Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handkikare, vilken ska man välja?

Featured Replies

Publicerat

fyller 20 nu i februari så jag var tvungen att önska mig något av mor och far. och eftersom jag inte äger en handkikare så tycker jag att det kunde vara praktiskt med en sån. Men vilken ska man välja? den ska vara lätt att ha med sig men samtidigt tillräckligt bra för att användas under dåliga ljusförhållanden (bockjakt) och tillräcklig förstoring för att användas under toppjakt.

blir inte riktigt klok på vilket märke, modell, förstoring mm som man ska satsa på.

har ni tips, egna erfarenheter får ni gärna hjälpa mig med valet!

prisklass: max 3000

mvh

//anton

Publicerat

Märke för 3000kr vet jag ej. Det finns andra som har kläm på det.

Vill du ha en smidig kikare till bock/topp jakt ska du nog ha en 10*32

Själv har jag en Helia 8*42. Saknar lite förstoring på bockjakten för att se hornen bättre.

Och att ha en kikare med 32mm objektiv är smidigare, vid rörlig jakt.

För i det mörker du jagar räcker den. Jag använder min med 42mm lins till nattjakt.

Publicerat

kowa verkar ha prisvärda kikare.

jag själv vill inte ha något annat än okularjusterade kikare så vore det en kikare till mig så skulle jag välja en steiner eller hensoldt.

Publicerat

Spana efter begagnat, man brukar får mycket mer för pengarna

Publicerat
Märke för 3000kr vet jag ej. Det finns andra som har kläm på det.

Vill du ha en smidig kikare till bock/topp jakt ska du nog ha en 10*32

Själv har jag en Helia 8*42. Saknar lite förstoring på bockjakten för att se hornen bättre.

Och att ha en kikare med 32mm objektiv är smidigare, vid rörlig jakt.

För i det mörker du jagar räcker den. Jag använder min med 42mm lins till nattjakt.

Även jag har en Helia 8x42 och hade tidigare en Zeiss 8x56 som var snäppet vassare förstås (blev stulen) Har idag en Meopta Meostar 8x56 för den rena nattjakten, men har kommit på att Helian matchar den fullt ut i en mindre kostym.

Helian är lätt och smidig, men all prestanda man behöver. Har naturligtvis den mest på rörlig jakt typ bochpursh och då kan det som vakjägaren säger saknas lite för att utröna om bocken har de hornen så den passar att skjuta. Men har upp till 20ggr på kikarsiktet så det har aldrig varit ett problem. Handkikaren är mer ett scanningsverktyg för mig.

En ny Helia får du inte för 3000, ej heller det dubbla tyvärr. Men jag som andra rekomenderar dig att leta begagnat från Swarovski, Zeiss, Leica, Kowa, Helia, Meopta eller Hensoldt. Brukar vara lätt att hitta 20 år gamla repfria linser för dom pengarna du vill lägga. Alltid ett bättre köp en billig och ny optik.

Publicerat

Låt mamsen å papsen lägga 3000 och sen lägger du till nästan lika mycket och köp en ny Kowa 8.5x42.

Själv hade jag lyckan att fynda en några år gammal Kowa 7x40 hos en handlare. Bad att få titta på den, blåste dammet av den och snålbjöd 800:- och fick den!!! Prislappen på kartongen såg jag på hemvägen, 2295:- <_<

Riktigt nöjd med den, så skulle jag köpa nytt idag blir det lätt en Kowa.

En bekant skulle till Afrika och jaga behövde en ny handkikare. Han lånade Zeiss, Swarovski, Meopta och en Kowa för test. Han sa att Kowan var mest prisvärd i hans ögon mot toppmärkena. De var inte SÅ mycket bättre att de motiverade det ruggiga priset.

Publicerat

Har en Nikon Monarch 8x40. Hade innan en 10x40 men tyckte dels att det vart lite skakigt så jag bytte den mot den jag har nu. Klar och fin bild, lättjobbad och smidig. Under vaket så håller den inte fullt jämna steg med zeiss siktet men bra nära. Hade jag valt idag så hade valet lätt fallit på en Nikon Monarch 8x56 men då använder jag kikaren mest vid vak..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

tack för tipsen!

nu ska jag sätta mig och leta:P

Publicerat

En sådan här klockren smidig o bra med ett jävla glas o aotofokus

Visit My Website

• 3 weeks later...
Publicerat
tack för tipsen!

nu ska jag sätta mig och leta:P

Måste slå ett slag för Bushnells handkikare. Köpte en via en amerikansk hemsida för mindre än en tredjedel av priset, jämfört med hemma. Den går loss på 5000 hemma (10x42) men är väl värt priset. Om man är lite flink kan man för 80 dollar per år fixa en amerikansk postadress på myus.com och beställa prylar dit. Sedan ber man dem sätta ett rimligt värde på produkterna och vips så får man lägre tullkostnader och en någorlunda rimlig fraktkostnad. Rekommenderas!

