Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svenska stövarklubben

Featured Replies

Publicerat

Det börjar ju komma in lite andra stövare i landet jämfört med de traditionella. Själv har jag 2 st Posavski Gonic som skall användas på gris och inget annat. I min stillhet så tänkte jag att man skulle kanske vara med i en rasklubb för stövare. Kolalde med svenska stövarklubben och svaret kom nästan snabbare än mailet jag skickade iväg, ett rungande nej. Rasen var itne välkommen i klubben då ens ras bara skall jaga hare och räv, jag var dock välkommen att betala medlemskap.

hmmmm vad tror ni, kommer dom till sist att ändra sig eller kanske blir vi andra stövarägare tvungna att bilda egen klubb. För vår del finns det väl risk då SKK verkar motarbeta andra raser som är på väg in, tänker främs på plotten. Vi är ju allafall godkända som ras i europa men avel kan ju bli ett problem tyvärr.

Fler med samma erfarenheter ??????

Publicerat

Jag ska inte säga aldrig men eftersom stövare alltid använts till hare och räv i sverige kommer det nog att bli svårt att få en en vildsvinsras i den organisationen. Det är en extremt traditionstyngd organisation och att det dessutom ställs helt andra kvar på en vildsvinshund än en harhund gör nog att det inte är en speciellt bra lösning. Jag menar hur många stövarägare kämpar inte med att få sina hundar klövviltsrena!! :blink:

Jag tror det är enklare att starta en "kontinentala klövviltsstövare föreningen" eller liknande och därigenom komma in i SKK.

Jag är kanske lite för ung för att vara så konservativ men det är ju svårt att koppla ihop stövarna i norden med en vildsvinshund från mellaneuropa annat än genom att dom har hängande öron?? ^_^

Publicerat

Frågan är ju om våra nordiska stövare inte skulle kunna fungera minst lika bra som vildsvinsdrivare.. En bekant har ju en smålandsstövare, som jagar hare, räv och vildsvin.

Därmed inte sagt att det skulle vara önskvärt.

Tror nog som ovan skribent, att det nog får blir en egen förening i så fall.

Publicerat

Problemet är att Svenska stövarklubben har blivit tilldelad av SKK att förvalta flera av dom nya stövar raserna från mellan och syd europa. Men när sedan ägarna och uppfödarna har stött på styrelsen om bla vildsvinsprov, då har det gått upp ett ljus både för Stövar klubben och SKK. Så det är inte märkligt om man inte är intresserade :D Stövare och griffoner som jagar vildsvin och för med sig krav på arbetsprov på vildsvin från hemlandet är "besvärliga", och dom här nya raserna vet man inte riktigt hur man ska hantera från SKK sida. (Vilket är lite märkligt med tanke på hur hårt man tryckt på RAS från SKK sida :D )

Publicerat

Ni får väl bilda en ny Stövarförening som har dessa dessa anlag med vildsvinsjakt bl. a. i sig och sedan ansöka om medlemskap i SKK el. enbart göra som Plotthundarna att köra ett eget race för dom verkar ju inte få bli medlemmar i SKK av det som jag har läst iaf.

Ni får sätta upp kriterier för ras-en/-erna, jaktprovsregler, avelsråd m. m.

Detta var bara en tanke ifrån mig!

Lycka till!

:blush:

Publicerat

Hej

Jag rekommenderar att ni startar en egen stövarklubb där alla stövare är välkomna. Ni kommer att få många nya medlemmar. Det råder vad jag hört ett utbrett missnöje bland stövarjägare. Lycka till ni som startar en ny klubb. En interimstyrelse är vad som behövs.

• 2 months later...
Publicerat

Det var ett tag sen Stövarklubben tackade nej till att hantera de europeiska stövarna under sitt "rasklubbstak", det har väl gått ett år eller två. Sen dess har en del hänt, och SKKs JakthundKommitté har av SKK Centralstyrelse alldeles nyligen fått uppgiften att starta en Specialklubb för Vildsvinshundar för att samla de befintliga rasklubbarna inom framför allt rasgrupp 6 dit även de europeiska stövarna hör. Ett första steg i den riktningen är att det jaktprov som den svenska rasklubben för Slovensk Kopov tagit fram har använts som mall och snart är öppet och godkänt av SKK för alla hundar som tillhör rasgrupp 6. En annan rekommendation är att kontakta svenska rasklubben för Kopovarna om du vill gå prov, proven kommer att hållas av den klubben. Om ni har en rasklubb för Gonicarna varför inte kontakta SKK Jakthundskommitté och undersök vad som händer och erbjud er att delta i eventuell SKK Specialklubb.

