Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

funderare

Featured Replies

Publicerat

tja grabbar och tjejer ..

jag är väldigt nära att skaffa mej en grythund, har några funderingar.

skaderisken i ett gryt är väl relativt stor, om nu vovven skadas, typ skär/riv/bit sår när är det dags att sticka till vetrinären för omplåstring? vad gör ni som e lite erfarna med såren som vovven får? ;)

vorre tacksam för svar ;);)

Publicerat

skaderisken i ett gryt är väl relativt stor, om nu vovven skadas, typ skär/riv/bit sår när är det dags att sticka till vetrinären för omplåstring? vad gör ni som e lite erfarna med såren som vovven får? <_<

vorre tacksam för svar :lol:^_^

Vissa har väl aldrig varit till veterinären och vissa har klippkort, beror nog väldigt mycket på hunden. Följ med någon mer rutinerad grytjägare så lär du dej en hel del.

Sedan kommer du långt med ett miniapotek - sök på detta forum och även robsoft så finns det en hel del läsbart.

Detta krävde veterinär, men hade jag haft penicillinsalva då det hände så kanske jag hade klarat det själv... Resultat efter två timmar i gryt med två mårdhundar

bettskada.jpg

/Micke

Publicerat

skaderisken i ett gryt är väl relativt stor, om nu vovven skadas, typ skär/riv/bit sår när är det dags att sticka till vetrinären för omplåstring? vad gör ni som e lite erfarna med såren som vovven får? :)

vorre tacksam för svar :P:lol:

Jag har två jack Russells och den ena 9 år och det är taget över 300 djur för henne och ännu inte behövt föra henne till veterinär...dom små sår hon fått så har läkts av sig självt.Den andra är 3 år och hon har heller aldrig fått några skador ännu...men då har väl hon inte heller mera än ca 50 talet djur på sin merit lista.

Nämnas bör att det är mest räv och mårdhundar som dom används på. Grävlingar tagna är allt för få för att ens man kan säga vad skada dom kan göra på dom.

Publicerat

Jodopax för rengöring av såret sen har jag har alltid en penicellintub (med pip) hemma, ser jag att hunden fått en punktering som är djupt så sprutar jag i salva.

Revor i läppen drar ihop sig om det inte är allt för skadat, kanske svårt att bedömma när man ska åka till veterinär eller inte.

Har varit med om en hel del grytjakter & det har sällan slutat vid veterinären.

Och som Micke säger en del hundar har klippkort & en del har aldrig varit till vet.

Mvh Janne

Publicerat
Jodopax för rengöring av såret sen har jag har alltid en penicellintub (med pip) hemma, ser jag att hunden fått en punktering som är djupt så sprutar jag i salva.

Revor i läppen drar ihop sig om det inte är allt för skadat, kanske svårt att bedömma när man ska åka till veterinär eller inte.

Och som Micke säger en del hundar har klippkort & en del har aldrig varit till vet.

Mvh Janne

pratade med en vet iförra veckan om bitsår från grävling då min tysk är lite het....

hon sa att det var bättre att tvätta med saltlösning då det inte var bra om dom fick isej jodopax

Publicerat
  • Författare

Mvh Janne

vad menar du med punktering? ett djupt sår bara ? :blush:

Publicerat

Ett hål efter en huggtand kallar jag för punktering, dom ser inte så farliga ut men kan vara väldigt djupa & blir lätt infekterade.

mvh

Publicerat
pratade med en vet iförra veckan om bitsår från grävling då min tysk är lite het....

hon sa att det var bättre att tvätta med saltlösning då det inte var bra om dom fick isej jodopax

Man kan späda ut jod litegrann...eller rätt mkt faktiskt..då tror jag nog att det funkar. I helt

koncentrerad form vet jag att det i vissa fall inte alls är så nyttigt.ö

Publicerat

har ännu inte behövt upp söka vetrinär,men iaf har nog testat rengöra med det mesta,tycker få bästa läkningen av kallt vatten och en sårtvätt innan vattenet, dock tror jag man ska hålla sig till så naturliga medel som möjligt för vet hundar som fått pencilin för minsta lila och deras läkning är värdelös, hade hundbett på min stövare som satt i rätt länge som kom och gick(infektion) och fick punktera bölden och skölja ur den med koksalt och då gick bra andra gången, fått för mig hunden slutar bygga eget imun om man använder onaturliga medel typ pencilin,tassmörjkrimskrams osv ofta,kolla själv vilka hundar som klarar sig bäst så förstår du vad jag menar ^_^

sen är inte skadorna så vanliga utan små revor från stenar och så är som en blödande klo från en drivande hund i hårt före,rätt vanligt..

och att kunna sy en hund är viktig lära att ha! även om man hoppas den dagen aldrig kommer så vet man aldrig om kompisars hundar behöver en snabb insats eller så...

