Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pilhylla

Featured Replies

Publicerat

Detta forum är fullt av erfarenhet från praktisk jakt och varje fråga som ställs får mänger av bra svar från olika infallsvinklar, så nu är det dax för nästa fråga. :lol:

drop-away rest eller whisker biscut??

Själv använder jag ett QAD drop away rest som jag är väldigt nöjd med, det var lite lurigt med tuningen men med hjälp så funkade det. Jag jagar 90% från treestand och känner mig säker med att pilen inte ramlar av hyllan.... plus att den är väldigt tyst.

Det jag har hört om whisker biscut är att de sliter på pilen, förstör fletching och skapar ljud men detta hag jag inga belägg för.

Vad är era synpunkter??

Johan

PS: nästa veckas fråga kommer att bli peep sights vara eller icke vara :D

Publicerat

Ja du..

Själv har jag kört med en biscuit och en RipCord (liknande QAD).

Båda är riktigt bra!

För att en biscuit ska va tyst i uppdraget krävs pilar med en väldigt slät yta..

Trophy Ridge's egna pilar är dock väldigt släta, nån typ av plasthinna på pilarna som dock nöts efter ett antal 100 skott.

Annars tycker jag det är 50-50 på vad man väljer, mest tycke och smak!

En fördel har dock biscuiten: Den är i stort sett helt underhållningsfri när den är monterad och intrimmad!

Inget som kan gå sönder! Visst, borsten nöts lite så efter några 1000 skott måste du kanske byta..

Vill du ha svar angående peep redan nu så slipper du fråga nästa vecka? :D

Publicerat
Detta forum är fullt av erfarenhet från praktisk jakt och varje fråga som ställs får mänger av bra svar från olika infallsvinklar, så nu är det dax för nästa fråga. :lol:

drop-away rest eller whisker biscut??

Själv använder jag ett QAD drop away rest som jag är väldigt nöjd med, det var lite lurigt med tuningen men med hjälp så funkade det. Jag jagar 90% från treestand och känner mig säker med att pilen inte ramlar av hyllan.... plus att den är väldigt tyst.

Det jag har hört om whisker biscut är att de sliter på pilen, förstör fletching och skapar ljud men detta hag jag inga belägg för.

Vad är era synpunkter??

Johan

PS: nästa veckas fråga kommer att bli peep sights vara eller icke vara :lol:

Jag och några till här skjuter med Whisker biscuit och anser den vara den ultimata jakthyllan. Inget som kan gå sönder på jakten om du inte slår sönder hyllan genom att backa bilen över bågen eller tappar bågen ur treesandet.

Jag skjuter själv med Trophy Ridge pilar och de är helt ljudlösa vid uppdrag. Andra kolfiber kan göra ett litet väsande ljud när du drar upp. Har skjutit ett tag med 2" Blazer vanes och limmat dem mycket noga i fram och bakkant. Man sätter en extra droppe lim där, då ska det hålla. Undvik att skjuta med fenor som är helicalt ställda. Jag kör med rak klämma på fjädringsapparaten och sen snedställer jag fenan 2-3 grader. Funkar jättebra med mina Muzzy 100 grains 3 bladiga spetsar.

Grupperar fältspets och jaktspets lika. Har heller inte märkt nåt speciellt slitage på fenorna. Brukar dock behandla borsten i hyllan med en silikon spray för att göra den motståndskraftig mot vatten och damm.

Har heller inte upptäckt att biscit hyllan skulle stjäla mer än 1-3 fot av pilhastigheten. Vi sköt genom kronograf och kunde bara se denna lilla skillnad i hastighet.

Publicerat
Jag och några till här skjuter med Whisker biscuit och anser den vara den ultimata jakthyllan. Inget som kan gå sönder på jakten om du inte slår sönder hyllan genom att backa bilen över bågen eller tappar bågen ur treesandet.

Jag skjuter själv med Trophy Ridge pilar och de är helt ljudlösa vid uppdrag. Andra kolfiber kan göra ett litet väsande ljud när du drar upp. Har skjutit ett tag med 2" Blazer vanes och limmat dem mycket noga i fram och bakkant. Man sätter en extra droppe lim där, då ska det hålla. Undvik att skjuta med fenor som är helicalt ställda. Jag kör med rak klämma på fjädringsapparaten och sen snedställer jag fenan 2-3 grader. Funkar jättebra med mina Muzzy 100 grains 3 bladiga spetsar.

Grupperar fältspets och jaktspets lika. Har heller inte märkt nåt speciellt slitage på fenorna. Brukar dock behandla borsten i hyllan med en silikon spray för att göra den motståndskraftig mot vatten och damm.

Har heller inte upptäckt att biscit hyllan skulle stjäla mer än 1-3 fot av pilhastigheten. Vi sköt genom kronograf och kunde bara se denna lilla skillnad i hastighet.

+ 1 på allt, förutom att jag använder Carbon Impact skaft. b015.gif

Publicerat

+1 här med!.. skjuter med Trophy Ridge!..

men jag har faktiskt funderingar på att byta till en fallhylla! till en APA Ultimate Twister Safari!.. där får jag lite av de som biscit hyllan e bra på! håller kvar pilen i alla lägen men viker undan när jag skjuter iväg den och påverkar inte pilen!..

http://www.apaarchery.com/rests_stw.html

är det någon här som har erfarenhet från den???...

Mvh Mamre!..