Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakttid på älg

Featured Replies

Publicerat

Hur är jägareförbundets syn på jakttiden för älg i norra sverige?

Jag har tagit del av jägareförbundets älgpolicy. Min uppfattning är att den är bra. Beskrivningen av hur älgstammen har låg medelålder och skev könsfördelning tycker jag stämmer väl överens med min egen erfarenhet av älg i norra sverige och även om man tittar på data från flyginventeringar, älgobs och avskjutningsstatistik. Effekterna av den snedvridna fördelningen beskrivs också på ett bra sätt av jägareförbundet. Möjligheterna med en bättre uppbyggd älgstam är onekligen lockande: fler älgar att jaga och samtidigt mindre skogsskador.

Vad finns det då för hinder att genomföra detta? Jägarnas inställning och gamla vanor kanske? Ja, troligtvis är detta en betydande faktor. Här är utbildning och information denna enda vägen (kombinerat med generationsväxling!?).

Ett annat betydande hinder är enligt min mening den korta jakttiden. Nu invänder säkert många och säger att jakttiden är lång, från september till december eller januari. Jag tycker inte det är så. Om man tittar på merparten av norrland så är jakttiden 2-3 veckor i september och 3-5 veckor i okt/nov innan snöförhållanden sätter stopp för jakten. Alltså totalt 5-8 veckor.

Jag tycker att jakttiden är för kort för att kunna bedriva den mer selektiva jakten som krävs för en bättre älgstam och samtidigt vara tillräckligt effektiv. Jämför vi med södra sverige så har man där i praktiken en 15 veckor lång älgjakt med mestadels avsaknad av hindrande snö.

Hur ställer sig jägareförbundet till att i norra sverige ha en jakttid som börjar 1 september och fortgår utan brunstuppehåll till dec eller jan?

Publicerat

Det där är en ganska stor och komplicerad fråga.

Fast jaktstart är en livligt debatterad fråga i jägarleden. Den har diskuterats i många år och jag tolkar nog fortfarande att majoriteten av jägarna vill börja på en måndag.

Att skippa brunstuppehållet tror jag är än mer kontroversiellt. Där har vi etiska frågeställningar att hantera. Jag ser det dock som både möjligt och nödvändigt att diskutera utformningen och omfattningen av brusntuppehållet, inte minst mot bakgrund av klimatförändringarna.

I grunden handlar detta om vi ska begränsa älgjakten med jakttid, avskjutningskvoter eller köra frihet under ansvar. Idag har vi alla tre varianterna i systemet vilket gör det en smula rörigt. Den pågående älgjaktsutredningen lär dock ge en del rätt konkreta förslag i dessa frågor så vi får nog vänta någon månad till, sen lär det finnas en hel del att diskutera...

Publicerat
Hur är jägareförbundets syn på jakttiden för älg i norra sverige?

Jag har tagit del av jägareförbundets älgpolicy. Min uppfattning är att den är bra. Beskrivningen av hur älgstammen har låg medelålder och skev könsfördelning tycker jag stämmer väl överens med min egen erfarenhet av älg i norra sverige och även om man tittar på data från flyginventeringar, älgobs och avskjutningsstatistik. Effekterna av den snedvridna fördelningen beskrivs också på ett bra sätt av jägareförbundet. Möjligheterna med en bättre uppbyggd älgstam är onekligen lockande: fler älgar att jaga och samtidigt mindre skogsskador.

Vad finns det då för hinder att genomföra detta? Jägarnas inställning och gamla vanor kanske? Ja, troligtvis är detta en betydande faktor. Här är utbildning och information denna enda vägen (kombinerat med generationsväxling!?).

Ett annat betydande hinder är enligt min mening den korta jakttiden. Nu invänder säkert många och säger att jakttiden är lång, från september till december eller januari. Jag tycker inte det är så. Om man tittar på merparten av norrland så är jakttiden 2-3 veckor i september och 3-5 veckor i okt/nov innan snöförhållanden sätter stopp för jakten. Alltså totalt 5-8 veckor.

Jag tycker att jakttiden är för kort för att kunna bedriva den mer selektiva jakten som krävs för en bättre älgstam och samtidigt vara tillräckligt effektiv. Jämför vi med södra sverige så har man där i praktiken en 15 veckor lång älgjakt med mestadels avsaknad av hindrande snö.

Hur ställer sig jägareförbundet till att i norra sverige ha en jakttid som börjar 1 september och fortgår utan brunstuppehåll till dec eller jan?

