Publicerat Februari 3, 200917 yr Hej, har en fundering. Mejlade en kille idag ang. en bock kal 20 för att fråga vad det var för borrning på den och fick som svar 15.3 och 15.7. Kan någon förklara för mig vad som menas med detta? Om man tänker typ 1/2, full etc..' tack
Publicerat Februari 3, 200917 yr Det torde vara måttet på "strypningen" (choke), fast hur mycket vete fan...................
Publicerat Februari 3, 200917 yr Hej, har en fundering. Mejlade en kille idag ang. en bock kal 20 för att fråga vad det var för borrning på den och fick som svar 15.3 och 15.7. Kan någon förklara för mig vad som menas med detta? Om man tänker typ 1/2, full etc..'tack Tror 15,3 = 1/2 och 15,7 = Cyl enligt Browning Invector 20 bore tabellerna... Men detta gäller choker och inte fast borrning, men jag tror du får ett hum.
Publicerat Februari 4, 200917 yr Strypningen är förhållnadet mellan måttet innan choken resp efter choken, där brukar man kunna anta att 1/10mm ger 1/8 choke för kaliber 12, för kaliber 20 ökar det något lite. Så frågan är som regel inte vad den är i mynningen eftersom pipan i sig ligger inom kaliberns intervall utan vad du har får mått innan och efter konen. Men begreppet choke mäts i % av patronens hagel inom en 75 cm cirkel på 35 meter, och det kan slå en hel del mellan olika kombinationer av pipor och patroner. Men de siffrorna du har fått ger vid handen att den borde vara i intervallet 1/2 och 1/8, men att du måste testa för att vara säker. /Tobias Hassel
Publicerat Februari 7, 200917 yr Tycker du fick ett märkligt svar. Beretta kör sedan urminnes tider med att märka sina pipors trångborrningsgrad med tecknet * Såvida det inte är ett vapen med choker Dvs * = full ** = 3/4 *** = ½ ...osv