Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är den allmänna uppfattningen om Classic studsaren??!!

Featured Replies

Publicerat

Jag har sålt min Bössa och ska nu köpa en ny.

Har länge smygtittat på Classic standard Studsare . Är det någon som har en sådan/har haft och som vill dela med sig av sin kunskap och sitt vetande om detta vapen?Fördelar och nackdelar?

Är det värt sina pengar?

jag är ute efter en vanlig bruksbössa, inget lyx, duger classic till ett godkänt bruksvapen?!? tacksam för alla svar! :lol:

Publicerat

Köp aldrig något som getts ett nytt varumärke vid import till Sverige. Det finns ingen botten för kvaliteten i de flesta fall. Om tillverkaren har satsat på kvalitet vågar de också sätta sitt egent varumärke på den. Jaguargruppen har importerat vapen under ett herrans massa varumärken, Legend/HVA/Classic/Sabatti/whatever och de byter varumärke på prylarna så fort de har börjat skaffa sig ett välförtjänt dåligt rykte.

Publicerat
;)
Publicerat

För att svara på din fråga "lite grann".

Som bruksvapen tror jag att den duger , beror på vad du har för krav.

Själv köpte jag en Legend kombi med en lågt monterad Leupold 1-4 på , för att ha som bruksvapen.

Den tjänstgör fint och funkar mkt bra (än sålänge) jag har börjat gilla den skarpt !

Köpte den för att den va lågbudget därmed vågar jag misshandla den lite när jag går genom busk å sly.

Med tex en dyr bössa med vacker kolv skulle man aldrig gå igenom ett så risigt snår.

Är man en fisjägare som bara står på fina pass kan man ha finare vapen ;)

Och jag ska bara fram ! så för mig va den perfekt.

Mvh Vakjägaren.

Publicerat
För att svara på din fråga "lite grann".

Som bruksvapen tror jag att den duger , beror på vad du har för krav.

Själv köpte jag en Legend kombi med en lågt monterad Leupold 1-4 på , för att ha som bruksvapen.

Den tjänstgör fint och funkar mkt bra (än sålänge) jag har börjat gilla den skarpt !

Köpte den för att den va lågbudget därmed vågar jag misshandla den lite när jag går genom busk å sly.

Med tex en dyr bössa med vacker kolv skulle man aldrig gå igenom ett så risigt snår.

Är man en fisjägare som bara står på fina pass kan man ha finare vapen ;)

Och jag ska bara fram ! så för mig va den perfekt.

Mvh Vakjägaren.

Det är just de som behöver en bra funktion som behöver kvalitet. Dina klädnypor har bättre fjädrar än slagstiften i din Legend. tro mig, jag vet. :o

Publicerat

Tycker inte det finns någon som helst anledning att köpa billigt nytt när det finns så otroligt mycket bra begagnat, det är ju köparens marknad!!! Finns ju drösvis med bra vapen, hva 1900(svenska), Tikka m/65(inget plast), Sako, eller vad fan som helst!!!!! Dessutom till rövarpriser.

Publicerat
Det är just de som behöver en bra funktion som behöver kvalitet. Dina klädnypor har bättre fjädrar än slagstiften i din Legend. tro mig, jag vet. B)

Må så va , men den har funkat fint i 2 år nu. :P Tack o lov :o

Skulle jag köpa en bössa för 30-50.000 kr Inte f*n skulle jag plåga den så som jag gör i dag med legenden.

Har min Beretta 687 med en mycket läcker kolv på , gick å trampa hare och fick en repa i kolven som jag grämer mig över.

Går inte i sådana snår längre !!!! Ivf med den bössan !!!!

Hade jag råd där emot att köpa ett vapen för 40.000 och ha råd att repa sönder den göra nån buckla i pipan för att senare sälja den för 17-18.000 så skulle jag göra det. B)

Tillbaks till frågan !!!!!!!!

Killen undra om bössan han fråga om funkar som vanlig bruks bössa.

Och jag svarade ja , men sa att det beror på vad man har för krav !

Om den håller normal prescission så visst funkar den. Inget snack om det.

Men jag är förste man på att rekommendera en begagnad Tikka M65 eller M55 , de är alla dar i veckan bättre än den classic han frågade om.

Men han frågade inte om andra vapen. Men visst har du rätt i att med ett ökande pris får man oftast en ökad kvalité !

Köpet av vapen beror nog dels på plånboken och hur/vad man tänker jaga.

