Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dovhjort

Featured Replies

Publicerat

Kan ngn klargöra de lite luddiga regler som gäller för dovhjortsjakt i februari ????????????

Publicerat

Hundar

16 § Trots det som föreskrivs i 16 § andra stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter får jakthundar som är lämpade för respektive jaktändamål användas av jakträttshavaren eller av annan person med jakträttshavarens medgivande vid tillåten jakt och vid jaktträning enligt följande:

Hund somförföljer vilt efter älg den 21 aug.-den 31 dec.eller den senaretidpunkt då jakten skavara avslutadbjörn den 21 aug.-den tidpunktNaturvårdsverketsärskilt beslutar

hjort och

rådjur den 1 okt.-den 31 jan.eller den tidigaretidpunkt då jakten skavara avslutadvildsvin den 1 aug.-den 31 jan.rödräv den 21 aug.-den 15 mars

lodjur den 1 feb.-den 31 mars

grävling

mårdhund

tvättbjörn den 1 aug.-den 31 jan.annat vilt den 21 aug.-den 28 (29)feb. eller den tidigaretidpunkt då jakten skavara avslutadHund som inteförföljer vilt efter fågel den 16 aug.-den 15 apr.,i Värmlands, Dalarnas,Gävleborgs,Västernorrlands,Jämtlands, Västerbottensoch Norrbottens län,dock t.o.m. den 30 apr.annat vilt den 21 aug.-den 28 (29)feb. eller den senaretidpunkt då jakten skavara avslutadHund somanvänds vidjakt underjord efter vildkaninmårdhund den 1 juli-den 30 juni

rödräv

mink

mård

grävling allmän jakttid samt jaktenligt bil. 4 till dennaförordningFörordning (2007:1242).

Edit. Ähh .. faen blev lite rörigt..

Kopierade in från SJF under lagstiftning.

Publicerat

Som vanligt har vi inga prejudikat, vad jag vet, så vi får göra en egen tolkning av lagen som vi tror är tillämplig. Min tolkning är att du omöjligt kan använda en hund som gör någon som helst nytta. Förfölja innebär att följa viltet eller spåret, oavsett ålder, vilket då skulle innebära att den enda möjligheten är att använda hundar som springer runt planlöst och "råkar" stöta upp hjort. Jag skulle tro att du ligger risigt till i även detta fall då jakten i sig definieras som "söka efter, spåra eller förfölja vilt". Har du begagnat dig av hund i denna aktivitet så tror jag att en domstol skulle ha synpunkter på ditt agerande.

Personligen så tycker jag därför att det lugnaste är att lämna hunden hemma i februari.

Publicerat
Som vanligt har vi inga prejudikat, vad jag vet, så vi får göra en egen tolkning av lagen som vi tror är tillämplig. Min tolkning är att du omöjligt kan använda en hund som gör någon som helst nytta. Förfölja innebär att följa viltet eller spåret, oavsett ålder, vilket då skulle innebära att den enda möjligheten är att använda hundar som springer runt planlöst och "råkar" stöta upp hjort. Jag skulle tro att du ligger risigt till i även detta fall då jakten i sig definieras som "söka efter, spåra eller förfölja vilt". Har du begagnat dig av hund i denna aktivitet så tror jag att en domstol skulle ha synpunkter på ditt agerande.

Personligen så tycker jag därför att det lugnaste är att lämna hunden hemma i februari.

Luddigt svar med mycket personligt tyckande.

En hund i band spårar och förföljer ju också vilt.

Då kan man tolka så att man inte ens kan ha hunden i band under jakten.