Lycka till! Och kom ihåg att Rom byggdes inte på en dag :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Tackar för infon Drover, vi har skickat in nu för att bilda specialklubb för gonicarna så vi får se när det kommer beslut på det. Skall kolla vad som ingår i Kopovs prov men det vi vill ha så skall det i hägnet man provar även finnas 1 av följande arter 1 räv 1 hare och ett rå kron eler dov vilt. Hunden skall under provtiden passera en sådan löpa från dessa arter och helst stöta upp ifrån lega men inte bry sig om det utan helt fokusera på grisen. Vet inte om sådana hägn finnes, kanske om jag får handla mer mark här hemma så kan jag fixa det :blink:

Svaret vi fick av stövarklubben var att endast räv och hardrivare var välkomna men jag kunde bli medlem. Gonicarna jagar ju även räv men vi vill inte ha den inriktningen då det klarligen redan finns duktiga stövarraser för detta ändamål.

Publicerat

I Kopovarnas prov ingår inte något sånt med löpor på räv, men om hunden visar större intresse för annat vilt (speciellt rå) framför vildsvin kan hunden nollas på provet. Jag vet ett hägn där det finns hare rå och gris men det hägnet ligger i mellansverige.

Hoppas det blir en rasklubb för gonicarna, så kan ni ha egna prov sen, det är nog enda sättet om ni vill vara så specifika som det där med harlöpan osv.

Hur går det med gonicarna förresten? Hur många finns det nu och hur pass spridda i Sverige är de vid det här laget?

Publicerat
  • Författare

Det är runt 25 st, jag vet om 22 sen har det säkert varit någon import import. Vet med säkerhet en st.

Spridningen är väl koncentrerad till skånes södra delar men jag bor i nordöstra och sedan finns det i östergötland och i Oskarshamnstrakten.

Dom visar än så länge bra tendenser på spår men är lite leksna men vill mycket än. Har inte börjat att träna bort andr viltarter riktigt än men jag tar varje tillfälle som bjuds.

Som sagt är pappren inskickade sen får vi se vad dom säger om det

• 2 weeks later...
Publicerat
Sen dess har en del hänt, och SKKs JakthundKommitté har av SKK Centralstyrelse alldeles nyligen fått uppgiften att starta en Specialklubb för Vildsvinshundar för att samla de befintliga rasklubbarna inom framför allt rasgrupp 6 dit även de europeiska stövarna hör.

Vad är meningen med en sådan klubb, och vad ska den uträtta för något bland alla olika raser som har vitt skilda arbetsprov och jaktliga traditioner i sina hemländer? (Min erfarnhet, är att ju fler raser som är inblandade i en "specialklubb", desto större blir motsättningarna mellan rasförespråkare och uppfödare) Dessutom finns det ju redan en klubb med dessa ambitioner!

"www.vildsvinshund.com"

Hur blir det då med de vildsvins jagande raser grupp 6 som redan tillhör en specialklubb? Vem ska driva deras krav på jaktprov anpassade till just deras förutsättningar, särintressen och jaktliga bakgrund?

Publicerat
Vad är meningen med en sådan klubb, och vad ska den uträtta för något bland alla olika raser som har vitt skilda arbetsprov och jaktliga traditioner i sina hemländer? (Min erfarnhet, är att ju fler raser som är inblandade i en "specialklubb", desto större blir motsättningarna mellan rasförespråkare och uppfödare) Dessutom finns det ju redan en klubb med dessa ambitioner!

"www.vildsvinshund.com"

Hur blir det då med de vildsvins jagande raser grupp 6 som redan tillhör en specialklubb? Vem ska driva deras krav på jaktprov anpassade till just deras förutsättningar, särintressen och jaktliga bakgrund?

