Hoppa till innehåll

Haft hund med magomvridning?


jmalmsten

Recommended Posts

En liten nyfiken fråga:

Hur många har haft hundar, eller känner till folk som på kvällen lämnat jycken i hundgården, och på morgonen efter hittat den död tfa magomvridning? Jag känner till två själv, och det måste vara en fasansfullt plågsam död, och lika fasansfullt för ägarna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten nyfiken fråga:

Hur många har haft hundar, eller känner till folk som på kvällen lämnat jycken i hundgården, och på morgonen efter hittat den död tfa magomvridning? Jag känner till två själv, och det måste vara en fasansfullt plågsam död, och lika fasansfullt för ägarna...

Uppfödaren till min första labbe ( länge sedan) hade en hane som fick magomvridning. Tog inte mer än en timme innan dom var på djursjukhuset men det gick inte att rädda honom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner en som har en jämthund som haft magomvridning. Ägaren till hunden fattade först inte vad det var för fel men for ändå akut in till vetrinären. Det blev operation direkt och det gick bra. Nu är hunden bättre än någonsin. Tydligen hade hunden varit hängig ganska länge och säkert mått dåligt. Magomvridning är nog inget som bara händer över en natt. Det tar ju säkert lite tid men det är ju inte så lätt att se på en hund att den inte mår riktigt bra. När man väl ser att det är nått fel då blir det bråttom som fan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej min far hadde en spaniel dog i tarmomvridning, åt ingenting då hon var sjuk. fick sedan en potatis (kokt kall) och några timmar senare var det kört

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en schäfer tik som fick det. Vi var ute i skogen och hon var tokig i att tugga på pinnar o dyl. Förmodligen var det en bark bit som hamnade där den inte skulle vara.

Jag var med om en magomvridning i lumpen också, gjorde lumpen som hundförare.

Visste hur hundarna kunde reagera så när jag såg liknande symptom på min schäfer tik ringde jag direkt till djursjukhuset och talade om att jag kommer in med en hund som har magomvridning.

Fick tillsvar att vänta till nästa dag och se om det har blivit bättre, för man måste vara veterinär för att kunna fastställa om det är magomvridning :lol:

Talade om för "damen" med några väl valda ord att jag sitter i bilen och är på väg in så gör er beredda.

När jag tillslut kom fram och dom undersökte henne blev det en jäkla fart. Fick höra av henne jag pratade med tidigare att har jag kommit 30 min senare hade det varit slut!!! Hon blev i alla fall återställd efter det och vi fick några år till att leva tillsammans.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en schäfer tik som fick det. Vi var ute i skogen och hon var tokig i att tugga på pinnar o dyl. Förmodligen var det en bark bit som hamnade där den inte skulle vara.

Jag var med om en magomvridning i lumpen också, gjorde lumpen som hundförare.

Visste hur hundarna kunde reagera så när jag såg liknande symptom på min schäfer tik ringde jag direkt till djursjukhuset och talade om att jag kommer in med en hund som har magomvridning.

Fick tillsvar att vänta till nästa dag och se om det har blivit bättre, för man måste vara veterinär för att kunna fastställa om det är magomvridning :wacko:

Talade om för "damen" med några väl valda ord att jag sitter i bilen och är på väg in så gör er beredda.

När jag tillslut kom fram och dom undersökte henne blev det en jäkla fart. Fick höra av henne jag pratade med tidigare att har jag kommit 30 min senare hade det varit slut!!! Hon blev i alla fall återställd efter det och vi fick några år till att leva tillsammans.

Det var ju väl att det löste sig. Ibland får man stå på sig. Dock var nog inte pinnar eller bark bovar i dramat. Man vet i dagsläget inte vad som orsakar denna omvridning av magsäcken, men man ser det oftast på djupbröstade hundar där det finns mer plats för en omvridning. Ofta får djurägare generellt råd att inte låta hunden motionera efter intag av mat. Det emotsägs ibland av det jag skriver i inledningen - hundar som hittats döda i hundgård på morgonen. Frågan är vad som ligger bakom. I en hundgård är det ju inte alltid lätt att springa sprinterlopp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...