/Rune :D

Publicerat

Rune: Det kan inte bli annat än luddigt och personligt tyckande när det inte finns prejudikat. Vill någon prova lagen så är ingen gladare än jag om vi får ett klarläggande, men jag vill inte vara den som står inför skranket, domstolar har ofta en ganska annorlunda inställning till jakt och jägare. Därför tycker jag att det kan finnas ett visst värde i att tala om hur jag skulle ha gjort, det står sedan givetvis alla fritt att tolka lagen efter eget huvud. Man kan tolka lagen nästan hur som helst i alla lägen. Men man kommer rätt långt med sunt förnuft och åtminstone mitt sunda förnuft säger mig att det är mycket tveksamt med en lös hund vid sin sida när man är ute på dovjakt i februari men en hund i band tror jag att lagstiftaren kan acceptera. Hur skulle du själv tolka denna lag?

Vi får varje dag, år ut och år in, massor av frågor från personer som älskar att bända på lagar och fnula ut hur man skulle kunna lura lagen och hitta på något finurligt kryphål. Jag lovar dig att endast jag personligen får hundratals liknande frågor årligen. Det enda vi kan göra är att redovisa läget, ge vår tolkning och tala om hur vi själva skulle ha gjort.

Vi har ett liknande svar på Internet:

http://www.jagareforbundet.se/juridik/faqj...g/hundpadov.asp

Men om du vill ha ett tydligt svar så kan jag ge ett. Använde inte hund på dov i februari!

Publicerat

Ok

Jag menade inget personligt mot dig (ber om ursäkt om jag var otydlig)

Det finns fler trådar där ni tolkar personligt utan att det är svart eller vitt.

Men alla lagar som det inte finns prejudikat på kan tolkas hur f_n som helst.

Man kan ju tolka det på mitt sätt också.

Jag har samma uppfattning som du/ni att hund bör lämnas hemma eller i bilen under jakt på dov i februari.

/Rune :D

Publicerat
Ok

Jag menade inget personligt mot dig (ber om ursäkt om jag var otydlig)

Det finns fler trådar där ni tolkar personligt utan att det är svart eller vitt.

Men alla lagar som det inte finns prejudikat på kan tolkas hur f_n som helst.

Man kan ju tolka det på mitt sätt också.

Jag har samma uppfattning som du/ni att hund bör lämnas hemma eller i bilen under jakt på dov i februari.

/Rune ^_^

Även lagar där det finns prejudikat tolkas inte sällan olika av olika rättsinstanser... vi har varit inne på det här i fler trådar tidigare, och det är inte lätt... och i det närmaste ALDRIG helt svart eller vitt. Vi har genom kontakter med myndigheterna ofta en något större insikt i vad lagstiftaren haft för avsikt med en lag eller föreskrift, vilket gör det något mer sannolikt att vi träffar rätt i våra bedömningar än den som inte har motsvarande information. Sedan är det en del av vårt jobb att efter bästa förmåga försöka tolka lagstiftningen för att hjälpa våra medlemmar. Står saker inte glasklart uttryckta tvingas vi då ofta basera vår bedömning på lagtexten, underhandsinformation, sunt förnuft och erfarenhet. Ingen kan självfallet garantera utfallet av en rättslig prövning, och uttrycket "personligen hade jag..." skall nog uppfattas just som vad som vi uppfattar som den bästa linjen att följa.

I andra fall här så har vi fått frågor där varken förbundsstämma eller förbundsstyrelse uttryckt en bestämd mening i en viss fråga; vi kan då ofta inte heller klockrent säga "Jägareförbundet tycker". Däremot kan vi förklara vilken inriktning vårt arbete inom just den frågan följer, och följa upp med "Personligen så...".

Publicerat

Här är en artikel i ämnet jag skrivit i Svensk jakt:

Dovvilt och hundar

Under förra jaktsäsongen uppstod en viss förvirring när regeringen ändrade jakttiderna för dovvilt så att dovkalv blev lovlig under brunstuppehållet i vissa län, men endast under vakt- och smygjakt. Samtidigt hade länsstyrelsen i Östergötland innan regeringens beslut utfärdat vissa tillstånd till skyddsjakt som innebar andra regler och de gick därför senare ut med en rekommendation rörande hundanvändningen som nästan ingen förstod den formella innebörden av. Även under februarijakten på dovvilt har frågan om hundanvändning uppkommit. Jag skall därför här försöka reda ut begreppen.