Tja, ingen aning hur diskussionerna på kennelklubebn går bara läser protokollen av allmännt intresse. Tanken är förmodligen att en sån klubb ska uträtta samma sak som Älghundklubben för de olika ställande raserna man jagar älg med i Sverige. Men det får du fråga SKK om vidare hur de har tänkt sig att paraplyorganisationen ska fungera. Klubben för vildsvinhundar är ingen SKK-organisation så den bedriver sin verksamhet utanför SKKs reglemente. Det är i såna fall ännu mer meningslöst enligt resonemanget ovan. Är väl bra att folk engagerar sig och försöker få saker och ting att funka är i alla fall min åsikt.

• 9 months later...
Publicerat
Det börjar ju komma in lite andra stövare i landet jämfört med de traditionella. Själv har jag 2 st Posavski Gonic som skall användas på gris och inget annat. I min stillhet så tänkte jag att man skulle kanske vara med i en rasklubb för stövare. Kolalde med svenska stövarklubben och svaret kom nästan snabbare än mailet jag skickade iväg, ett rungande nej. Rasen var itne välkommen i klubben då ens ras bara skall jaga hare och räv, jag var dock välkommen att betala medlemskap.

hmmmm vad tror ni, kommer dom till sist att ändra sig eller kanske blir vi andra stövarägare tvungna att bilda egen klubb. För vår del finns det väl risk då SKK verkar motarbeta andra raser som är på väg in, tänker främs på plotten. Vi är ju allafall godkända som ras i europa men avel kan ju bli ett problem tyvärr.

Fler med samma erfarenheter ??????

Läs detta här nedan:

SKK/FK 1/2010.

(§§ 1 – 23)

Protokoll fört vid sammanträde med Svenska Kennelklubbens Föreningskommitté tisdagen den 2 februari 2010 på Rissne Gård, Sundbyberg.

Bildande av specialklubb för raser lämpliga för vildsvinsjakt.

Förelåg skriftlig information från Kjell Bräster och Per-Inge Johansson. En ny specialklubb, Svenska Specialklubben för Drivande Vildsvinshundar, SSDV, har bildats. En interimsstyrelse har valts, stadgar har utarbetats, en valberedning har utsetts för att förbereda stadgeenliga val vid kommande fullmäktige/årsmöte. Klubben kommer inledningsvis att bestå av raserna gonczy polski, griffon fauve de bretagne, griffon nivernais, posavski gonic samt slovensky kopov. FK beslöt godkänna Svenska Specialklubben för Drivande Vildsvinshundar, godkänna förkortningen SSDV samt fastställa stadgar för klubben.

Svenska Slovensky kopovklubben kommer därmed att upphöra som avtalsansluten rasklubb.

Raser utan klubbtillhörighet.

Gonczy polski, griffon fauve de bretagne, griffon nivernais samt posavski gonic.

Beslöt FK överföra rasansvaret för dessa fyra raser till den nybildade specialklubben, SSDV.

• 10 months later...
Publicerat

Frågan är ju om våra nordiska stövare inte skulle kunna fungera minst lika bra som vildsvinsdrivare.. En bekant har ju en smålandsstövare, som jagar hare, räv och vildsvin.

Därmed inte sagt att det skulle vara önskvärt.

Tror nog som ovan skribent, att det nog får blir en egen förening i så fall.

Detta är ett mysteriskt faktum som jag också konstarerat. Varför gå över ån efter vatten ? Det finns yrkesjägare hemma i de kontinetala stövarrasernas hemländer som inte fattar varför vi "importerar" stövare när vi har egna inhemska raser. I utlandet hålls de nordiska stövarraserna f.ö. mycket högt, snacka om upp och ner vända världen :wacko: ( dock är det säkert vanligt med en felaktig bild om deras användning i Sverige). Det är min absoluta övertygelse att det skulle gå att göra en mycket bra grishund av en nordisk stövare fallen efter rovviltslinjer. Konstigt att ingen försökt mig veterligen -_-

Publicerat

Får nog skaffa en smålandstövare o testa.. Finns ju de som har dem till björn i lo.. :)

Publicerat

Får nog skaffa en smålandstövare o testa.. Finns ju de som har dem till björn i lo.. :)

...du kan bli en trendsättare, sånt kan man tjäna pengar på har jag hört ;) Egen kennel vet ja och sen kan du skicka jyckarna som dyrköpta vildssvinexperter till Slovakien :lol: