula/kulvikt/krut/laddning till era olika jaktbehov?

Jag letar runt lite både här och på liknande forum, men det vore en enklare och latare lösning att få sig receptet serverat direkt. Tänk gris (på vak och ev. eftersök) och älg på pass. Eller rådjur med tung kula och låg laddning. Idéer?

Tjo,

/SIGGE

Publicerat

300gr bondad blykula eller barnes X och Norma 203B enligt tabell. Förslagsvis ca 750 m/s. Detta slår igenom det mesta, såväl svin som älg i alla möjliga vinklar. En hård kula slår ej heller sönder mycket, varken rådjur eller annat.

Publicerat

Jag har kört med Imr 4350 alternativt Norma 204 och framför det har det oftast suttit en Swift A-frame i 300 grains. Däremot har jag inte krutvikterna i huvudet.

Publicerat
  • Författare

Tackar och bockar!

Publicerat

Jag kör med två olika 350gr woodleigh laddad till 700m/s och 250gr thropybonded fabriks laddad till 814m/s enligt uppgift ej mätt.

Publicerat

Jag jagar med 350gr woodleigh RN använder norma 204 71,5 grain utgångshastighet 700ms.

Publicerat

Intressant att se att flera kör med de ultratunga Woodleigh-kulorna! Ungefär samma som Normas nya PH-ammunition. Erfarenheter på älg osv? Genomskott även i sneda vinklar? Funderar själv på att testa Rhinos olika tunga kulor, som skall vara lite hårdare än Woodleigh.

Publicerat
Intressant att se att flera kör med de ultratunga Woodleigh-kulorna! Ungefär samma som Normas nya PH-ammunition. Erfarenheter på älg osv? Genomskott även i sneda vinklar? Funderar själv på att testa Rhinos olika tunga kulor, som skall vara lite hårdare än Woodleigh.

Hårdare behöver Woodleigh kulan inte bli sköt en älg ko rakt genom bogen och gick ut precis bakom var tvungen att flå älgen innan vi såg utgångshålet kulan är bra! Det blir inte sönderskutet utan kulan håller ihop bra.

Publicerat

Jag har laddat Oryx i mina .375:or. Många ratar den kulan rakt av, men jag tycker den funkar bra.

IMR 4350, men med mindre mängd än "boogieman" som kör HÅRT!!! B)

Publicerat
Hårdare behöver Woodleigh kulan inte bli sköt en älg ko rakt genom bogen och gick ut precis bakom var tvungen att flå älgen innan vi såg utgångshålet kulan är bra! Det blir inte sönderskutet utan kulan håller ihop bra.

Ska se om jag kan få till en bild på den kulan jag grävde fram ur den stelfrusna skjutvallen.

Publicerat

..och jag puttar ned allt med mina 270gr Hornady Interlock, framför 73gr N150 - 815m/s.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har kört med Sierra 300 grs SBT, som funkat bra. Kommer dock nu byta till bondad kula för att minska blyspridningen, och jag kikar också på de ännu tyngre kulorna.

Publicerat

Min favoritladdning är 69,5 gr 203 B bakom Woodleigh 300 gr RN eller Norma Oryx 300 gr. Den laddningen ger i min bössa 780 mps och bra precision.

Publicerat

jag laddar med 300grains hornady RN å 69.6grains vith 140.. å standard tändhatt... mvh jörgen.. :ph34r: