Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ammunition för kal 30-30

Featured Replies

Publicerat

hej,

jag hittade en bygel, winchester, som jag köpte. den kommer om 2 veckor.

kan ni, de som vill, berätta vilka ammunitionstyper ni använder och varför. finns det övningsammo i kal. 30-30.

jag vill gärna veta varför ni väljer de olika typerna, köttförstöring, rekyl mm.

man bugar på förhand.

Kalle

Publicerat

Bra val av kaliber och av mekanism ( även om märket är fel.... ;) , eller hur DP.. :P )

Jag har valt att köra med Hornadys LE-ammo till jakten med min 30-30, kommer att ha den till både älg och småvilt, har inga jaktliga resultat att komma med än, då jag nyss fått hem dem den ammon, och bygeln ligger i bitar för uppfrächning av stocken.

Som övningsammo kör jag med hemladdat, 150 grs Privi Partizan FNSP, en billig kula som funkar bra i de byglar jag provat den i, funkar nog bra att jaga smått med också, men har inte provat än.

Sellier & Bellot har en 9,7 grams SP fabriksladdad patron för runt 200 kr asken

Mr Mauser kan dock fylla i med hur LE-ammon funkar i klövdjuren, han har ju skjutit en del sådana med sin bygel.

Jag får uppfattningen att du inte handladdar eller ?

Publicerat

Jag har fyra sorters 30-30 ammo hemma:

160grain Hornady Le.

150grain Winchester Silvertip.

150grain Remington soft point.

170grain Federal Classic Soft Point.(inte skjutit med ännu)

De tre första har samma träffläge och ungefär samma rekyl.

Winchester silvertip är hårdast och expanderar minst.

Förr effekt se denna tråden:

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16167

/Micke

Publicerat
  • Författare
Bra val av kaliber och av mekanism ( även om märket är fel.... :rolleyes: , eller hur DP.. :P )

Jag har valt att köra med Hornadys LE-ammo till jakten med min 30-30, kommer att ha den till både älg och småvilt, har inga jaktliga resultat att komma med än, då jag nyss fått hem dem den ammon, och bygeln ligger i bitar för uppfrächning av stocken.

Som övningsammo kör jag med hemladdat, 150 grs Privi Partizan FNSP, en billig kula som funkar bra i de byglar jag provat den i, funkar nog bra att jaga smått med också, men har inte provat än.

Sellier & Bellot har en 9,7 grams SP fabriksladdad patron för runt 200 kr asken

Mr Mauser kan dock fylla i med hur LE-ammon funkar i klövdjuren, han har ju skjutit en del sådana med sin bygel.

Jag får uppfattningen att du inte handladdar eller ?

helt rätt. men jag kommer att börja sent i vår eller i sommar. jag har en gamling till kompis jag ska tvinga att lära mig, han kan handladdning. det är verkligen nästa sak jag trånar efter - att ladda själv. själv e bäste dräng!

är det 200 kr för 20st Se&Be eller?

/kalle

Publicerat
är det 200 kr för 20st Se&Be eller?

/kalle

Jepp.

Publicerat
  • Författare

en ny fråga. mannen som jag köper bygeln av ska skicka den. han vet inte vad eller hur han ska göra för att plocka bort en vapendel så att det går att skicka med posten. jag har inte haft en sådan bössa så vad ska man göra, plocka bort slutstycke är klart. vad ska man ta isär?

Mr MAuser; Hornady misstänker jag passar/är kravet till gris.

rådjur har ju inte samma krav på genomdrivning, dom är ju mjukare, vilken kula passar då?

JAg undrar om silvertip:en är att föredra på gris (även om man inte får enligt bestämmelser.)

det är jäkligt kluvet detta ämne. man ska ju (rent intuitivt) använda den kula som är lämpligast. avstånden får egentligen sätta gräns tycker jag.

En Lapua mega med min 6,5 öppnar sig fan inte mycket på ett rådjur på 200m, speciellt inte om det blir i lungan det tar, blir ett litet hål på varje sida bara.

Jag menar att man är mer betjänt av era erfarenheter av verkan än regler. Hornady LE har jag fattat funkar förträffligt, men de andra?

mvh Kalle

Publicerat
Mr MAuser; Hornady misstänker jag passar/är kravet till gris.

rådjur har ju inte samma krav på genomdrivning, dom är ju mjukare, vilken kula passar då?

JAg undrar om silvertip:en är att föredra på gris (även om man inte får enligt bestämmelser.)

det är jäkligt kluvet detta ämne. man ska ju (rent intuitivt) använda den kula som är lämpligast. avstånden får egentligen sätta gräns tycker jag.

Jag menar att man är mer betjänt av era erfarenheter av verkan än regler. Hornady LE har jag fattat funkar förträffligt, men de andra?

mvh Kalle

Jag har inte just mekat med winchesterbyglar så det överlåter jag till andra att svara på.

Svaret på din fråga är enkelt-det är endast Hornadys ammo som är tillåten för klass1 vilt!

Om vi med detta konstaterat diskuterar ammunition med klass2 prestanda så är mina tankegångar följande.

Hornadys kula fungerar bra ingen tvekan om det,däremot tror jag att den tack vare sin konstruktion(boattail) är rätt känslig för hinder i kulbanan.

Winchester silvertip är sannolikt tack vare sin konstruktion(flatnose och flatbase) inte fullt så känslig för hinder dessutom är det min uppfattning att flatbasekulor är kursstabilare i målet.

Om den gick att få upp i klass1 prestanda så vore det nog mitt förstaval till jakt.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Jag har inte just mekat med winchesterbyglar så det överlåter jag till andra att svara på.

Svaret på din fråga är enkelt-det är endast Hornadys ammo som är tillåten för klass1 vilt!

Om vi med detta konstaterat diskuterar ammunition med klass2 prestanda så är mina tankegångar följande.

Hornadys kula fungerar bra ingen tvekan om det,däremot tror jag att den tack vare sin konstruktion(boattail) är rätt känslig för hinder i kulbanan.

Winchester silvertip är sannolikt tack vare sin konstruktion(flatnose och flatbase) inte fullt så känslig för hinder dessutom är det min uppfattning att flatbasekulor är kursstabilare i målet.

Om den gick att få upp i klass1 prestanda så vore det nog mitt förstaval till jakt.

/Micke

ok, tack micke.

jag bara ventilerade vad jag tycker om klassningen, inte vad jag gör. man ska följa reglerna. vad jag menade att fråga var just det du svarade på, tja ibland blir det tokigt, rätt klumpigt nu när man läser det. så lät det inte i huvudet när jag skrev. B)

det har varit mycket kuldiskussioner i min krets av jägare, och det blir jämt oryx, oryx oryx... jag e så trött på det. det finns ju många fler kulor. oryx kostar 720 kr till min 8x57. lapua mega finns inte verkar det som. jag letar efter kandidater till båda faktiskt (8mm och 30-30).

Nämen då vet jag bättre, tackar. :D

/Kalle

Publicerat
lapua mega finns inte verkar det som. jag letar efter kandidater till båda faktiskt (8mm och 30-30).

/Kalle

Kolla in RWS sortiment i 8x57js.

Har skjutit en hel del hjort med RWS Brenneke Tig i 8x57 (heter idag ID Classic) med mycket gott resultat.

Spöar Oryx med hästlängder.

/Micke