Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan vi förvänta oss ett förbud mot obondad kulammunition?

Featured Replies

Publicerat

I denna länken så visar förbundet på ett iofs klart och tydligt sätt splitteravgången med obondad ammo kontra sekundär blyförgiftning.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16320

Är det förbundets målsättning att denna ammunitionstypen på sikt skall fasas ut/förbjudas vid svensk jakt?

Om inte är det inte stor risk att lagstiftarna ser detta som ett önskemål från förbundets/jägarnas sida så detta blir ett faktum ändå?

Av säkehetsskäl och vissa andra tekniska skäl(som är lite för stort att gå in på här) anser jag att ert resonemang haltar en del.

I mitt yrke är det fullständigt otänkbart att lossa skott som har bondade kulor tex.

/Micke

Publicerat

Hejsan,

nej så är det självfallet absolut inte! Vi vill bara belysa ett problem och vill göra jägare uppmärksamma på det. Om vi INTE gör vad vi kan så finns det, som vi ser det, däremot en risk för att det kan bli fråga om regleringar. Vi har varit inne på detta i flera trådar tidigare också; vi jobbar stenhårt för linjen att frihet under ansvar räcker för att hantera väldigt många situationer. Det finns mycket goda förutsättningar att reducera problemet med sekundär blyförgiftning genom några enkla grepp, och då uppmanar vi jägarkåren att göra det. Rekommendationerna säger att när du kan välja kultyp så välj bondade kulor. Om du inte kan eller inte vill använda bondade kulor är det extra viktigt att du gör slaktavfall och liknande otillgängligt för rovfåglar.

Vi har både fått och frivilligt åtagit oss ett uppdrag att frvilligt minska användningen av bly i ammunition, och minska de potentiella problemen, som "motprestation" för att fortfarande få använda bly i ammunition. Detta är ett steg i det arbetet. Både myndigheter och andra naturvårsdorganisationer arbetar redan med den här frågan, och visar inte vi handlingskraft så kan du vara helt övertygad om att andra kommer att göra det.

Utöver att vi självfallet inte vill att rovfåglar skall förgiftas och tyna bort, så skall man också vara medveten om att rovfåglar utan jämföresle är den djurgrupp som är mest omhuldad av allmänheten. Det är som jag ser det inte ens en option att sticka huvudet i sanden, när det finns siffor som antyder att 20% av örnarna dör en plågsam död orsakad av sekundär exponering av ammunitionsbly.

Publicerat

Kan man således tänka sig en rimlig rekommendation såsom den i England, Frankrike och en del andra länder,

att man enbart lämnar räntor i skogen om det är så att ingen, man eller djur kommer att störas av dem.

Exempelvis är det knappast svårt att lägga räntan på ett sådant sätt att den är otillgänglig för örn, vilket förefaller vara det viktigaste djuret.

För egen del är jag lite nyfiken på underlagens storlek för detta 10-20% av dödligheten hos Örn, hur många djur talar vi om egentligen?

/C

Publicerat
Kan man således tänka sig en rimlig rekommendation såsom den i England, Frankrike och en del andra länder,

att man enbart lämnar räntor i skogen om det är så att ingen, man eller djur kommer att störas av dem.

Exempelvis är det knappast svårt att lägga räntan på ett sådant sätt att den är otillgänglig för örn, vilket förefaller vara det viktigaste djuret.

För egen del är jag lite nyfiken på underlagens storlek för detta 10-20% av dödligheten hos Örn, hur många djur talar vi om egentligen?

/C

Alla som hittas, dvs massor över årens lopp. Siffran ökar dessutom hela tiden, eftersom man tidigare bara kollade blyhalt på sådana örnar som man inte kunde hitta någon rimlig dödsorsak för. Nu kollas alla, eller åtminstone merparten.

Rapporten är skriven av en oberoende forskare, och är tänkt för myndigheter och liknande samt för en intresserad allmänhet. Vi har alltså låtit ta fram ett opartiskt material, för att basera vår ståndpunkt på. Forskaren har sedan dess anlitat av Riksmuseet för att sammanställa en rapport om deras material. Det lär inte skada oss att vi visar framfötterna och själva låter ta fram sådana material. Vi måste helt enkelt visa att vi självklart och frivilligt tar vårt ansvar för vår verksamhet.

Den rekommendation du talar om är väl precis vad vi skrivit, dvs se till att inte rovdjur eller -fåglar kommer åt räntorna? Använder man bondade kulor minskar risken ytterligare, och detta är självklart den åtgärd som innebär minst jobb.

Publicerat

Tack för de snabba svaren,

detta föranleder uppföljningsfrågan och för alla dess fall är det enbart bly som kommer från kulor i viltet?

För egen del och med tanke på accumuleringen i näringskedjan finns det inte fler källor till blyhalterna?

Jag vet jag skulle kunna läsa rapporten, vilket jag eventuellt kommer att göra men snälla roa mig.

/Christian

Publicerat
Tack för de snabba svaren,

detta föranleder uppföljningsfrågan och för alla dess fall är det enbart bly som kommer från kulor i viltet?

För egen del och med tanke på accumuleringen i näringskedjan finns det inte fler källor till blyhalterna?

Jag vet jag skulle kunna läsa rapporten, vilket jag eventuellt kommer att göra men snälla roa mig.

/Christian

Om du lovar att läsa rapporten också ;-)! Man kan, och har, kollat halterna av olika blyisotoper i rovfåglarna. De överensstämmer perfekt med ammunitionsbly, men inte med ngn annan källa.

Nu tar jag kväll, annars är det jag som får smaka på bly ;-)!

Publicerat
  • Författare

Tack för bra svar!

Jag kommer åtminstone göra mitt slaktavfall otillgängligt för rovfåglar hädanefter!

Även jag tar gärna del av rapporten,finns den på nätet?

/Micke

Publicerat
Tack för bra svar!

Jag kommer åtminstone göra mitt slaktavfall otillgängligt för rovfåglar hädanefter!

Även jag tar gärna del av rapporten,finns den på nätet?

/Micke

Fint & tack! Vi lär få på skallen om vi inte sköter detta, och gör vi det itne så märks det uppenbarligen i form av döda örnar...

Rapporten ligger inte ute ännu, men snart. Den är inte färdiglay-outad ännu, men på god väg. Kommer läggas ut så snart den är klar.

/Fredrik

Publicerat

Tydligen har någon nyligen blivit föremål för förundersökning pga att han skjutit ett lodjur som vid obduktion inte visade på blyfragment... helmantel misstänks. Vad händer om man vill jaga med Barnes X kan man börja fundera på...

Publicerat
Tydligen har någon nyligen blivit föremål för förundersökning pga att han skjutit ett lodjur som vid obduktion inte visade på blyfragment... helmantel misstänks. Vad händer om man vill jaga med Barnes X kan man börja fundera på...

Lämpligen kan man inkomma med fakta i målet genom att förse dem med en oskjuten Barnes X, och därmed göra den ogrundade misstanken "null and void".

Borde inte övergå den forensiska teknikens kapacitet att kunna skilja på äpplen och päron.

mvh

Orca

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.