Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handeldsvapen, = tvåhands vapen och enhandsvapen.

Featured Replies

Publicerat

Nu är det så att jag sett flera artiklar var dom pratar om handeldsvapen när dom pratar om pistoler/revolvrar.

tex.

http://svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=1...d=&antal=10

"det blir inte förbud mot Handeldsvapen"

alltså menar dom gevär,karbiner,pistoler,revolvrar. fasst dom igentligen menar bara pistoler och revolvrar.

och

http://svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=1...d=&antal=10

"År 2007 beviljade polisen drygt 64 000 vapenlicenser, av dem var knappt 11 000 för handeldvapen. "

jahas, vad var dom 53 tusen andra licenserna då ? slangbella licenser?

visst har dom använt ordet handeldsvapen fel ?

jag mejlade dom, men dom visste visst att dom har rätt och säger att jag inte skall använda ordet enhandsvapen, får då man kan misstolka de som kniv...

hur är det.

handeldsvapen är vapen som går att avfyra med 2 eller 1 hand. och under 30 mm i kuldiameter eller hur ?

till dessa hör gevär,minityrgevär,hagelgevär,pistoler revolvrar,k-pistar mm.

tvåhands vapen och enhands vapen.

ifall nån kan grunka upp en maffig text så man kan klå skiten ur dom är själv usel att skriva ;)

här är en del av emailet jag fick

"Hej, tack för ditt meddelande. Handeldvapen är den benämning som Inrikesministeriet använder för pistoler,miniatyrpistoler, revolvrar och miniatyrrevolvrar i sin klassificering. Se sidan

http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.n...ndocument&2

Handeldvapen är också termen som används i viss lagtext, se Finlex.fi.Enhands eller tvåhandsvapen känner lagtexten inte till, inte heller användsen sådan klassificering av Inrikesministeriet, som beviljar licenser. Skjutvapen däremot omfattar också miniatyrgevär, gevär och hagelgevärförutom de ovannämnda mindre vapnen. Används som term i vapenlagen. Därför anser jag att användningen av handeldvapen i bemärkelsen pistoler,miniatyrpistoler, revolvrar och miniatyrrevolvrar är helt korrekt. Jag skulle nog inte rekommendera användningen av enhandsvapen, eftersomockså knivar kan räknas till den kategorin.

Och oftast är det ju inte det vi talar om i våra nyheter, utan faktiskt"eld"vapen."

varenda nyhet dom har om pistoler/revolvrar är det handeldsvapen dom pratar om inte eldvapen.