"Norra Sverige" är ju ett rätt omfattande område! Det finns alldeles säkert synpunkter för en längre jakttid, men definitivt finns en mycket stor uppslutning för en relativt kort jakttid längst upp i norr också! Vi har idag 72 dagars jakt i större delen av Norrbotten där jag befinner mig, men ytterst få jaktlag nyttjar mer än 15-20 dagar för älgjakt och då mest helgerna. Vissa jaktlag jagar hela första veckan, men dom blir färre. Den selektiva jakten bygger inte på lång jakttid utan på att man bestämmer sig för vad man ska skjuta, öka andelen kalv i avskjutningen och istället vara mer försiktig med de vuxna. Jagar man alltför långt in på säsongen kommer också de vandrande älgstammarna att bli beskattade av många jaktlag som inte har full kontroll på varandra vilket kan leda till en överbeskattning. Att jaga älg uppe i fjällen under vintern anser jag dessutom vara etiskt diskutabelt eftersom älgarna har en lång och ofta kärv vinter framför sig där de måste spara på energin så gott det går! Längst upp i norr är det dessutom inte lagligt möjligt eftersom man inte har solen uppe vilket enligt lagen krävs för älgjakt! Som sagt, åsikterna är säkert många men jag är övertygad om att problemen i älgstammen inte löses av jakttiderna. Du säger ju att de i södra Sverige kan jaga längre tid på året än vi i norr. Det stämmer men, men det är också så att de har haft en sämre utveckling av älgstammen än hos oss i norr vilket ju skulle motsäga dina argument?!

Att det är roligt att jaga är naturligtvis ett skäl för längre jakttider, men det är ju en lite annan fråga... :D

Publicerat
  • Författare

Det är onekligen en stor och komplicerad fråga.

Jag håller med om att sammanblandingen av att reglera älgstammen med jakttid och avskjutningskvoter är rörigt. Dessutom tycker jag det är i högsta grad olyckligt. Vi har överlag en tämligen god kunskap om hur älgstammen ser ut i norra sverige genom älgobs, flyginventeringar och div beräkningar. Detta gör ju att om vi bara tar till oss dessa kunskaper faktiskt kan sköta älgstammen utan att också behöva begränsa oss mer än nödvändigt genom jakttider.

Jag tycker inte att läget i södra sverige motsäger en lång jakttid. Det visar snarare på behovet av en konsekvent genomförd avskjutning grundad på kunskap om älgstammen. Vad gäller vinterjakt så propagerar jag inte för det, tvärtom jag vill hellre jaga tjäder då!

Att ha jaktstarten på en måndag kan ju knappast ha några tungt vägande etiska eller biologiska skäl som orsak. Många jaktlag väljer ju ofta ändå att börja någon annan dag. Skulle man överföra denna princip till andra arter skulle det framstå som något märkligt.

Jakt under brunstuppehållet har en etisk dimension. Om syftet är att inte störa älgarna under brunsten borde man ju snarare senarelägga uppehållet ,då älgforskarna menar att högbrunsten inträffar ungefär när vi återupptar jakten i oktober. Dessutom kan man ju fundera över varför man i Finland och Norge börjar älgjakten när vi tar brunstuppehåll? Och slutligen, spelar det någon roll för älgarna om vi jagar under brunsten, förutsatt att vi håller oss till avskjutningsplanen?

Jag tror tvärtom att det är lättare att bedriva en selektiv jakt om man har längre tid på sig. Vet man att man ska skjuta X tjurar, Y kor och Z kalvar är det väl helt självklart att det är lättare om man har längre tid på sig?

Jag tycker detta är en viktigt fråga för jägareförbundet att engagera sig i. Vill man framstå som seriös att vilja förvalta älgstammen tycker jag man också måste våga släppa taget om älgjaktsmodellen som gubbarna i byn har haft.

Vad tror ni händer några år framåt med älgjakten? Alla som har varit på ett älgjaktsmöte och sett mängden av äldre herrar inser väl att någon större föryngring av jägarkåren inte är pågång. Alla som hört skogsbolagen inser väl också att vi knappast får så många fler älgar att jaga i framtiden. Detta sammantaget innebär att vi är färre jägare som ska jaga färre älgar på samma areal, vilket i sin tur innebär att varje älg tar längre tid att skjuta. Dessutom har vi högre krav på oss att skjuta rätt sorts älg.

Hur ska vi klara det?

Publicerat

Givetvis finns det inga som helst biologiska eller etiska hinder för att börja den 1/9 istället för första måndagen i september. Men är det något man lär sig av att jobba med älgförvaltning så är det att traditionens makt är stor och att förvalta älg är mycket enkelt jämfört med att förvalta folk och då kanske särskilt jägare...

Alla de frågor du reser är mycket viktiga principfrågor i den pågående älgutredningen. Jag skulle rekommendera dig att ta en titt på utredningen:

http://www.sou.gov.se/algforvaltning/index.htm

Där finns också möjligheten att föra fram synpunkter direkt till Maria, utnyttja dem!

