Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Plötsligt Eftersök under hundpromenad.

Featured Replies

Publicerat

Jag har för vana att morgon och kväll gå alt cyckla en rejäl runda med hundarna 4st, det handlar om en sväng på ca 4-6km.

Mestadels vintertid så går vi på de grusvägar som genom korsar byn där jag bor så även denna gången.

Allt börjar med att en av hundarna tvärstannar mitt i steget,,, som jag tror för att göra sina behov.

Men icke hon kör ner näsan och börjar spåra på något som jag tyvärr inte kan se då jag måste hålla tillbaka de övriga hundarna från platsen.

Jag kollar lite i den riktningen som hunden vill och upptäcker då ett par små blodfläckar på vägen!

Ingen som helt tvekan om att detta är blod efter en halvstor gris och det verkar väldigt nytt, grisen måste ha gått över vägen bara minuter innan vi kom fram till platsen.

post-302-1233730994_thumb.jpg

Efter att jag varit hemma med alla hundar utom en och hämtat lite utrustning samt ringt ett par samtal så kollar jag lite närmare på just området innan och efter vägövergången.

Jodå det är mera blod på båda sidor vägen dock inte mycket, men fullt tillräckligt för att följa för mig med enbart synen

post-302-1233731642_thumb.jpg

På med spårlina och gå vidare efter drygt 500m spårning så är jag helt säker på att hunden har spåret och med detta så släpper jag henne.

Efter drygt 25min så kommer upptaget ca 800m bort, gissningsvis just i anslutning till sjön?

Och troligtvis denna sida kanalen som går ut i sjön, tror inte varken hund eller gris går i denna just nu iaf.

Ståndet står rätt fast så jag beslutar att ta mig in för att se om jag kan avsluta detta lite kvickt, tanken är att kanalen ska bromsa en aning på det hållet.

Just uppe på kanalbanken där man spred massorna vid kanal ränsningen 2002 så är det massor med videsnår och granbuskar detta är som jag tror ett ypperligt ställe för en gris att parkera.

Och mycket riktigt den har ställt sig just som jag trodde mitt i värsta snåret, då både videsnåret och granen för den delen är max 1,20 så är det rätt lätt att se var grisen och var hunden står genom att topparna rör sig om man tar sig lite tid.

Hunden öser på rätt friskt och jag ser att både videt och någon gran rör sig då de gör utfall mot varandra, men att komma in för att skjuta är som ni förstår betydligt värre.

Här gäller det bara att vänta och låta grisen göra misstaget genom att exponera sig då den jagar undan hunden, det har nu gått en dryg timma och de är nästan samma ställe som då jag kom.

Tanken är att hela ståndet ska flytta sig något mera söderut för där är vegitationen betydligt mindre och aningen lägre samt ej så tät som där de nu står.

Tiden går och ståndet står bergfast och kvällen är på intågande här gäller det att klura ut hur jag ska få detta att flytta sig 30m utan att för den delen delge grisen att jag finns här.

Ett ganska säkert knep som jag praktiserat då och då, framförallt då man jagar ensam med hund i tät vegitation.

Men även då man jagar in hundar ensam är att lägga in min vittring med hjälp av något som kan kastas in vid sidan om ståndet, en grankott, pinne eller liknade för att skapa lite oro i området.

Det jag gör är att jag rullar det jag vill kasta i handen en stund för att sedan kasta in den några meter vid sidan av ståndet, oftast så kommer reaktionen ögonblickligen från grisen som oftast försiktigt försöker smyga ut.

Har nu hittat en passande grankotte och gör mig klar för skott i den lucka om ca 10m som finns till vänster om mig.

Iväg med kotten och i färdigställning, tiden går och efter 15sekunder så ser jag ett tryne just i luckan som jag ville.

Jag släpper ut hela grisen i luckan men kan ej se något fel på den samma!

Det jag kan se är att det troligtvis är en unggalt och med detta så släpper jag skottet, grisen går i däck och ligger på platsen.

Den skadan som finns på grisen är ett ganska lite sår just under käken som faktiskt är bruten på utgångsidan, tyvärr så syns det väldigt dåligt på bilden nedan.

Jag får senare veta att denna troligtvis är samma som påsköts natten innan på en åtel och då ca 8km från där jag fann spåret. Eftersök har gjorts och de hade även den ställt för hund under natten, men skytten kunde då inte se något fel och med detta så friandes den i tron att det var fel djur.

post-302-1233735090_thumb.jpg

//B

Publicerat

Snacka om flax!

