Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävvak för nybörjare

Featured Replies

Publicerat

Är ju färsk vad det gäller rävvak och har lite funderingar som jag tänkte lufta:

* Det är ju satans svårt att smyga ut till pass nu när snön är så pass hård. Hur skrämd blir en eventuell räv i närheten om jag knallar förbi och sätter mig på pass? Är den borta för resten av kvällen eller kommer den tillbaka?

* Lär sig räven om man sitter på pass för ofta? Bra att byta ställen att sitta på?

* Det är ju lätt bli lite segt att sitta i flera timmar om inget händer, hur pass stilla måste man vara? Minsta rörelse/ljud och chansen för skott minskar drastiskt? Och hur är det med kaffe? Cigg?

* Vilka tider anses bäst att sitta? Kväll/natt/morgon?

* Läste på min lockpipa att den inte skall användas i torn... Kan det vara så kinkigt?

Ni som vakar mycket har säkert mycket tips och tricks för att få tag på räven... Hit me! ^_^

Tack!

/Calle

Publicerat
Är ju färsk vad det gäller rävvak och har lite funderingar som jag tänkte lufta:

* Det är ju satans svårt att smyga ut till pass nu när snön är så pass hård. Hur skrämd blir en eventuell räv i närheten om jag knallar förbi och sätter mig på pass? Är den borta för resten av kvällen eller kommer den tillbaka?

Det finns väll fler än en räv. På 10min hinner en räv långt, så det kommer fler.

* Lär sig räven om man sitter på pass för ofta? Bra att byta ställen att sitta på?

Han ska väll inte hinna lära sig <_< , så många gånger ska ni inte ses.

* Det är ju lätt bli lite segt att sitta i flera timmar om inget händer, hur pass stilla måste man vara? Minsta rörelse/ljud och chansen för skott minskar drastiskt? Och hur är det med kaffe? Cigg?

Ska du sitta i ett torn så måste du va still , tyst och inte sprida vitring.

I Vakkoja går nog det mesta bra men skit i ciggen. SLUTA med sånt.

Kväll å natt.

* Läste på min lockpipa att den inte skall användas i torn... Kan det vara så kinkigt?

?

Ni som vakar mycket har säkert mycket tips och tricks för att få tag på räven... Hit me! ^_^

Tack!

/Calle

Publicerat
  • Författare

Det finns väll fler än en räv. På 10min hinner en räv långt, så det kommer fler.

Givetvis förstår jag att det finns fler rävar. Var mer intresserad av att förstå hur räven "tänker och fungerar"...

?

Tydligen skulle räven då kunna ana oråd eftersom ljudet kom från "konstig vinkel"... Låter lite väl petigt. Eller?

Publicerat

har själv inte vakat räv men har fått in räv när jag vakat rådjur.

Senast var i lördags. När jakten var slut för dagen så åkte jag ned till ett pass för att sitta de sista 2 timmarna. Det frasade bra under fötterna när jag gick ut men det tog inte mer än en timme innan en räv visade sig 300 meter bort och korsade mitt spår till tornet.

Sedan var det i sommras då jag satt och vakade vildsvin. Då kom det in en räv på 4-5 meters håll från tornet. Och jag hade hunden med mig. Men vinden låg väl "fel" för hunden fick vittring på räven och flög ur tornet innan jag äns hann reagera. Att inte räven dog av hjärt infarkt när en svart labbe kommer flygande från 2,5 meters höjd är ett under. :-)

Så vittring kanske inte behöver vara ett problem om vinden ör rätt.

Publicerat

Erfarenheten säger att en räv som är stött knappast kommer tillbaks om du sitter långt från bebyggelse

Om du matar ska du definitivt inte mata på flera ställen utan endast där du ska sitta, matar du på flera ställen kommer räven med största sannolikhet att gå där du ej sitter och tvärtom

Helt beroende på dina omgivningar. Sitter du i ett öppet torn en bit från närmsta hus ska du nog vara så tyst och stilla du bara kan. Just därför sitter jag aldrig i torn utan i kojor på höskullar och liknande

Nu kan du åka ut på eftermiddagen och sitta då rävarna gärna springer och letar partner före skymningen. Däremot går dom sent på åtlarna så här års och det är inte omöjligt med åtelbesök förräns på morgonkvisten denna tid på året

Vakar du vid en åtel ska du aldrig locka, vare sig med harskrik eller muspip. Räven kommer pga maten som han vet ligger där och att då föra massa oväsen gör bara att räven blir varsam och i värsta fall sticker. Lockpipan ska nog användas på marknivån med vinden i rygg utöver en öppen yta.

Ni som vakar mycket har säkert mycket tips och tricks för att få tag på räven... Hit me! :o

Tack!

/Calle

Med önskan om riktigt skitjakt för er båda på rävpasset! ;)

Publicerat
  • Författare

Ah, klockrent!. Nu har jag blivit lite visare även idag... Tack!

Om jag sitter varje dag på pass under en vecka, får det räven att undvika åteln framöver?

Publicerat
Ah, klockrent!. Nu har jag blivit lite visare även idag... Tack!

Om jag sitter varje dag på pass under en vecka, får det räven att undvika åteln framöver?

Nej det tror jag inte. Om räven har svårt att få tag i mat kommer han tillbaks förr eller senare.

Lycka till!!!

mvh//Risto

Publicerat

Om du har möjligheten att bli skjutsad ut till pass av en bil så ökar chansen att räven kommer tillbaka. Har hänt mig flera gånger att räven har kommit så fort den jag blivit skjutsad av har försvunnit. Sen beror ju det på hur mycket räven är van vid folk och bilar? Försök sitta intill "byarna"

//TB