Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lodjursjakten

Featured Replies

Publicerat

Vad tycker SvJF om tilldelningen av lodjuren?

Jag kommer jaga i vad som kallas övriga Västra Götalands län dvs område 2 och där har vi 1 tilldelat lodjur.

Detta anser jag vara helt åt helvete för liten tilldelning. Man har ju dessutom inte koll på hur många lodjur som finns. Vi har t.ex. i de trakter där jag jagar 1 hane samt 1 hona med unge (och jag vet om fler) som jag inte lyckats hitta i någon statistik och det verkar som fler än jag insett det också för härom dagen hörde jag frågan:

-Det kan ju inte göra något om man skjuter något som inte finns?

Vad görs för att man på ett bättre sätt skall kunna uppskatta storleken på rovdjursstammarna i södra Sverige där snöförhållandena är sådanna att en ordentlig spårningsinventering ej kan genomföras med jämna mellanrum med tanke på osäkra väderförhållanden?

Om man har färska spår ska man då rapportera dessa och få en rovdjursspårare att titta på dom för att de om möjligt skall räknas, eller vad gäller?

Publicerat
Vad tycker SvJF om tilldelningen av lodjuren?

Jag kommer jaga i vad som kallas övriga Västra Götalands län dvs område 2 och där har vi 1 tilldelat lodjur.

Detta anser jag vara helt åt helvete för liten tilldelning. Man har ju dessutom inte koll på hur många lodjur som finns. Vi har t.ex. i de trakter där jag jagar 1 hane samt 1 hona med unge (och jag vet om fler) som jag inte lyckats hitta i någon statistik och det verkar som fler än jag insett det också för härom dagen hörde jag frågan:

-Det kan ju inte göra något om man skjuter något som inte finns?

Vad görs för att man på ett bättre sätt skall kunna uppskatta storleken på rovdjursstammarna i södra Sverige där snöförhållandena är sådanna att en ordentlig spårningsinventering ej kan genomföras med jämna mellanrum med tanke på osäkra väderförhållanden?

Om man har färska spår ska man då rapportera dessa och få en rovdjursspårare att titta på dom för att de om möjligt skall räknas, eller vad gäller?

Vi har, i vanlig ordning, ansökt om en betydligt större tilldelning än som nu blev fallet utanför renbetesområdet. Eftersom vi inte fått den tilldelning vi ansökt om är vi självfallet långt ifrån nöjda! Man försöker aktivt få lodjuren att sprida sig till nya delar av Sverige, genom att hålla höga populationstätheter på "spridningsfronten". Skälet till att vi trots extremt starka lopopulationer i Uppland och Västmanland de senaste åren fortfarande får låga tilldelningar är att man från myndigheternas sida vill ha en sådan "överproduktion" att lodjuren sprider sig vidare söderut. Samma sak gäller förstås i ditt fall.

Vi har varit inne på detta tidigare i en annan tråd: Du bör ABSOLUT rapportera in rovdjursspår eller direkta observationer, isynnerhet om det rör sig om en familjegrupp av lodjur. Förvaltningsbesluten tas utifrån hur många säkra föryngringar/familjegrupper man har i ett län, och det är omöjligt för rovdjursspårarna att hitta alla utan att få hjälp från allmänheten. Här är självfallet vi jägare de som har bäst koll, efterspom vi täcker länen mer eller mindre kontunerligt genom vårt jaktutövande. Det ligger i vårt eget intresse att så många föryngringar som möjligt verkligen blir konstaterade som säkra; rapportera alltså!

Publicerat

Fortsätter på samma ämne, Lodjursjakten.

I Finland får man börja jaga lodjur redan 1 december om jag inte har helt fel, i Norge börjar den 1 februari och i Sverige

1 mars. Här i norr kan det ibland vara på tok för mkt snö för att hundarna ska gå använda i både februari och mars.

Jag skulle gärna se att man fick jaga lodjur redan i december.

Är detta nåt Jägareförbundet tänkt på och funderat på att försöka få ändring på?

Publicerat

Vad gäller tilldelningen så har Outdoorsman redan förklarat att vi som vanligt är allt annat än nöjda. Det allvarligaste i mina ögon är att man inte tar konsekvenserna av tidigare erfarenheter. Vi har mycket gott om exempel på vad som händer med både rådjur och lodjur om man inte jagar lo i tillräcklig utsträckning. Längs norrlandskusten var lodjuret under en period nästan helt borta till följd av överuttag av rådjuren. Handjuren utvandrade söderut och hondjuren dog i skabb... Att sedan tro att en tät population i Uppland ska underlätta spridningen är nog att överskatta lodjurens simförmåga. Vi har ännu inte konstaterat ett lodjur som simmat över Mälaren eller genom skärgården...

Jag skulle dock inte lägga skulden på NV, det är riksdagsbeslutet det är fel på. 300 föryngringar är på tok för högt och jag undrar om vi ens kan bära det antalet huvudsakligen utanför renbetesland utan att helt ge upp rådjursjakten i stora delar av mellansverige. Det kräver i så fall en full etablering ända nere i Skåne med höga tätheter av lo.