Publicerat
Må så va , men den har funkat fint i 2 år nu. :D Tack o lov ;)

Skulle jag köpa en bössa för 30-50.000 kr Inte f*n skulle jag plåga den så som jag gör i dag med legenden.

Har min Beretta 687 med en mycket läcker kolv på , gick å trampa hare och fick en repa i kolven som jag grämer mig över.

Går inte i sådana snår längre !!!! Ivf med den bössan !!!!

Hade jag råd där emot att köpa ett vapen för 40.000 och ha råd att repa sönder den göra nån buckla i pipan för att senare sälja den för 17-18.000 så skulle jag göra det. :lol:

Tillbaks till frågan !!!!!!!!

Killen undra om bössan han fråga om funkar som vanlig bruks bössa.

Och jag svarade ja , men sa att det beror på vad man har för krav !

Om den håller normal prescission så visst funkar den. Inget snack om det.

Men jag är förste man på att rekommendera en begagnad Tikka M65 eller M55 , de är alla dar i veckan bättre än den classic han frågade om.

Men han frågade inte om andra vapen. Men visst har du rätt i att med ett ökande pris får man oftast en ökad kvalité !

Köpet av vapen beror nog dels på plånboken och hur/vad man tänker jaga.

Har aldrig talat om vapen i 40KSEK-klassen. Skulle hellre köpa en begagnad pang för 7000 än en ny för 7000. Den första har redan sina repor i kolven, man slipper gräma sig, och den kan säljas för 7000 några år senare. Köp en Legend, gå ut från affären, gå in igen och fråga handlaren vad han är beredd att köpa den för....

Publicerat
Har aldrig talat om vapen i 40KSEK-klassen. Skulle hellre köpa en begagnad pang för 7000 än en ny för 7000. Den första har redan sina repor i kolven, man slipper gräma sig, och den kan säljas för 7000 några år senare. Köp en Legend, gå ut från affären, gå in igen och fråga handlaren vad han är beredd att köpa den för....

Som jag sa !

" Men jag är förste man på att rekommendera en begagnad Tikka M65 eller M55 "

Pratar man om kombi-vapen ska man nog vara mer uppmärksam på begagnat.

Mvh..

Publicerat

Håller med flera ovan. Köp begagnat. Fick själv tag på en riktigt fin Sauer för ett par år sedan med kikarsikte för drygt 7000. Skjuter som en gud gör bössan. Ger du dig ut på auktionsmarknaderna får du dessutom ett kikarsikte på köpet. Ofta är de inget att hänga i julgranen, men i bland finns det fantastiskt fin optik på auktionsbössorna.

Publicerat

Håller med som ovan köp begagnat det finns mycket som är bra och som redan har repor och små märken som upp kommer på ett bruksvapen. Så du inte behöver svära över några ny som uppkommer under din jakt med detta vapen.

Köpte själv en gammal Husqvarna 9,3x57 som jag fick ordna en ny kolv (den gamla var sprucken) till men prislappen blev 1500,0 och då kortade vapenhandlaren pipan och monterade kikarsiktet åt mig. :DB)

Lasse

Publicerat
Tycker inte det finns någon som helst anledning att köpa billigt nytt när det finns så otroligt mycket bra begagnat, det är ju köparens marknad!!! Finns ju drösvis med bra vapen, hva 1900(svenska), Tikka m/65(inget plast), Sako, eller vad fan som helst!!!!! Dessutom till rövarpriser.

Håller med till fullo här......

De bössor Upptag 71 hänvisar till har långt mer kvalitet och precision.

Kvalitet behöver inte kosta skjortan heller, det finns riktiga klipp att göra i dem vapen som beskrivs ovan.

Mvh grävUppland.......... :D

Publicerat
  • Författare

Ett stort tack till samtliga för deras svar! Jag kommer nog som sagt med största sannolikhet köpa en begagnad bössa och "skräddarsy" den efter mina behov. Dvs eventuellt korta ner pipan och fixa kolven och liknande.

Publicerat

Man har onekligen olika värderingar. Har själv en Blaser drilling lyx med uppgraderat trä och den har jag som hundförarbössa i planteringar....Blir något märke här och var.

Men jag hade en classic 80 en gång i tiden. Grymt fint trä faktiskt på den. Sköt jävligt bra gjorde den med, saknar faktiskt bössan. en av de få bössorna jag saknar att jag krängt igen.

Publicerat

Hej

Jag har haft en classic 90 i kalibern .243 win. och den krånglade inte en enda gång ett i mina ögon bra brukssvapen.

Mycket bössa för pengarna.

Mvh Jocke