Publicerat Februari 5, 200917 yr Ska köpa ett sikte och väljer nu på dessa två. Har lite ågren över detta val. Har någon erfarenhet av dessa sikten? Väljer mellan ett 4200 elite 2.5-10x50 belyst eller ett 6500 elite 2.5-16x50. Ska användas som ett allroundsikte till älg,rå och räv. Kanske även vak på vildsvin/räv. Är det stor skillnad på optiken i dessa sikten? Funkar 6500:an tll ett vakpass nattetid, trots att den inte har belysning? Frågorna är många svaren är få! Tacksam för era åsikter. /Tomas
Publicerat Februari 6, 200917 yr Ska köpa ett sikte och väljer nu på dessa två. Har lite ågren över detta val. Har någon erfarenhet av dessa sikten? Väljer mellan ett 4200 elite 2.5-10x50 belyst eller ett 6500 elite 2.5-16x50. Ska användas som ett allroundsikte till älg,rå och räv. Kanske även vak på vildsvin/räv. Är det stor skillnad på optiken i dessa sikten? Funkar 6500:an tll ett vakpass nattetid, trots att den inte har belysning? Frågorna är många svaren är få! Tacksam för era åsikter. /Tomas Jag har ett belyst 4200! Tycker det är ett kanon sikte för de pengarna jag gav för den. Har aldrig tittat i en 6500 så jag kan tyvärr inte jämföra modellerna. Riktmedlet i 4200 är ganska grovt, men jag tycker det är kanon då bössan som siktet sitter på nästan bara används till älg och gris. Om man ska nämna belysningen så är den kanon, bländar inte i mörker! Tror du blir nöjd vilken modell du än väljer av dessa två.
Publicerat Februari 6, 200917 yr Det finns bara fine duplex och mildot till 6500 och inget av dom är några nattriktmedel direkt. Har en 6500 2,5-16x42 mildot själv och är kalasnöjd med optiken i övrigt men det är ingen vakkikare. Skulle gått på 4200 belyst av de alternativ du ger. Tar du bort vaket skulle jag valt en 6500 men ser ingen vits med ett 50mm objektiv i sånt fall. Lägg de pengar du får över på den billigare 42mm gluggen och ha det som blir över som grundplåt till en vakkikare och nåt slags snabbytessystem i stället om vaket blir aktuellt sedan.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Rekommenderar 6500, den har många fördelar. Bl.a 30mm tub, smidigare, bättre optik samt sidoparallax