När det gäller åldersfördelningen på jägarna och framtiden för norrlands älgjakt är jag inte alls lika pessimistisk som du. Jägarkåren blir inte äldre och det är fortfarande mer eller mindre omöjligt att få tag på en älgjaktmark i norra Sverige. Vi får tusentals samtal varje år från jägare som vill men inte får jaga där uppe. Förbannelsen för såväl ungdomar som sörlänningar i detta fallet tror jag är älgdragaren. Man behöver inte vara varken ung, stark eller särskilt många för att jaga älg idag. Sedan tror jag att vi på många håll idag har ett kunskapsproblem men det är nog varken åldersrelaterat eller geografiskt betingat.

Publicerat

Min högst personliga uppfattning av läget i området där jag jagar är att lång jakttid försämrar älgstammen. Detta på grund av att vi har dåligt med tjurar men med lång jakttid kan man trots detta till slut få skjuta den där "sista" tjuren och därigenom försämrat fördelningen ännu mer. Har man istället kortare jakttid får man nog mer en "skjut det som kommer" mentalitet och då blir det ju att man skjuter mer kor om det finns fler osv.. Sen givetvis att man bör hålla lite koll i alla fall, så det inte blir helt åt h-vete men jag tror inte det är för kort jakttid som är problemet utan den utbredda "INTE KAN VI SKJUTA KOR" mentaliteten...

Ska bli kul att se vad utredningen kommer fram till..

Publicerat
  • Författare

Jo, jag är mer än väl medveten om att det snarare är fråga om att förvalta folk än än älgar.

Det var roligt att höra att du inte håller med om min något pessimistiska syn på jägarkårens utveckling i norr. Tolkar jag dig rätt så sjunker alltså jägarkårens medelålder även i norra sverige?

Om jag ska fortsätta på mitt något pessimistiska spår befarar jag att även denna älgutredning inte ändrar verkligheten ute i skogen på något påtagligt sätt. Antagligen kommer de också fram till att vi ska ha något slags älgförvaltningsområden som sköter älgstammen över stora geografiska områden. Dubbelregistreringen vågar de inte röra för det är för infekterat och påverkar vår ursprungsbefolkning, den frågan förhalas ytterligare. Jägarna kommer tycka skogsbolagen får för stor makt och bolagen kommer tycka att jägarna får bestämma för mycket.

Det är ju ändå så att vi vetat rätt länge hur det står till med älgstammen vilket väl beskrivs i förbundets älgpolicy. Vi har alla möjligheter redan idag att göra något åt det oavsett älgutredningar. I slutändan kommer ju iallafall samma gamla jägare (och några nya) vara ute skogen och jaga älg. Frågan är då hur vi jägare förmås skjuta rätt älgar?

Vad tycker jägareförbundet? Vilka styrmedel kan tänkas behöva införas? behöver jakttiden ändras? räcker det bara med att utbilda alla?

Publicerat
Jo, jag är mer än väl medveten om att det snarare är fråga om att förvalta folk än än älgar.

Det var roligt att höra att du inte håller med om min något pessimistiska syn på jägarkårens utveckling i norr. Tolkar jag dig rätt så sjunker alltså jägarkårens medelålder även i norra sverige?

Om jag ska fortsätta på mitt något pessimistiska spår befarar jag att även denna älgutredning inte ändrar verkligheten ute i skogen på något påtagligt sätt. Antagligen kommer de också fram till att vi ska ha något slags älgförvaltningsområden som sköter älgstammen över stora geografiska områden. Dubbelregistreringen vågar de inte röra för det är för infekterat och påverkar vår ursprungsbefolkning, den frågan förhalas ytterligare. Jägarna kommer tycka skogsbolagen får för stor makt och bolagen kommer tycka att jägarna får bestämma för mycket.

Det är ju ändå så att vi vetat rätt länge hur det står till med älgstammen vilket väl beskrivs i förbundets älgpolicy. Vi har alla möjligheter redan idag att göra något åt det oavsett älgutredningar. I slutändan kommer ju iallafall samma gamla jägare (och några nya) vara ute skogen och jaga älg. Frågan är då hur vi jägare förmås skjuta rätt älgar?

Vad tycker jägareförbundet? Vilka styrmedel kan tänkas behöva införas? behöver jakttiden ändras? räcker det bara med att utbilda alla?

Bara en sak jag tycker är konstig med den här ursprungsbefolkningsgrejjen.... Det är ju SAMEBYN och inte samerna som har jakträtt genom dubbelregistrering.. Det är ju långt ifrån alla samer som har renar men det verkar inte komma fram riktigt...

Publicerat
Bara en sak jag tycker är konstig med den här ursprungsbefolkningsgrejjen.... Det är ju SAMEBYN och inte samerna som har jakträtt genom dubbelregistrering.. Det är ju långt ifrån alla samer som har renar men det verkar inte komma fram riktigt...

Så sant så det är en liten del av samerna som är renägande samer. Men det kommer sällan fram. Renägande samerna är ju de som hörs mest i media och som politiker lyssnar på.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.