Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LÖST! Ta isär slutstycke Krico 300 22lr

Featured Replies

Publicerat

Hur tusan tar jag isär slutstycket i min Krico 300 .22lr..? Det sitter en liten, möjligen spärr emellan främre och mittdelen, har den nånting med saken att göra? Jag har för mig att jag ska kunna skruva av bakre delen i avspänt läge, men den bara vrider sig nån 1/10 mm.

Nån som vet?

Publicerat

Den bakre delen är gängad och ska bara vara att skruva av.

Publicerat
Den bakre delen är gängad och ska bara vara att skruva av.

Jo, att den är gängad har jag förstått eftersom den inte kan lossas på annat sätt, men gängan... Har den nån spärr? Alltså nån liten sak som trycks in, dras ut eller pillas på på annat sätt? Jag har bara vapnet utan nån som helst manual, finns det på nätet eller ska jag skriva en rad till www.krico.de och fråga? Jag vill inte använda verktyg eftersom det garanterat repar hylsan längs bak(den med signalstiftet, har testat med en läderslinga runt och tagit i, men nää,den lossnar inte.

Det måste väl ändå finnas någon som har gjort rent sitt slutstycke på en Krico 300 i .22lr.

Publicerat

Här är några bilder! Mitt slutstycke går lätt att skruva isär efter 20 år i tjänst och flera hundra tusen skott. Har bytt pipa till en lothar walther pipa och den skjuter gudomligt igen.

post-59-1233998210_thumb.jpg

post-59-1233998225_thumb.jpg

Publicerat

Ok, nu tog jag fram en grillvante i mocka som gav bra fäste runt hylsan längs bak, allt lossnade och nu är det rent och fint igen :lol:

Tackar för hjälpen allihop!

• 6 years later...
Publicerat

Skall snart själv prova att dela på ett sådant slutstycke...

Hoppas att informationen här i tråden räcker för att lyckas.

Tror att fjädern är lite trött då vapnet klickar 7skott av 10... :sad:

Publicerat

Kan vara skit, men i min Krico 22wmr putsade jag bara bort slipgrader från "kanterna" (vinklarna) på slagstiftet (syns bra på bilden ovan)   med ett diamantbryne så det var inte stora mängder gods. Efter det inget klick.

Jag har ett halvcirkel formad  fjäder-låsbleck som låser fast slutstycket, bara sprättar upp det så går det att skruva i sär.

Publicerat

Kan vara skit, men i min Krico 22wmr putsade jag bara bort slipgrader från "kanterna" (vinklarna) på slagstiftet (syns bra på bilden ovan)   med ett diamantbryne så det var inte stora mängder gods. Efter det inget klick.

Jag har ett halvcirkel formad  fjäder-låsbleck som låser fast slutstycket, bara sprättar upp det så går det att skruva i sär.

Tackar så mycket för info!

Det är farsans bössa... han ringde nyss och sa att han själv hade plockat ner slutstycket, rengjort och gett det lite fett.

Slagstiftet såg fint ut.

Blir provskjutning idag eller imorgon.

Publicerat

Det är bättre att smörja med ett mer lättflytande smörjmedel i ett slutstycke, fett blir segt när det är kallt vilket kan resultera i klick eller efterbrännare om man har otur.

Publicerat

Tog lite snabba bilder med mobilen när slutstycket monterades isär.

Det fanns lite grader på slagstiftet...

post-12637-0-51599400-1426719553_thumb.j post-12637-0-93411100-1426719568_thumb.j

Publicerat

i min Krico 22wmr putsade jag bara bort slipgrader från "kanterna" (vinklarna) på slagstiftet (syns bra på bilden ovan)   med ett diamantbryne så det var inte stora mängder gods. Efter det inget klick.

Menar du det runda lilla stiftet längst fram eller även klacken för avtryckaren osv... dvs överallt på det 10cm långa slagstiftet?

Publicerat

NEj inte det runda (ovala) slagstiftet. Det var OK och ska inte röras.  Men ca 1 cm in till höger på ditt långa stift, den vinkel som är på stången hade rejäla grader (slip skägg) efter maskinslipningen som jag tog bort med ett diamant bryne. På Nils I:s bild ovan finns två såna vinklar. Att ta bort graderna ska inte påverka själva stiftet. För mig innebar det att det kunde nå lite längre fram, vilket räckte. Det syns genom att slagmärket i hylsan syns tydligare med bättre kontur. Inga klick alls efter putsningen. Har inget fett bara tunn ren olja i princip torrt.

Publicerat

NEj inte det runda (ovala) slagstiftet. Det var OK och ska inte röras.  Men ca 1 cm in till höger på ditt långa stift, den vinkel som är på stången hade rejäla grader (slip skägg) efter maskinslipningen som jag tog bort med ett diamant bryne. På Nils I:s bild ovan finns två såna vinklar. Att ta bort graderna ska inte påverka själva stiftet. För mig innebar det att det kunde nå lite längre fram, vilket räckte. Det syns genom att slagmärket i hylsan syns tydligare med bättre kontur. Inga klick alls efter putsningen. Har inget fett bara tunn ren olja i princip torrt.

Tackar så mycket för beskrivningen!

Det är liknande på detta slutstycket... slår inte lika hårt som min Sako Quad.

Vissa ammosorter fungerar fint medan andra inte får en tillräcklig smäll av slagstiftet. Det är de med tunnare hylsbotten som klickar.

Så det syns tydligt att stiftet inte når helt fram.

• 1 year later...
Publicerat

Hej. Har inte med frågan att göra, inte exakt i allafall... Jag köpte en krico 300 22lr. Tog ut slutstycket från geväret för att rengöra pipan samt att smörja. Nu sitter jag här med slutstycket i handen och får inte in det i geväret igen. Förstår inte hur jag ska göra, går inte ihop för mig hur jag ska ha det för att det ska vara för att hamna i rätt läge! All hjälp uppskattas. 

MVH Victor 

Publicerat

Du måste spänna upp slagfjädern förmodligen. greppa bakstycket av slutstycket och vrid..moturs?

Publicerat

Du har spänt av slagfjädern. Gör som hippen säger men håll fast fram istället och vrid moturs för kung och hembygdsförening tills du spänt fjädern. Har haft en själv.