Hornbärande dovvilt får som bekant jagas i hela landet 1-30 september i hela landet, dock endast som smyg- och vaktjakt. Jakttiden på alla dovvilt är för hela landet 1-20 oktober samt 16 november - sista februari. Dovkalv får numera jagas även 21 oktober – 15 november, men bara under smyg- och vaktjakt och i vissa län. Således får dovvilt av någon typ jagas hela perioden 1 september – sista februari. Dessutom kan länsstyrelsen besluta om skyddsjakt under vissa förutsättningar till vissa jakträttshavare, vilket kan komplicera bilden. Nu lämnar vi dock den möjligheten och ser till vad lagstiftningen säger.

Under den tid man endast får jaga dovkalv endast som smyg- och vaktjakt, förekommer jakt med hund på såväl rådjur, kronvilt, vildsvin och älg. Frågan som har uppstått är då vad man gör om hundarna driver dovvilt, såväl vuxna djur som kalv? Ett kort och enkelt svar (för ovanlighetens skull från en jurist) på den frågan är ingenting! Sådant dovvilt får inte skjutas och hunden behöver inte kopplas.

Jaktförordningen anger att hund som förföljer vilt får användas vid tillåten jakt och jaktträning efter hjort och rådjur ”den 1 oktober – 31 januari eller den tidigare tidpunkt jakten skall vara avslutad”. Vissa har hävdat att jakten på dov är ”avslutad” den 20 oktober och att man därför inte får bedriva jakt eller jaktträning under brunstuppehållet. Denna tolkning är uppenbarligen felaktig, särskilt i de län där jakt på dovkalv får bedrivas. Men även i andra län måste anses gälla att jakten är ”avslutad” den sista februari. Jaktträning på dovvilt är således tillåten under brunstuppehållet, men inte jakt med hund..

Som framgår ovan får alltså inte hund som förföljer dovvilt användas i februari. Vakt-, smyg, och tryckjakt kan däremot bedrivas efter alla djur. Vad är då en hund som hålls i koppel men spårar dovvilt som hunden och jägaren följer? Alltså vad gäller om man bedriver ledhundsjakt? Rent formellt språkligt så förföljer den ju viltet? Ledhundsjakt berördes inte när Naturvårdsverket föreslog de senaste ändringarna i jaktförordningen där man utmönstrade begrepp som ”drivande”, ”stötande”, ”ställande”, ”stående” och ”skällande” hundar och istället införde de nuvarande ”hund som förföljer vilt” och hundar som inte gör det.

Emellertid angav Naturvårdsverket samtidigt i sitt förslag att hundar som ”uppehåller sig i omedelbar närhet av föraren och som med lätthet kan inkallas vid kontakt med vilt” skall anses som ”hund som inte förföljer vilt”. En hund som är kopplad kan med lätthet kontrolleras och är hela tiden så nära föraren som kopplet medger. En ledhund som går i koppel framför föraren borde därför rimligen vara tillåten att använda efter dovvilt i februari.

Publicerat

Får man släppa älg hund i februari alltså ställande hund inte drivand, vi får ju som sagt jaga älg i östergötland februari ut.

Publicerat

§16 Jaktförordningen, en guldparagraf för hundägaren...

Älg: 21 augusti - 31 december ELLER den senare tidpunkt då jakten skall vara avslutad.

Publicerat

Jagar ju också en del älg i ÖStergötland men det gäller och se till att man har en hund som bara jagar älg och inte ger sig efter grisarna.. Vilket på många håll är ett problem... :/ Tror att en hund som enbart jagar älg kommer blir rätt värdefull framöver. Åtminstone här i södra delarna av landet där vi fortfarande har rätt bra med älg.

Publicerat

Så då får man alltså släppa hunden på älg i februari månad i östergötland. Min jagar som regel bara älg om det inte finns gris på markerna

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.