Publicerat Februari 1, 200917 yr Eftersom min tax fått diskbrock har jag börjat titta efter en ny hund. Jakten har förändrats lite i de två lag jag jagar med mer dovvilt och nu börjar även grisarna komma. Dreven på hjortarna blir jobbiga att följa på pejlen , ett av de sista gick över E20. Funderar därför (väldigt seriöst) på viltspårhund och helst en alpenländische dachsbrache. har provjagat med en till stor belåtenhet. Tyvärr vet jag inte om han jagar "rastypiskt". Vet heller inte hur de jagar på gris? Jagar ni med era hundar lösa? Hur fungerar det? Peter
Publicerat Februari 2, 200917 yr Jag skulle slå en signal till Lars Schepler, yrkesjägare på Björkvik utanför Söderköping. Han har en dylik hund och vet en del om rasen. Nu har jag bara sett just Lars hund i skogen men den imponerade väldeliga, särskilt på gris.
Publicerat Februari 2, 200917 yr Har dålig koll. Alpenländische dachsbrache. Är det en eftersökshund (typ Bayersk el Hannoversk viltspårhund) eller en drivande hund? /Må
Publicerat Februari 2, 200917 yr Författare Jag har pratat med Lars Shepler och han hade bara positivt att tillföra. Har även haft kontakt med folk i tyskland,danmark,norge och några i Sverige. De flesta verkar helt nöjda men någon enstaka pratar om drevtider på timmar och det vill jag inte ha. Den jag provjagat med är som en wachtel (på valium) fast inte lika snabb. dessutom lite bättre sök. Fast den är väl en viltspårhund i hemlandet. Jag funderar även lite över de andra raserna, hannoveransk och bayersk. Jagar de på samma sätt (om man använder dom som löshund)? Linkis, vet du drev/jakttider på den hunden du sett? Peter
Publicerat Februari 2, 200917 yr Jag har pratat med Lars Shepler och han hade bara positivt att tillföra.Har även haft kontakt med folk i tyskland,danmark,norge och några i Sverige. De flesta verkar helt nöjda men någon enstaka pratar om drevtider på timmar och det vill jag inte ha. Den jag provjagat med är som en wachtel (på valium) fast inte lika snabb. dessutom lite bättre sök. Fast den är väl en viltspårhund i hemlandet. Jag funderar även lite över de andra raserna, hannoveransk och bayersk. Jagar de på samma sätt (om man använder dom som löshund)? Linkis, vet du drev/jakttider på den hunden du sett? Peter Jag har testat med min bayrare, hur han beter sig i fritt format, men han är i princip oduglig som kortdrivare eftersom han inte har fattat att det finns något som heter vindvittring. Så detta med att opportunistiskt jaga efter färska-färskare-färskast slag är inte hans grej. Om tre dagar gamla älgspår är det han stöter på så är det dem han kommer att spåra... Folk som har fått igång sina schweisshundar som kortdrivare verkar ångra det bittert, och jag själv behöver en kvart för att lugna ned hunden efter ett släpp om det visar sig behövas vidare spårning, han tappar koncentrationen.
Publicerat Februari 2, 200917 yr Det är en fundamental skillnad mellan alpländaren och de övriga viltspårhundarna. Alpländische dachsbracke är fritt översatt med min skoltyska den "alpländska taxstövaren". Den ser ut, låter och beter sig i mångt och mycket som en extremt formbar drever med lite frimodigare inställning till rovdjur och vildsvin. De jag jagat med har haft beskedliga drevtider mellan kvarten och halvtimmen. Det som dessutom imponerat är lydnaden och formbarheten. Men man ska inte dra för stora slutsatser av dessa få hundar. Troligen är det extremt viktigt att få valpar från rätt kull och jag skulle krama avelsråd och Schepler på allt de vet. Schepler kan dessutom den danska och tyska marknaden som är oändligt mycket större än den svenska...
Publicerat Februari 2, 200917 yr Författare Linkis! Jag tror du har rätt i vad du säger, får kolla upp detta lite till. Jag vet att just lydnad och "hörsamhet" verkar vara väldigt viktiga bitar på deras prov så de är nog väldigt formbara. Fast jag tror inte att den tyska marknaden är så stor, vad jag förstår föds det ett 15-tal kullar som uppfyller kraven för avel iår. Men det låter i övrigt som en ras som kan passa mej utmärkt. Peter