Vad gäller jakttiden så har den varit uppe för diskussion och här begränsas vi av de biologiska jakttidsramarna. Forskarna har visat att en unge som blir ensam tidigt på året, läs runt nyår, har små chanser att klara sig. Därför har vi t ex ibland en tidigare start med fälla, där man kan kontrollera vilket djur som gått i fällan. Varför man valt att bortse från detta i våra grannländer vet jag inte men jag tror det blir mycket svårt att få till en förändring när man vet att en tidig jakt kan innebära djuretiska problem.

Publicerat

Sedan finns det nog en del praktiska aspekter på datum för jaktstarten också, även om de etiska frågorna kommer i första rummet. Genom att börja jaga lo först mot slutet av snöperioden så har man redan fått ett gott spårningsunderlag för populationsuppskattning i de delar av landet där man har, eller råkar få, snö. Dessutom bygger framgångsrik lojakt ofta på samverkan över stora marker. Det är lättare att få till detta när klövviltsjakten är avslutad.

Publicerat
  • Författare

Ok jag är med.

Men om jag nu ser ett spår (eller flera) var ska jag då rapportera?

Har ni någon länk där det står vilken rovdjursspårare man ska kontakta?

Publicerat
Ok jag är med.

Men om jag nu ser ett spår (eller flera) var ska jag då rapportera?

Har ni någon länk där det står vilken rovdjursspårare man ska kontakta?

Kolla din länsstyrelses hemsida, där skall det finnas info. Se också den här tråden, där vi diskuterat detta litet tidigare:

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15718

Publicerat
  • Författare

Resultat från inventeringar mm går även att hitta på viltskadecenters hemsida för er som missat det.

http://www.viltskadecenter.se

Publicerat
Hittade en länk själv om nu det är någon mer än jag som undrar ;)

http://www.viltskadecenter.se/index.php?op...&Itemid=563

Det är bra att det finns en sida med en del info samlad för hela landet, men jag rekommenderar ändå att man kollar situationen i sitt eget län via länsstyrelsen. Går jag exempelvis in på Uppsala län, där jag bor, på:

http://www.c.lst.se/templates/Page.aspx?id=2431

så får jag nio namn, istället för ett. Det är viktigt att verkligen lyckas nå dem av fältpersonalen som ligger ute i fält och spårar i ditt område. Maila inte om det gäller föryngringar som kan vara nya, utan försök med mobilnummer. Har man otur så kan spår snabbt försvinna genom att de smälter bort eller snöar igen; sker det innan lst hinner kvalitetssäkra spåren så är det kört. Eftersom de grupper som jobbar med detta har en hel del yta att täcka gäller det att de kan försöka ta flera spår i närheten av varandra i samma släng, när det är goda förhållanden.

Publicerat
  • Författare

Ok ska ta och kolla upp om det är flera än de som anges på vildata i mitt län.

Publicerat
Sedan finns det nog en del praktiska aspekter på datum för jaktstarten också, även om de etiska frågorna kommer i första rummet. Genom att börja jaga lo först mot slutet av snöperioden så har man redan fått ett gott spårningsunderlag för populationsuppskattning i de delar av landet där man har, eller råkar få, snö. Dessutom bygger framgångsrik lojakt ofta på samverkan över stora marker. Det är lättare att få till detta när klövviltsjakten är avslutad.

Då kommer följdfrågan, varför det inte går att ha OLIKA jakttid beroende på var i landet man jagar? För inte är det nå problem med för lite spårninstid på snö här uppe i norrbotten i december... Och vad gäller årsungar etc kan jag inte uttala mig om men björn får man ju jaga och där är väl risken lika stor att honan blir skjuten? Nu är ju lostammen liten här uppe men västerbotten har fler och där finns det åxå VÄL mycket snö...

Publicerat

Vi fick lika många som vanligt :D ! Tack igen

Publicerat

Kråkan: Den stora orsaken är nog den etiska aspekten. Det är en fundamental skillnad på lodjur och björn när det gäller hur väl ungarna klarar sig. Det finns gott om exempel på björnungar som tidigt blivit föräldralösa och klarat sig bra och nästan lika många på loungar som inte klarat sig trots att de mist sin mor sent. Ytterst beror detta på deras födoval mm. En björnunge kan leva på bär, gräs, myror eller nästan vad som helst. En lounge behöver kött, kan man då inte jaga på egen hand så dör man...

Publicerat
Kråkan: Den stora orsaken är nog den etiska aspekten. Det är en fundamental skillnad på lodjur och björn när det gäller hur väl ungarna klarar sig. Det finns gott om exempel på björnungar som tidigt blivit föräldralösa och klarat sig bra och nästan lika många på loungar som inte klarat sig trots att de mist sin mor sent. Ytterst beror detta på deras födoval mm. En björnunge kan leva på bär, gräs, myror eller nästan vad som helst. En lounge behöver kött, kan man då inte jaga på egen hand så dör man...

Ok, tack för det svaret.

Publicerat
  • Författare

Liten uppföljning...

Nu har det blivit 1 hona med 2 ungar rapporterat.

Kvar att rapportera blir då 1 hona med unge samt 1 hane som vi spårat tidigare i vinter. Hanen spårades förövrigt i onsdags senast men blev aldrig rapporterad.

Blir det bara spårsnö i början av Mars så lär det väl bli tävling om vem som skjuter det enda tillåtna lodjuret i område 2 Västra götaland.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.