Kul läsning och tricket med kotten ska jag komma ihåg ;)

Publicerat
  • Författare
Snacka om flax!

Kul läsning och tricket med kotten ska jag komma ihåg ;)

Lite tur måste man ha i livet...

Tycker jag du ska göra för faktum är att det funkar nästan alltid,

//B

Publicerat

Uppmärksamt och erfarenhet är det första jag tänker på när jag läser om ditt eftersök, bra jobbat björnhunden.

Publicerat

Makalöst bra jobbat, tänk om alla jägare hade din uppmärksamhet!

Som alltid är det mycket intressant att läsa om era eftersöksstorys.

Publicerat

Sanslöst bra arbetat och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskap.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Uppmärksamt och erfarenhet är det första jag tänker på när jag läser om ditt eftersök, bra jobbat björnhunden.

Tackar..

Hunden som gjorde upptäckten först har stått stilla i en dryg vecka efter en tuting av gris vid förra jakten så hon var nog vällldigt sugen på att jobba,,

//B

Publicerat

Bra jobbat Micke. :o

Själv brukar jag ha för dåligt tålamod för att vänta ut grisen i de lägena. Får väl försöka med kott-tricket nästa gång.

Men det förstås när jag kommer med storstövlarna så brukar redan grisarna vara förvarnade. ;)

Publicerat

Snyggt trick med kotten! Skall komma ihåg det. Bravo!

Publicerat
  • Författare
Bra jobbat Micke. :D

Själv brukar jag ha för dåligt tålamod för att vänta ut grisen i de lägena. Får väl försöka med kott-tricket nästa gång.

Men det förstås när jag kommer med storstövlarna så brukar redan grisarna vara förvarnade. ;)

Tålamod och lite finurlighet är oftast det som ger utdelning.

Inte sagt att det alltid funkar med pröva jag tror du blir förvånad över hur sakta de kommer lullande

Du håller väl I-11 takt med 48orna kan jag tänka :o

//B

Publicerat

..även jag kommer lägga "kottricket" på minnet...hade ett par lägen i slutet av säsongen där gris vägrade flytta sig från tät vegetation.

Bra jobb i övrigt med. Grattis

Publicerat
Tackar..

Hunden som gjorde upptäckten först har stått stilla i en dryg vecka efter en tuting av gris vid förra jakten så hon var nog vällldigt sugen på att jobba,,

//B

Visst var det bra av hunden men på en promenad så orkar inte alltid jag stanna och kolla alla fläckar som hnden ska kolla av, men å andra sidan så finns det inget vilt där jag bor.

Publicerat

Riktigt bra jobbat.

Stort grattis till en i mina ögon perfekt insats av dig och hunden.

Det är tur att ni finns, ni hängivna eftersöksekipage. :D:o

Publicerat

Man får gratulera till ett mycket fint arbete av både hund och husse! Lite av en vardagshjälte-insats dära :D

Publicerat

Otroligt bra gjort av hunden att göra den upptäckten! :D:o Kul trick med kotten!

Grattis på Er till ett lyckat eftersök!

:P

Publicerat
  • Författare
Visst var det bra av hunden men på en promenad så orkar inte alltid jag stanna och kolla alla fläckar som hnden ska kolla av, men å andra sidan så finns det inget vilt där jag bor.

Ja men går det inte med normalt lock att få med sig hunden så är det givetvis något som den vill.

Att kunna läsa och förstå sin hund är vill jag säga nästan 70% av hemligheten med ett lyckat eftersöks ekipage.

Inget vilt ??? var i hela världen finns du då...

Riktigt bra jobbat.

Stort grattis till en i mina ögon perfekt insats av dig och hunden.

Det är tur att ni finns, ni hängivna eftersöksekipage. :D:o

Tackar killen roligt att höra...

Du vet nu när jakten är så gott som slut så tar man ALLA möjligheter för att hålla sig själv och hundar i trimm inför nästa säsong, har idag startat om mina gamla spår/hinderbanor i skogen med nytt blod, nya figurer och lite nya knep, allt för att hålla hundar så aktiva som möjligt.

Otroligt bra gjort av hunden att göra den upptäckten! :PB) Kul trick med kotten!

