Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

liten smidig 308

Featured Replies

Publicerat

Hej Jag är sugen på att köpa en liten smidig 308 men vet inte riktigt vilken man ska köpa remington gör ju en modell seven som väger strax under tre kilo och är en meter, är det någon av er som har erfarenhet från den eller någon annan liten och smidig bössa i kaliber 308 win? Att bössan ska vara kort är det viktigaste vikten spelar inte så stor roll för mig. tacksam för svar!

Publicerat

Jag vill då slå ett slag för Tikka T3 Battue Lite.

Frugan har en sån när hon går med hund på älgjakten, och den är ruskigt smidig och lätt, 2,8 kg om jag mins rätt, men väldigt välbalanserad, jag köpte en T3 Lite SS, men ångrar att jag inte köpte en Battue jag också.

Sen funkar de öppna battusikten mkt bra, så med en kikare i QR fästen så är man bra utrustad.

Publicerat

Ruger har en liten rackare, nästan så den borde klassas som revolver :rolleyes:

Vet inte modellen, MK77 kan jag minnas att det finns nåt som heter. Höll i en sån på Kjells Vapen i Götene i somras.

Publicerat

Värt att tänka på är att många av de korta, lätta modellerna har tunna & lätta pipor. Därmed blir de lätt viftiga vid frihandsskytte. Provskjut är mitt råd...

Publicerat
Värt att tänka på är att många av de korta, lätta modellerna har tunna & lätta pipor. Därmed blir de lätt viftiga vid frihandsskytte. Provskjut är mitt råd...

Just det som är det fina med Battuen, den har ingen sugrörspipa, utan en riktig.

Publicerat
Ruger har en liten rackare, nästan så den borde klassas som revolver B)

Vet inte modellen, MK77 kan jag minnas att det finns nåt som heter. Höll i en sån på Kjells Vapen i Götene i somras.

Den heter ultra light, men tycker den är för piplätt, vinglig, men det är ju naturligtvis en smaksak.

Jävligt trevligt stockad, däremot.

Publicerat

En begagnad Tikka M55 Trapper är absolut inget tokigt val heller..

Publicerat

Jag var själv ute efter något smidigt i 308 jag tycker balansen är viktigare än vikten så det blev en rem police ltr :D

o Jag är nöjd än så länge B)

Publicerat

Jag tror du går rätt väg om du väljer en Seven. Otroligt smidiga studsare!

Men självklart tycker jag att du ska klämma och känna innan du bestämmer dig.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tipps!

Jag föll för tikka battue lite så den är beställd nu bara att vänta några veckor innan licensen är ordnad och bössan är hos mig det blir en leupold 1-4 på den med tyska ettan det borde bli en bra kombination för lite snabbare skott.

Publicerat

Hej

Lånar lite av tråden

vad kostar en Remington Seven Custom KS i 308win och vet ni någon handlare som har dem inne?

Mvh Henrik

Publicerat

Här kommer en bild på min 308win. Det är en Remington Mohawk 600. Liten, smidig och lätt. Skjuter mycket bra och används för det mesta under älgjakten då jag går med hund. Ett och annat rådjur har också trillat dit på grund av denna pärla... -_-

Köpte den bagagnad för 3000:- och den kommer aldrig att lämna min vapengarderob. Just Lööve it ^_^

post-1877-1233660417_thumb.jpg

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Hej tänkte visa några bilder på min nya bössa men det går inte vad gör jag för fel. Jag trycker på bläddra väljer bild och sedan på ladda upp men ändå står det att jag inte markerat någon fil. tacksam för hjälp

Publicerat

Hej!

Släng in ett kvickt bud på denna. Auktionen är i helgen. Det är Walterborg som annordnar den i Västerås.

11. KULGEVÄR, Amerikanskt, cylinderrepeter, fabrikat: Ruger, modell 77 Mark II UL, kal. 308 win , tillvnr. 787-70228, piplängd 51 cm, blånerad pipa och mekanism, tre-läges säkring, plundringsbart magasin, rak nätskuren amerikansk kolv utan kindstöd, pistolgreppsrosette i plast, svart framstocks avslut, rembygelfästen , ringar och rembyglar ingår ej, Nytt vapen

Utropspris: 4500 - 5000 SEK

764_9.jpg

Hade jag bara hafft pengarna så hade inte detta tipset kommit ut här på jaktsnack. Men nu ska jag ha nytt kikarsikte och en drös med nya fästen så jag får hålla mig lugn ett tag :lol:

MVH/Jocke

Publicerat
Hej

Lånar lite av tråden

vad kostar en Remington Seven Custom KS i 308win och vet ni någon handlare som har dem inne?

Mvh Henrik

Kostar drygt 15000sek och den är faktikst värd varenda krona, Jaguargruppen kan säkert ta hem en åt dej om du inte ringer runt förstås och här om det är någon som har en stående.

Pipan på en KS är inte av sugrörsmodell kan tilläggas.

Publicerat
Jag vill då slå ett slag för Tikka T3 Battue Lite.

Tikka T3`n är förvisso rätt så smidig, men om man är ute efter en kort bössa så är inte Tikka the way to go. Den är nämligen byggd på den långa lådan samma som exempelvis .30-06

Ett alternativ till att köpa en ny bössa tycker jag är att bygga en egen, då kan du komponera ihop ett vapen som passar dig precis som du vill å det behöver inte kosta mer än ett nytt vapen.

Lämplig låda att utgå ifrån då är en Remington 700 från nån av dom kortare patronerna

Publicerat

Jag har en Remington 700 Titanium i 308 win. Otroligt lätt och smidig studsare, jag kommer nog aldrig att byta bort den.

2.3 kg utan kikare.

• 5 months later...
Publicerat

Lånar tråden lite. Om jag förstått det rätt så Model Seven CDL den kortaste av Remingtons utbud? Vad skiljer den från Seven Predator? Och vad kostar den?

Publicerat

Micael, om inte 5-8 hekto extra vikt, 3,6 kilo "naken" besvärar som du sade i början skulle jag definitivt tipsa dig att kika på Remington LTR (finns några fler Remington i samma format också som kostar nån tusing till). Den har bra balans för frihandsskytte och skjuter skjortan av i princip alla standardbössor på precisionsbanan. En lätt bössa är alltid en kompromiss och utan en lång pipa så kommer den att vara jäkligt svårskjuten (vispig) med en tunn, kort och lätt pipa. Bössor med sugrörspipor passar bara bergsjakt och liknande med tvekan, och för folk som av olika anledningar inte kan bära en normaltung bössa. Det är dessutom väldigt mycket svårare att hitta laddningar som samskjuter mellan olika kulor pga större pipsvängningar med en sugrörspipa. Med vettiga remmar kan man bära riktigt tunga bössor av kompakt format utan att ha ihjäl sig. En LTR toppad med en Leupold 2-7x33 väger in precis över 4 kilo laddad och är en riktigt bra, oöm bössa för rörlig jakt. En Leupold 6,5-20*40 så har du en riktig sniper till toppjakten som väger ett hekto till eller en ljusstarkare om det är mycket vak och åtel på menyn.

Publicerat

Blaser R93 Tracking låter som något för dig alt en vanlig R93, kort, bra säkring för rörlig jakt som jag mistänker att du skall ha den till då den ska vara lätt.

/Petter