Publicerat Februari 5, 200917 yr Så äntligen slutade det att snöa. Sätter mig i en vakkoja och placerar tavlan 50 meter bort. Första skottet med övningsammo tar kl.8. 9 cm från centrum. Vrider 8-10 knäpp till höger och lika mycket upp. Andra skottet tar kl.8. 1,5cm från centrum. Vrider upp ca 4 knäpp och 3 knäpp höger. Går över till jaktammo (Oryx) och skjuter bredvid det första övningsskottet. Gör om samma procedur, men vrider upp siktet ännu några knäpp. Skottet tar exakt 2 cm över centrum. Vrider ner 3-4 knäpp och nästa skott tar mitt i klisterlappen i centrum. Nu är det inskjutet på åtelavstånd!!! Till hösten skall jag skjuta in den på 100-125m. Hur var då kikaren? Jag har inget att klaga på. Distinkta vred och exakt träfflägesändring. Klara fina linser. Rödpunkten som jag provade efteråt var inte så stark som jag trodde, även om jag hade på högsta läge. Nu ligger här snö, så det ger ingen rättvis bild. Den gröna markeringen var ännu sämre i snön. Vid anläggning upptäckte jag inget konstigt. Men vinklade jag bössan något, blev det mörkt i kanterna i kikaren. Jag jämförde med ett annat kikarsikte och där var det likadant. Passar bössan så är det inga problem. Hade det funnits en funktion till angående om rödpunkten kunde bli något större och starkare även om det ligger snö, hade kikaren fått full pott.
Publicerat Februari 5, 200917 yr En ännu enklare och billigare variant är att sikta in kikarn grovt genom att titta genom loppet först å sen skjuta ett skott varvid man naglar fast bössan, siktar ånyo på samma fläck och vrider justersrattarna tills hårkorset ligger mitt i hålet från första kulan. Skjut sedan ett kontroll skott och voila!
Publicerat Februari 5, 200917 yr En ännu enklare och billigare variant är att sikta in kikarn grovt genom att titta genom loppet först å sen skjuta ett skott varvid man naglar fast bössan, siktar ånyo på samma fläck och vrider justersrattarna tills hårkorset ligger mitt i hålet från första kulan. Skjut sedan ett kontroll skott och voila! NÄ! Man riktar in siktet först, SEN tittar man genom loppet. Det blir mycket enklare att se avvikelsen då. Det var ju det du lärde mig i somras...
Publicerat Februari 5, 200917 yr Fumlade väl till det lite dårå. EDIT: Märka ord för en gammal dam på det viset. EDIT igen: Läste igenom mitt inlägg igen... Jag fattar vad jag menar, alltså man siktar på tavlan genom att titta genom loppet varvid man grovinställer siktet eller är jag helt väck idag.
Publicerat Februari 5, 200917 yr EDIT igen: Läste igenom mitt inlägg igen... Jag fattar vad jag menar, alltså man siktar på tavlan genom att titta genom loppet varvid man grovinställer siktet eller är jag helt väck idag. Det är så jag gjorde tidigare, men genom att sikta med siktet först så använder man det som har högst noggrannhet. Då tycker jag att avvikelsen framträder mycket enklare när man tittar genom loppet.
Publicerat Februari 5, 200917 yr Författare Jag har fått flera askar ammo från Norma, så det spelar mindre roll.
Publicerat Februari 5, 200917 yr Jag har fått flera askar ammo från Norma, så det spelar mindre roll. kul frontier !! ja vart orolig att den hamnade på vift ! det är bra att du har fått mkt ammo du kommer att skjuta som fasiken med ett leende på läpparna !
Publicerat Februari 5, 200917 yr Författare kul frontier !! ja vart orolig att den hamnade på vift ! det är bra att du har fått mkt ammo du kommer att skjuta som fasiken med ett leende på läpparna ! Jag vart också lite orolig! Jag har hjälp Norma i ett ärende, så nu har jag jaktammo i flera år framöver.
Publicerat Februari 6, 200917 yr Jag vart också lite orolig! Jag har hjälp Norma i ett ärende, så nu har jag jaktammo i flera år framöver. Behöver dom mer hjälp