Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

en lite udda dag på banan

Featured Replies

Publicerat

Måste bara skriva och berätta vad som hände mig på skjutbanan igår.

Jag och en kompis har slängt på nya sikten på bössorna och for igår för att skjuta in dom...for til knöppelåsen i här i luleå först på 80 m bänken för att få in kulorna på tavlan innan vi drog till 300 m vallen och pangade in på 200m

vi sköt 3 skott vardera sen for kompisen ut för att markera..jag spanade ut över hela vallen och drömde mig bort om hur fint det skulle vara om det kom ut en räv där i skogskanten..kikade genom siktet och vad får jag se? tycker mig se ett par bekanta vita styltor...visst fan är det en älg som står där. Ko med 2 kalvar står lungt och betar på 200m vallen ca 60 m i sidled från kompisen som står och studerar tavlorna. Ringer upp och ber honom lyfta blicken till vänster =)

älgarna står lungt och betar hela tiden vi skjuter och far fram och markerar..

dom måste juh veta när jakten är över...alldrig annars att älgarna skulle göra sådära=)

men kul var det med sällskap=)

Publicerat

Haft en rävunge rännandes runt tavelställen under skytte, jävligt udda!

Grejen är ju att viltet i närheten av banan är rejält skottfasta så de är inte speciellt rädda..

Mvh!

Publicerat
Haft en rävunge rännandes runt tavelställen under skytte, jävligt udda!

Grejen är ju att viltet i närheten av banan är rejält skottfasta så de är inte speciellt rädda..

Mvh!

Haha, trevligt.

Lustigt det där tycker jag, har sett en hel massa rådjur vid flera tillfällen när jag varit o skjutit på bana.

^_^

Publicerat

I uppsala hade vi en döv sädesärla som med stor frenesi och dödsförakt ägnade sig åt att plocka insekter som satt på den vita pappen på tavelspeglarna, det

tarvades goda skyttar bland oss pistolskyttar för att den skulle klara sig..

Så vitt jag vet klarade den sig.

På brottby banan finns det en lokal råbock som hävdar revir samt tidigare har det regelbundet noterats en älgko, kviga på inägan brevid.

/C

Publicerat

Det mest suspekta jag varit med om på banan är en terrier som kom och hälsade på. Vaje gång någon stod i skjutbåset och sköt så for den tokiga terriern under pipan och hoppade som om den försökte fångakulorna.

Vi fick avbryta och köra iväg den men den kom igen hela tiden tills den hittade en trött slutjagad drever hane att slåss med istället.

Den hunden jagar nu mera i de sälla jaktmarkerna pga sitt lynne.

Lasse

Publicerat
Måste bara skriva och berätta vad som hände mig på skjutbanan igår.

Jag och en kompis har slängt på nya sikten på bössorna och for igår för att skjuta in dom...for til knöppelåsen i här i luleå först på 80 m bänken för att få in kulorna på tavlan innan vi drog till 300 m vallen och pangade in på 200m

vi sköt 3 skott vardera sen for kompisen ut för att markera..jag spanade ut över hela vallen och drömde mig bort om hur fint det skulle vara om det kom ut en räv där i skogskanten..kikade genom siktet och vad får jag se? tycker mig se ett par bekanta vita styltor...visst fan är det en älg som står där. Ko med 2 kalvar står lungt och betar på 200m vallen ca 60 m i sidled från kompisen som står och studerar tavlorna. Ringer upp och ber honom lyfta blicken till vänster =)

älgarna står lungt och betar hela tiden vi skjuter och far fram och markerar..

dom måste juh veta när jakten är över...alldrig annars att älgarna skulle göra sådära=)

men kul var det med sällskap=)

Kul! Jag har varit med om liknande i Småland med en pinntjur som låg mitt på en träda och jag stannade bilen och steg ut och stod och lutade mig mot bilen och tittade på tjuren och den låg kvar helt oberörd. :D

Publicerat
  • Författare

Älgar är lite knepiga att förstå sig på ibland...en gång för lääänge sedan när jag gick bakom min far var väl en bit under 10 år...såg vi en älgko komma på ca 60-70 m ...älgen kom sedan rak emot oss och var nyfiken på vad vi var för något...Älgen kom så nära att jag sträckte fram handen och den stoppade mulen i handen och när den då kände människo lukt skenade den iväg=)

och det var mitt i jakten(fågeljakt för dagen)

Publicerat
Älgar är lite knepiga att förstå sig på ibland...en gång för lääänge sedan när jag gick bakom min far var väl en bit under 10 år...såg vi en älgko komma på ca 60-70 m ...älgen kom sedan rak emot oss och var nyfiken på vad vi var för något...Älgen kom så nära att jag sträckte fram handen och den stoppade mulen i handen och när den då kände människo lukt skenade den iväg=)

och det var mitt i jakten(fågeljakt för dagen)

Ja, verkligen! Lite knepiga är nog rätta ordet. ^_^

Publicerat

Den här är ju lite kul.

/ Johan

Publicerat
  • Författare

Haha det där var ändå värst=)

Publicerat
Den här är ju lite kul.

/ Johan

Fin den fast den har varit uppe förut så tål den att tittas på fler gånger! ^_^

• 3 weeks later...
Publicerat

En gång när jag skulle skjuta in min 375:a så hände följande: Just då jag skulle krama av skottet så tyckte jag att något rörde sig vid tavlan. Jag tittade upp och just bakom skjutvallen stod en råget och tittade... Jag fick vänta i flera minuter till jag skulle avlossa skott. En annan gång på samma bana stod det en älgtjur framför vallen och stirrade, så när jag skulle gå fram och sätta dit tavlan så flyttade sig inte älgen förrän jag var 15-20 meter från den... Kunde varit farligt, tänkte jag i efterhand.

• 2 weeks later...
Publicerat

Kommer ihåg för nått år sedan när jag skjöt in en av studsarna för toppjakt. Låg å skjöt på 175 meters vallen, gick fram å markerade å skulle precis plocka ihop när det kom två tjädrar å landade i en tall bredvid banan. Ja eftersom att man har banan på jaktmarken så var det ju inte så mycket att fundera på med en nyinskjuten studsare :wacko:

• 2 weeks later...
Publicerat

En liknande sak har hänt mig oxå . hade precis köpt en av mina 9,3:or och åkte ut till marken för att skjuta in , satte upp tavlan mot en jordhög i en liten kulle ute på ett gärde(50x75m kanske), Drog iväg tre skott gick fram o kolla skruvade lite o drog iväg fyra skott till skruvade lite till , drog sedan ett helt magasin i tavlan för att kolla att allt var o.k . Såg bra ut tänkte jag o gick för att plocka ner tavlan. Då kommer det 7 dovhjortar ur den lilla kullen lugnt o fint snett mot mig . Hade inte mage o skjuta nån :-)