Grattis på Er till ett lyckat eftersök!

:)

Tackar Stefan...

Ja hon är en envis lite rackare mellan tjejen..

//B

Publicerat
Tackar Stefan...

Ja hon är en envis lite rackare mellan tjejen..

//B

Varsågod micke! Ja, jag förstår det! :D Det måste vara kul med en sådan hund i stallet! :o Ett sådant väderkorn skulle man ha! :P

Publicerat

Kan bara ställa mig till resten av skaran.

Stort Grattis till ett lyckat eftersök av både hund å husse!! ;)

Och ett stort tack för kott-tricket. (Alla tips man kan få när det gäller eftersök, är guld värt <_<)

Publicerat

Fast nu får kanske uttrycket "kasta kottar" en annan betydelse... ;)<_<

Publicerat

Grattis!

Gott jobb!

O lite spårsnö har du fått med, kul.

Kastra kottar, kan ju funka men tycker ibland de är snudd på omöjliga o få loss.

Har ju hänt att nån får gå in o sparka grisen i aslet innan de behagar flytta på sig.

Men faen grisar har ju tendenser o göra som de vill.

En "doftbomb" upp i vind gör tydligen susen <_<

Om du har möjlighet så försök få till ett kort som visar skadan bättre, alltid bra o ha fall nån gnäller.

Publicerat
  • Författare
Om du har möjlighet så försök få till ett kort som visar skadan bättre, alltid bra o ha fall nån gnäller.

Tack NS....

Gnälla ???

Över vad,, eller varför skulle någon gnälla över det inträffade ;)

Grisen var träffad och jag har fått hela storryn om hur det gick till, och var det inträffade.

Ingen här skulle det överhuvudtaget falla på tanken att ifråga sätta det inträffade, misstag sker och kommer att inträffa igen.

Skytten och eftersöksjägaren den kvällen gjorde vad de skulle och kunde vid tidpunkten, och med detta så kan ingen kan lastas för detta misstaget. Och hade inte hunden och senare även jag sett att det var en blodfläck på vägen så hade grisen troligtvis fortfarande varit i skogen med allt vad det nu kan innebära.

Och ska jag nu gissa så hade ett senarie där denna grisen senare skjuts på en åtel eller för hund här omkring, och med en infekterad käke så hade nog frågan fått en helt annan dignitet.

//B

Publicerat

Fick uppfattningen om att du senare fick veta att den va påskjuten natten innan.

Kunde tänka mig ett senario där nån surnar till för man släpper hund

och skjuter för hund i fel tid.

Chansningen när skottet gick va ju rätt med facit i hand.

Det syntes ju inte på den att den va skadad.

Lite blod i snön behöver ju inte betyda att skadan är allvarlig så sett.

Skit samma, både "hängslen o livrem" kan ju va bra ibland.

Åter igen, bra jobbat o grattis!

Publicerat
  • Författare
Kunde tänka mig ett senario där nån surnar till för man släpper hund

och skjuter för hund i fel tid.

Lite blod i snön behöver ju inte betyda att skadan är allvarlig så sett.

Är absolut inget problem så länge jag kan styrka varför jag startade denna undersökningen som sedan leder till eftersöket.

Som som i sin tur leder till att viltet (grisen) fälls, och du har rätt så till vida att något större fel inte syntes inte på grisen då jag sköt den.

Men som svar på din fråga och detta vet du vid det här laget NS så kan man sällan eller aldrig se något större fel på en gris trots allvarlig skada, men läcker/blöder den som nu var fallet så finner jag inget som helst skäl till att låta den gå kvar oavsett årstid och rådande förbud.

Ifrågasätta genomförd åtgärd..

Men detta blir oftast en senare fråga om tvist nu uppstår dvs, frågan gäller då OM skadan var så allvarlig på viltet så det därför måste avlivas ?

Finns ett par tillfällen årligen då denna frågan kommer upp på tapeten i större utstäckningen än annars, och detta gäller frmförallt älgar och företrädelsevis kalvar i september, dessa kan skapa oehörda tvister om dessa fälls med marginella skador och på sas på fel mark, oftast efter att kon tidigare förolyckats vid en viltolycka etc.

Min personliga uppfattning är att finns det minst risk för följdolyckor genom att kalvar springer titt som tätt över vägen så ska dom tas bort oavsett tidpunkt på året.

//B