Publicerat Februari 5, 200917 yr Halloj, Finns det någon här på forumet som har tillgång till metallsåg eller plasmaskärare och som kan hjälpa mig att skära till ett knivblad, jag vill ha ett blad som är 8' långt med ett 5' handtagsdel i följande form Jag förmodar att jag kan slutföra projektet sedan med bandslipning och putsning men för konturerna skulle det vara skönt att slippa fila..... Finns det något intresse? För det fall att någon bistår mig skall vi givetvis fundera på någon form av ersättning/utbyte av tjänster liknande. Varför kanske någon frågar sig? Det är för att alla campingknivar jag dykt på antigen är barnsligt dyra eller bara fjantiga i sin utformning. Svara i tråden eller via PM. /Christian
Publicerat Februari 5, 200917 yr kan tyvärr inte hjälpa dig personligen. Men har du kollat med typ smides verstäder? Jag behövde 2 fästen till en lampa på en hoj jag byggde om. Och de hjälpte sollentuna smide (eller vad de hette) mig med. Betala typ 50 spänn. Så det kanske kan vara ett tipps om du inte får napp här.
Publicerat Februari 5, 200917 yr Författare kan tyvärr inte hjälpa dig personligen.Men har du kollat med typ smides verstäder? Jag behövde 2 fästen till en lampa på en hoj jag byggde om. Och de hjälpte sollentuna smide (eller vad de hette) mig med. Betala typ 50 spänn. Så det kanske kan vara ett tipps om du inte får napp här. Hallå där, Jo kanske det, måste fundera lite hur jag vill ha det och vad jag behöver, härdning överlämnar jag till Nordells eller annan firma som sysslar med den saken. /C
Publicerat Februari 5, 200917 yr Har då något material att arbeta i? Om det finns någon kniv med större blad som man kan ta ner så är det inte någon konst, vill man däremot börja med ett plattjärn då övergår det mitt förstånd.
Publicerat Februari 5, 200917 yr Författare Har då något material att arbeta i?Om det finns någon kniv med större blad som man kan ta ner så är det inte någon konst, vill man däremot börja med ett plattjärn då övergår det mitt förstånd. JoPe, däri ligger pudelns kärna, det blad som jag visar på bild har en rygg på 5 mm som smalnar av ner och ut, det finns inget existerande blad som jag känner till att ta ut det bladet ur som jag vill ha. Frågan är ställd utifrån aspekten börja med ett stycke plattjärn och arbeta vidare. /C
Publicerat Februari 5, 200917 yr Frågan är ställd utifrån aspekten börja med ett stycke plattjärn och arbeta vidare. Ta stål istället så kan du härda bladet, det blir bättre så Ett alternativ är ju att smida ett istället för att slipa (förutom finliret då förståss). Betydligt mycket roligare tycker jag.
Publicerat Februari 5, 200917 yr Då skulle jag ta och höra med en duktig knivsmed, man kan få betala en slant men så blir det gärna bra också. Om man vill göra budgetmodellen så har jag goda erfarenheter av omarbetade köksknivar.. Den jag gjorde till en polare och mig själv var av kasserade från jobbet. en lugn kyld attack med en långsam rondell och sen slipskiva så kan man lägga äggen som man vill. Fördelen är klart att det oftast är bra stål i bladet och om man måste köpa nytt så får man mycket blad för nån 100lapp. Modellen vi valde var fällkniven f1 rakt av, funkar kanon till allt. Lycka till!
Publicerat Februari 5, 200917 yr Författare Då skulle jag ta och höra med en duktig knivsmed, man kan få betala en slant men så blir det gärna bra också. Det är möjligt med efter ett par tidigare försök kan jag meddela att inte bara är de flesta smeder ovilliga att göra blad på beställning, de har sina egna orderböcker att hantera, de är inte villiga att göra andra modeller än dem som de behärskar, i varje fall inte till någon rimligt pris. Jag har en del trevare ute, det förefaller som om man tar ett vettigt stål, formar det enligt fantasi och önskemål så kan man få det härdat av Nordells eller någon annan, därefter återstår bara att slipa till eggen på bladet. En beg bandslip är nog ett måste i det hela, undrar om min X-svärfar släpper in mig i hans verkstad. /C
Publicerat Februari 5, 200917 yr Hoppas du märkte att jag var inne och ändrade i mitt medelande medans du svarade,, ledsen för det
Publicerat Februari 5, 200917 yr Christian! Jag kan utan problem skära ut en kontur för dig men jag har inget lämpligt stål hemma, skall kolla med några gamla kollegor efter härdbart stål och finner jag nått vettigt så pm:ar jag dig. Behöver dock en mall... Bonus på köpet om jag finner nått vettigt material i form av fraktfri leverans till Hackis. /Robban
Publicerat Februari 5, 200917 yr Författare Christian!Jag kan utan problem skära ut en kontur för dig men jag har inget lämpligt stål hemma, skall kolla med några gamla kollegor efter härdbart stål och finner jag nått vettigt så pm:ar jag dig. Behöver dock en mall... Bonus på köpet om jag finner nått vettigt material i form av fraktfri leverans till Hackis. /Robban Tjohooo, ja men en mall kan jag ordna med, vaktar PM lådan som en räv vakar på sork. /C
Publicerat Februari 5, 200917 yr Tjohooo, ja men en mall kan jag ordna med, vaktar PM lådan som en räv vakar på sork./C He he, ja det blir till att hålla tummarna. Kom å tänka på det... Att det är inte dumt om du skickar ner en kopia på din mall så snart som möjligt för om jag inte skulle få tag på nått förrens typ Torsdag nästa vecka så kan jag fortfarande skära ur bladet såvida mallen finns tillgänglig. Hoppas jag kan finna nått vettigt så du får kört igång ditt knivprojekt men som synd är kan jag inget lova. Har du kvar min adress?
Publicerat Februari 5, 200917 yr Författare He he, ja det blir till att hålla tummarna. Kom å tänka på det... Att det är inte dumt om du skickar ner en kopia på din mall så snart som möjligt för om jag inte skulle få tag på nått förrens typ Torsdag nästa vecka så kan jag fortfarande skära ur bladet såvida mallen finns tillgänglig. Hoppas jag kan finna nått vettigt så du får kört igång ditt knivprojekt men som synd är kan jag inget lova. Har du kvar min adress? Jo då adressen är i inboxen, jag ordnar med en mall snarast och ser till att skicka ner den i fysisk form till dig. /C
Publicerat Februari 5, 200917 yr En liten uppdatering här då... Snackade precis med en gammal kollega som skulle kolla på mitt gamla jobb om det fanns nått vettigt stål. Finns det nått så får du det gratis men jag tror inte att det håller riktigt knivkvalité... Dock har du nått att öva på och det är ju gratis. Att slipa en kniv efter härdning kräver tålamod då bladet absolut inte får anlöpas men det känner du säkert till redan. Tittade in på Nordells och fann att dom har lämpliga stålsorter som man kan köpa. http://nordellknives.com/indexS.shtml Bestämmer du dig för attt handla av nordells rakt av kan jag ju ta med mig stålet när vi träffs på Hackis för att sedan skära ut det åt dig. Se när det bara en postleverans borta... /Robban