Publicerat

Hejsan.visst bor du utan för umeå?Far isåfall på fotohörnan dom hade en kikare för runt 3-3500 som jag iallafall blev impad av.nu minns jag inte vad det var för märke på den men mitt tips är att gå in dit och kika å klämm...

Publicerat
fyller 20 nu i februari så jag var tvungen att önska mig något av mor och far. och eftersom jag inte äger en handkikare så tycker jag att det kunde vara praktiskt med en sån. Men vilken ska man välja? den ska vara lätt att ha med sig men samtidigt tillräckligt bra för att användas under dåliga ljusförhållanden (bockjakt) och tillräcklig förstoring för att användas under toppjakt.

blir inte riktigt klok på vilket märke, modell, förstoring mm som man ska satsa på.

mvh

//anton

Tycker absolut att du ska besöka en butik och känna på en Canon kikare med bildstabilisering !!

Några av modellerna är ganska dyra men det finns en modell som heter 12x36 IS som jag tror att du kan hitta på nätet till ett pris på ca. 6 000:- (tror jag). Har en sådan själv och den är verkligen kanon !!

Har man testat en kikare med bildstabilisering är det svårt att tänka sig någonting annat.....

Nämnda modell kanske inte är optimal i dåliga ljusförhållanden men bildstabiliseringen i komb. med 12x förstoring gör det enkelt att studera detaljer på långt håll !!

Dessutom är den förhållandevis lätt och smidig.....

Publicerat

mvh

//anton

Kolla in Gunnar olsson dom har ett flertal kikare

http://www.gofoto.se/

• 3 years later...
Publicerat

Misstänker att du redan gjort din önskelista och fått din kikare, men jag lägger ändå in några av våra erfarenheter från jaktkikare:

1. 7-8 gångers förstoring räcker oftast om linskvaliteten (skärpan) är hög. Nackdelarna med större förstoring (sämre relativa ljusvärden, skakigare bild, minskad vidvinkel) överstiger ofta fördelarna i jaktsammanhang.
  2. ”Allroundkikare” innebär ofta väsentliga kompromisser. I de flesta fall kan det vara bättre att köpa 2 kikare. En lite mer påkostad för huvuduppgiften (t ex dagjakt) och en lite billigare för andrahandsuppgiften (t ex vakjakt på natt). Speciellt nu när även kvalitetsoptik börjar bli tillgänglig till vettiga priser pga hård priskonkurrens.
  3. Kan man leva med den lite ful/coola designen så är porrokikare ofta bättre värde för pengarna än takkantkikare. Man säger ofta att det kostar 2-3 gånger mer för att en takkantkikare ska uppnå samma optiska nivå som en porrokikare.
  4. Dessutom har porrokonstruktionen ett antal andra fördelar i jaktsammanhang:
    • Större skärpedjup ökar möjligheten att upptäcka vilt då bilden har full skärpa från ca 20 meter- oändligheten. Man behöver bara ställa in en gång och sedan aldrig skruva på fokus igen.
    • Större vidvinkel ger bättre möjlighet att upptäcka och följa rörligt vilt.
    • Normalt sett enbart 6 linser (takkant har normalt 8 linser) vilket ger en ca 30% fördel både avseende ljustransmissionsförluster och skärpefel (ALLT ANNAT LIKA)

Publicerat

Jag skulle aldrig köpa en högförstorande kikare med bildstabilisering som enda kikare. Högre förstoringsgrad ån 7-8 gånger behöver man i princip aldrig, och en högkvalitetskikare ger mer detaljer vid lägre förstoring än en billigare med högre förstoring.

Publicerat

Najs trådlyft! :D

Publicerat

Som sagt gammal tråd men vortex har flera riktigt bra kikare, för runt 3500kr

Inte zeiss men mycket bra!