Publicerat
har ännu inte behövt upp söka vetrinär,men iaf har nog testat rengöra med det mesta,tycker få bästa läkningen av kallt vatten och en sårtvätt innan vattenet, dock tror jag man ska hålla sig till så naturliga medel som möjligt för vet hundar som fått pencilin för minsta lila och deras läkning är värdelös, hade hundbett på min stövare som satt i rätt länge som kom och gick(infektion) och fick punktera bölden och skölja ur den med koksalt och då gick bra andra gången, fått för mig hunden slutar bygga eget imun om man använder onaturliga medel typ pencilin,tassmörjkrimskrams osv ofta,kolla själv vilka hundar som klarar sig bäst så förstår du vad jag menar ;)

sen är inte skadorna så vanliga utan små revor från stenar och så är som en blödande klo från en drivande hund i hårt före,rätt vanligt..

och att kunna sy en hund är viktig lära att ha! även om man hoppas den dagen aldrig kommer så vet man aldrig om kompisars hundar behöver en snabb insats eller så...

Använder man bara penicillin med lite sunt förnuft är det nog ingen fara.Tror inte att dom förlorar immunförvaret av nån enstaka nödvändig kur....men att använda det i tid och otid är väl knappast nyttig...eller nödvändigt. Att inte använda penicillin när behov finns anser jag bara dumt.

Vilka hundar klarar sig bäst enligt dig?

Publicerat
Använder man bara penicillin med lite sunt förnuft är det nog ingen fara.Tror inte att dom förlorar immunförvaret av nån enstaka nödvändig kur....men att använda det i tid och otid är väl knappast nyttig...eller nödvändigt. Att inte använda penicillin när behov finns anser jag bara dumt.

Vilka hundar klarar sig bäst enligt dig?

Ja vad tror du kettu :huh: börjar på P å slutar på arson å helst från Rrrrr :D

Håller med kettu, det jag tror är vitktigt oxå är att fullfölja kuren. Det är när man småbehandlar som risken för resistenta bakt ökar. Men nu tror jag faktiskt att ett hundliv inte är tillräckligt långt för att detta ska bli ett problem i såfall skulle vi redan ha stora problem på övriga tamdjur som behandlas desto mer och inte för att tala om vårat eget släkte :D

Publicerat

för att både äga en jämte och tjt måste jag säga du är juh inte så dum :rolleyes:

kollar man vilka hundar som har bra läkning och vad hussarna gör oavsett ras hittar man svaren på mycket..alla gör det på sitt sätt och vissa drabbas inte av att ha en hund sjuk mer än några dagar..

Publicerat
Håller med kettu, det jag tror är vitktigt oxå är att fullfölja kuren. Det är när man småbehandlar som risken för resistenta bakt ökar. Men nu tror jag faktiskt att ett hundliv inte är tillräckligt långt för att detta ska bli ett problem i såfall skulle vi redan ha stora problem på övriga tamdjur som behandlas desto mer och inte för att tala om vårat eget släkte ;)

Håller helt med, riktig skada gör de penicillinkurer som avbryts för att hunden börjar "se ut att vara i bättre skick nu". Det är att tigga om att bakterierna kommer tillbaka ännu värre. Alla kurer till slut, så minskar man risken för otrevliga överraskningar.

Tror generellt nog att det är ett mindre problem bland tamdjur än bland människor (men det är inget jag vågar lova), men bland människor så börjar det faktiskt bli vanligare och vanligare med resistenta bakterier, så det är nog inte ett problem att ta lätt på iaf.

Publicerat

Det är rätt använd inte starka lösningar så som sprit och jodopax i djupa sår det hämmar läkningen utan använd de koksalt lösningar som finns Och skölj rikligt så fort det bara går har alltid med mig i bilen.

likadant med penselinsalvorna dom ska inte in i djupa sår bromsar också läkningen utan använd riktiga penselintabletter i så fall mycket mer effektiva dessutom.

Det är min samlade erfarenhet med mycket vildsvins skador och otaliga veterinärbesök 10st bara i år!!